Alla inlägg den 24 december 2013

Av theotherside - 24 december 2013 02:25

Ingen direkt opassande film att ta sig en omtitt på såhär års, och det var faktiskt några år sedan jag såg Ett päron till farsa firar jul så det var bara att leta fram denna lilla julklassiker och se om den. Men oj, vad gammal den känns nu, och oj vad skämten är tråkiga och serietidningsbetonade. Inte alls den film som jag mindes att jag tyckte om en gång i tiden. Dock förändras ens smak och tyckande hela tiden, vilket förstås är bra på sitt sätt. Det var däremot inte riktigt min tanke att jag skulle mest sitta och halvsomna till den här filmen, utan jag ville ha en trevlig, mysig start på julaftonen. 


Ingen skugga faller dock över Chevy Chase som fortfarande är bra som pappan som vill så väl men som det oftast går så fel för. Jag misstänker starkt att de nyinspelningar som är på gång aldrig kommer att lyckas hitta någon som på samma sätt som Chevy lyckas fånga den där fånigheten samtidigt som karaktären besitter ett stort härta. I komedier nu för tiden ska det bara skrikas och överdrivas, och om inte det fungerar ska alla göra som Seth Rogen och prata och prata och prata i all evinnerlighet och tydligen är det meningen att skitsnacket ska vara roligt. Jag begriper mig inte på det alls, det är inte roligt för min del och jag föredrar då mer rättfram dratta-på-arslet-humor som finns med i överflöd i den här filmen. 



Tråkigt med så få tecknade intron i dagens filmer....




   




Ove från Solsidan kan dra något gammalt över sig, för det här är den som man varken vill ha till sin vän eller bäste granne om man kan undvika det. 

 


   

Referensen här är nästintill helt omöjlig att gå miste om?

 


   

Lägg märke till att en hand värnar om att julnötterna ska vara välbehållna, högtiden till ära.



Jag tror att det i jultider pågår en konspiration. Äkta makar och pojkvänner vill till sin hustru/flickvän ge något sexigt underplagg att lägga under granen och med hjärtat i halsgropen ger dem sig in i underklädesbutikerna de så sällan annars besöker. Och där jobbar nästan uteslutande kvinnor! Och inte bara kvinnor, utan ganska ofta attraktiva kvinnor som kommer fram till männen och vill hjälpa dem att göra rätt val angående storlekar på BH:ar och all annan liknande skit. Och där står de, med darrande läppar och vet inte riktigt vad de ska säga och är livrädda för att råka säga något fel ( samtidigt som man inte kan undgå att fantisera om hur underklädesplagget skulle se ut på den attraktiva expediten). Det händer oftare än vad ni vill tro, kvinnor! I det sammanhanget är den här scenen med Clark helt genial i all sin enkelhet. 



     





Nej det här blev inte det kära återsendet av filmen som jag hade förväntat mig, och gav mig inte riktigt den kicken inför julafton som jag kanske hade behövt. Men den har trots det sina stunder och bland annat lyteskomiken med en katt och "skiten" som flyter omkring i ventilerna tåls att se om lite då och då åtminstone. 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards