Alla inlägg under juni 2014

Av theotherside - 29 juni 2014 23:45

Jag minns att jag förvisso vände mig emot en del av våldsinslagen i den första filmen men efter att ha sett den andra också så saknar jag enkelheten från första och tycker att man tar i lite för mycket för det man vill se är kort och gott räden och inte så mycket mer. Jag fann det väldigt svårt att bry mig om någon av karaktärerna, och jag struntade mer eller mindre i vilka som var i allians med vem och hade överhuvudtaget ganska lite intresse att följa med i handlingen. Å andra sidan var det roligt att se en uppföljare som inte bara upprepar ett gångbart koncept och slänger in lite fler skurkar och ett större höghus som ska penenteras, utan denna tvåa står gott och väl på egna stadiga ben och skiljer sig markant från föregångaren. Det är inte alltför ofta man får se det, och det ska man ha ordentligt med credd för. Men jag hade svårt för att bli engagerad och brydd och därmed faller stora delar av uppföljaren för min del. 


Det som är ännu bättre i The Raid 2 är de oerhört välgjorda koregraferade fightscenerna ( och dem finns det många utav tack och lov). Det är egentligen smått otroligt vad som går att utföra numera. Jag vet inte hur det är med den saken, men misstänker att alla slagsmål inte kan ha gått som planerat och att det därmed borde ha medfört skador på de inblandade- så medan eftertexterna rullar hade jag gärna sett lite klipp från inspelningen och hur de utför några av fightscenerna, bara för att få en glimt av att allt inte kanske fungerar perfekt vid en första anblick som man alltför gärna alltid tror. Men ett jävla skickligt hantverk är det i alla fall och ibland undrar man hur det kan vara möjligt ens att lyckas utföra. 



             


Men det känns som att det blir lite för mycket av det goda ibland, och jag hade inte klagat om man hade haft en ända stor fight nära slutet istället för massvis nästan precis hela tiden. Men biljakten och slagsmålet i en bil, det var riktigt filmgodis i alla fall. 


Men The Raid 2 gjorde inget outplånligt intryck på mig. Snygga fightscener är nog det enda som jag egentligen kommer att minnas från den om någon frågar mig om jag har sett denna.






 

Av theotherside - 22 juni 2014 23:45

Större, värre och mer överdrivet brukar väl vara några av grundingredienserna för uppföljare och med det lyckas fortsättningen på Machetes äventyr- det är galet och helt jävla sjukt, men det spårar ur lite väl mycket när Machete hoppar på en missil och skurken ska ut i rymden. Jag bävar alltredan inför den tredje filmen som ska utspela sig i rymden... Men det är lite bättre fart i den här filmen och det händer hela tiden något och det blir aldrig direkt tråkigt. Jag hade bara önskat lite mer av det som fanns med i de ursprungliga grindhousefilmerna- lite mindre kända ansikten framför kameran ( förvisso jävligt roligt att se allehanda kändisar få spåra ur lite, men i alla fall) och lite mer blod och fantasifullhet framför allt. Bieber som robot var kalas, även uppmaningen att man skulle ta på sig 3D-glasbrillorna när det var dags för lite bröst men annars fanns det inte speciellt mycket som var roligt i den här filmen, tyvärr. Eller en sak var roligare än allt annat- hur fan kunde samtliga missa Danny Trejo precis hela tiden så fort de sköt mot honom? Visserligen är han Machete, men att skurkar fortfarande siktar så förbannat dåligt på film anno 2014 är fan i mig tröttsamt. 


Det var roligt att återse Cuba Gooding Jr. men fasiken vad lite han fick vara med... Jag undrar när jag återser honom i någon film igen, eller i någon film som jag har det minsta intresse av att faktiskt titta på. Här kan man snacka om en karriär som fullständigt har försvunnit. Charlie Sheen gjorde det som förväntades och inte mycket mer, en av hans tråkigare prestationer framför kameran och jag trodde att han skulle vara lite mer wild and crazy när han fick chansen att spela USA:s president. Lady Gaga sålde väl några extra biljetter bara genom att ha med namnet på filmpostern, men inte hon heller finns med speciellt länge. Jag vet däremot inte om det var bra eller dåligt att Gaga finns med så lite men gissningsvis bör det vara av godo. Mel Gibson klarade sig bra som värdig arvtagare till Steven Seagals skurk i första filmen, men det var nog ändå klart mer underhållande med Seagal istället för Gibson spårar ur en aning för mycket mot slutet men däremot när karaktären först visar upp sig så tyckte jag det var lite småroligt i alla fall. Tom Savini var ett kärt återseende men nog tycker jag allt att han hade för lite att göra i den här jämfört med hur härligt crazy han var i den första filmen. Tyvärr lär han inte finnas med i den tredje... 



                         

Amber Heard åååh!




Danny Trejo gör precis vad som förväntas av honom och spänner sina ögon i varenda en han möter och använder macheten när det inte räcker med att snacka för att ta sig ur en svår situation. Men nog tycker jag allt att han börjar kännas lite för gammal och stel för att det här ska vara riktigt roligt längre. Bad ass-utseende har han så det räcker och blir över fortfarande, men det ser inte speciellt trovärdigt ut att han ska spöa allt och alla längre. Tyvärr. Och som huvudrollsinnehavare i en film har han ett alltför upprepande register av ansiktsuttryck.


Machete Kills måste dessutom inneha något av ett rekord för nya filmer där man faktiskt ser hur fejkade varenda avhugget huvud faktiskt är. Dockor för tusan, det slutade man väl använda på 70-talet? I och för sig ska ju denna påminna om äldre filmer, men nog kunde man ha lagt någon dollar på lite mer trovärdiga specialeffekter?


Nja, det här stannar vid knappt godkänt som underhållning. Jag hade nog trott lite mer och att man skulle ta ut svängarna lite mer, men icke. Jag är inte så tänd på fortsättningen av det här längre...





   

Av theotherside - 22 juni 2014 03:38

Redo för en tredje, och förhoppningsvis, sista färd? Jag hoppas att man håller fast vid att det blir tre filmer men det lär visa sig sen hur mycket tillit man ska ha till det. Det gamla gänget finns förstås med men den här gången har man lyckats få med Antonio Banderas, Wesley Snipes och Harrison Ford på tåget och det återstår att se om de tillför så mycket. Explosiv och actionladdad trailer i alla fall, men jag hoppas att man har något utöver detta att erbjuda eller om man fortsätter i tvåans spår...








Av theotherside - 14 juni 2014 13:00

En alternativ titel för den här så kallade komedin borde vara Flugornas herre barnversionen. För det här har ingenting med humor att göra utan handlar mer om en konstig mix mellan studentfestande och barnkalas och man har inte valt vilket ben man vill stå på eller vilken publik som ska tilltalas utan det blir lite som det blir av alltsammans, och framför allt känns det som en dålig idé som på något vis har fått produceras enbart för att Jean-Claud Van Damme ska ha något alls att ägna sig åt innan nästa obligatoriska Universal Soldier-uppföljare som ingen har bett om har premiär direkt på dvd på närmaste bensinmack. De övriga skådespelarna har man dammsugit på de lokala Arbetsförmedlingslokalerna och för en Japp och en burk med Coca-Cola ställer vuxna människor upp på sådan här förnedring vilket är tråkigt att se. Lite mer självrespekt borde man faktiskt ha tycker man, men samtidigt gör de flesta människor precis vad som helst för att få sina femton minuter av rampljuset. Nej det här var dåligt, tråkigt och oerhört svårt att ta på något som helst allvar. 





         


Det enda som för min del gjorde den här filmen sevärd alls var för att huvudpersonen var en sådan mes och alltid var snäll precis hela tiden, innan den helt uppenbara förvandlingen genomförs lagom innan slutet. Lite sådär som jag önskar att det kunde ske med mig någon gång. För det stämmer att det finns tillfällen då man ska vara snäll, men det finns också tillfällen då man ska stå upp för sig själv och inte ta emot mer skit längre! Och moralkakan mot slutet, att inte stanna kvar på ett trist arbete och jobba sig uppåt år efter år, utan att det finns ett helt liv utanför kontoren kan man ju också skriva under på. Lite mer lev livet, lite mindre att göra det som alla förväntar sig utav en.



Men i övrigt, se inte den här pinsamma och tråkiga filmen. Hoppas att van Damme snart gör något som man åtminstone kan kalla för ganska sevärt, om man känner för att vara lite snäll. 








 

Av theotherside - 8 juni 2014 23:45

Jaha vad ska man säga om en skitfilm som Bullet vars ända rätt till existens har att göra med att man lyckats få med Danny Trejo i huvudrollen trots att han är alldeles för gammal för att på ett rättvist sätt gestalta en snabb och tuff revolverman, eller ja polis för att vara exakt, och varenda scen där han "snabbt" hinner skjuta ned varenda en känns tvärtom hur segt och dåligt gjort som helst. Det är ett jäkla växlande mellan scener i början av filmen och olika saker presenteras utan att det för den sakens skull blir det minsta intressant och sedan när man får hela bilden klar för sig så är det dessvärre fortfarande ointressant och tråkigt. Man har till och med en galen tysk som får säga lite tyska svordomar och vara brutal, fräscht värre liksom. 




 

Gissa om man ser bad ass även om man har svårt att röra på sig trovärdigt i actionscenerna?

 

Gissa vem av dessa gentlemen som spelar galen tysk?

 

       



Nej det här var verkligen så mycket lågbudget att det aldrig blev särskilt intressant eller spännande och har man sett en enda film innan den här så vet man hur det kommer att sluta. Men innan den uppenbara finalen får man genomlida flera minuter av uselt skådespeleri från "skådespelare" som man hittat i närmaste soppkö och att Danny Trejo känns alldeles för gammal för sådana här sammanhang gör inte saken bättre utan snarare bara än mer pinsamt. Treo funkar fortfarande bäst i en biroll, inte när det är han som ska bära upp en hel film på sina axlar. 


Bullet är bara tröttsam och knappt sevärd b-action när den görs helt utan några som helst ambitioner. Bara trist och tråkig, helt kort och gott. 





 


Av theotherside - 1 juni 2014 23:45

Till att börja med så är inte remaken så dålig som jag fruktade. Jag såg framför mig hur originalfilmen hade blivit helt förstörd på samma sätt som det öde Total Recall gick till mötes, men så är det tack och lov inte. Men det finns mycket som saknas ändå. Och det jag saknade mest av allt var den dystra, kalla, hårda värld som omgärdade RoboCop i originalet. I remaken finns familjen kvar, förstås, och Murphy försöker återförenas med hustru och framför allt sonen. Jag minns hur RoboCop anläder till sitt hus i originalet och går igenom sitt tomma föredetta hus med enbart små minnesfragment av händelser med hustrun och sonen samtidigt som en väldigt dyster ljudslinga spelas. Det, mina damer och herrar, är dystert och anlägger en ton som remaken aldrig kommer i närheten av. Istället är slantarna satsade på så vis att det här ska man minsann kunna gå och titta på när hela familjen är samlad. Jag hatar det!!! Ni som inte vill ha fler sådana här liknelser spoilade för er, ombeds att sluta läsa nu.





                                                    LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.

 

 


Jag kan inte låta bli att jämföra den här versionen med min älskade barndomsklassiker. Det jag stör mig allra mest är på vilket sätt Murphy blir skadad- med hjälp av en jävla bilbomb. Ja jag förstår att dagens publik aldrig hade fixat på det sätt Murphy blev avrättad av gangstrar i originalet- men för fan, man kunde väl ha gjort det bättre ändå? Vad är det för mesig jävla filmpublik som finns idag egentligen? Tål ju för fan ingenting. Istället ska det mesas och fjantas på. För att det spelar in mer pengar då om fler kan se filmen. Det är sinnessjukt hur det fungerar numera. 

Dessutom känns alla skurkar i remaken som några jävla kattungar i jämförelse med de som fanns med i originalet. Där kan man snacka om äkthet, de känns jävliga, man vill att RoboCop ska ha ihjäl dem allihopa. Det är skådespeleri, och inte som här där man knappt bryr sig om huvudskurken och än mindre om VD:n som Michael Keaton gestaltar här. Jag hade förväntat mig mer på den här punkten i remaken men får bara en vanlig ledare för ett stort företag som är redo att göra allt för att tjäna pengar. Det var mer krut i gubben i originalet. 

Gary Oldman gör tack och lov bra ifrån sig och lyckas till och med bli en sympatisk karaktär som man tycker om, samtidigt som man ifrågasätter hans motiv från början men som man sedan förstår inte är alls som det verkar redan innan det avslöjas. Samuel L. Jacksson var underhållande som "opartisk" programvärd som man förstod vem han sprang vems ärenden för, men nog saknar man den betydligt bättre satiren som fanns med i originalet. 


Ja man kan fortsätta med att nämna att RoboCops dräkt inte är lika nice som i originalet, att RoboCop snackar alldeles åt helvete för mycket i remaken och att den här versionen har ett betydligt mer intetsägande slut jämfört med vad originalet hade. Kort och gott, vill man se en riktigt skitig, grym film som gör precis allt betydligt råare så ska man leta fram originalet och se det istället. Då behöver man inte alls titta på det här uppstädade svammlet. 



       


Inledningen var faktiskt det som gjorde att jag började ändra ståndpunkt till den här remaken för den var riktigt bra. Men sedan blev det desto mer publikfriande popcornunderhållning och då tvärdog alla förhoppningarna. Men visst blev jag lite såld igen när inledningen var avklarad, bilden blev svart och Murphy gjorde entre på polisstationen och RoboCops titelmelodi spelades. Rysningar från längst ned av ryggraden och ända upp till axlarna. Men som sagt, sedan blev det alltmindre hoppfullt dessvärre. Joel Kinnaman gör förvisso inte bort sig i huvudrollen här men jag tycker att originalets Peter Weller var så mycket bättre. Och det sammanfattar vad jag tycker om remaken även om den tack och lov inte blev så urusel som jag hade trott när man hörde talas om att RoboCop skulle göras om. 


Nu blir det att njuta av originalet så snart som möjligt och njuta av när en filmskapare får göra en skitig, rå film utan inblandning av personer som enbart tänker på hur de ska tjäna så mycket som möjligt på filmen. Det borde vara mindre pengar inblandat i film, så kanske film skulle bli något att se på igen. 




 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards