Alla inlägg under november 2017

Av theotherside - 12 november 2017 23:45

Med inga förhoppningar överhuvudtaget blev det att ta sig an Let her Out, som jag fram tills nu hade glömt bort att jag ens hade i mina gömmor. Det tåls att säga att det ibland är väldigt bra att ha tålamod när det kommer till film för den här började verkligen inte bra alls och flera gånger tänkte jag stänga av filmen. Inte för att jag direkt påstår att filmen blir ett mästerverk om man ger den en chans, definitivt inte. Men den blir lite bättre i alla fall. Alltid något! 


Nåja, skådespeleriet är riktigt dåligt, rena rama porrskådisnivå från samtliga inblandade, handlingen är spretig och allt är inte särskilt trovärdigt eller bra utfört, speciellt inte i filmens mittendel. Sedan upplever jag att man har lite svårt att veta vilket filmben man ska stå på, om det här ska vara ett drama med lite övernaturligheter, drama med lite spänning eller, som mot slutet, lite gammal hederlig monster/splatterfilm... Det blir som så ofta förr, en tråkig blandning av allt och ingenting. 

Let her Out befinner sig någonstans i B-och C-träskiet ungefär. Men i alla fall jag blir lite nöjdare mot slutet, då det äntligen blir lite blodspillan och hederliga praktiska effekter istället för den CGI-porr vi normalt alltid blir utsatta för. 



 

 

       



Let Her Out hade kanske kunnat vinna på att vara mer åt det psykologiska hållet samtidigt som jag inte tror att regissöen till denna hade mäktat med något sådant. Det här blev i alla fall en film som börjar vansinnigt tråkigt, sedan blir lite mer intressant för att sedan inte riktigt veta vad den vill vara. Och som för att summera detta, så vet man inte hur den ska sluta heller så den slutar väldigt trist och intetsägande... Neh, denna kommer det aldrig någonsin bli aktuellt att se om igen. 





 

Av theotherside - 5 november 2017 23:45

Ja, vad ska man säga? Ännu en onödig prequal som ska förklara hur Leatherface kom till istället för att bevara ett uns av nyfikenhet och mystik omkring denna karaktär. Kan man dessutom tjäna en hacka och rida på ett inarbetat skräckfilmsnamn så är det ju bara extra grädde i kanten på laxen! 

Med det sagt är bakgrundsstoryn tämligen ointressant, men desto roligare var det med jakten av de patienter som flyr från en institution och den smått besatte sheriffen som är dem hack i häl. Det är nämligen så att den här sheriffen stjäl uppmärksamheten och huruvida man eventuellt ska "bry" sig om den begynnande Leatherface- tja, det blir sekundärt, verkligen. Såhär i efterhand kan jag faktiskt inte erinra mig särskilt mycket om killen som blir den han blir lagom innan eftertexterna börjar rulla, och sedan är det meningen att händelserna i originalfilmen The Texas chainsaw massacre ska ta vid.... 


Jag är ingen stor fanboy av originalfilmen men förstår varför den gav upphov till den efterkommande debatten om videovåld ( jo det är sant, denna film tillsammans med några andra skräckfilmer gjorde att moralpanik bröt ut en gång i tiden) men denna film kommer inte att gå till historien på något vis. Det som chockade förr chockar inte idag! Och frågan är om det är särskilt många som bryr sig om den här filmserien längre, förutom hardcore-fan förstås. 

Men Leatherface var i alla fall lite bättre än vad jag hade förväntat mig att den skulle vara, och den funkar tämligen smärtfritt och rullar på i ett rätt så underhållande tempo. Splatter- och blod-scenerna är helt klart godkända om än ingenting som man inte har sett tidigare och inte så blodigt som jag hade (hoppats!) trott.... 



         


Polisen i Texas älskar sina pistoler och cowboys-hattar!




Denna var i alla fall ljusår bättre jämfört med Texas Chainsaw Massacre 3D och flera av de många andra uppföljarna som finns, men det säger egentligen inte mycket för det var sannerligen inte mycket nytt i den här filmen heller. 


Men Leatherface får ett godkänt okej åtminstone. Ingenting som man minns någon längre stund efteråt men okej för stunden. 








 

Av theotherside - 5 november 2017 22:45

Jag gillade på förhand idéen om ett Escape room-lek som går överstyr och att allt förvandlas från låtsas till dödligt allvar, men vad jag däremot inte riktigt hade räknat med var att det skulle finnas med en demon i den här filmen... Hmm! Dessutom får demonen en riktigt klassisk, men ändå löjlig, introduktion där man ska förstå att demonen ligger gömd i en låda formad till en dödskalle. Det blir en riktigt dåligt placerad premiss efter det att de fyra huvudpersonerna har blivit inlåsta i rummet. Jag kan tänka mig att lägga en femtiolapp i att gissa att väldigt många missar det här med den demoniska besattheten av "mördaren"... 


I alla fall var Escape room en intressant idé men dessvärre inte särskilt mycket mer. Som sagt, det där med demonen köper jag inte, och sedan blir det inte särskilt intressant att följa fyra karaktärers alltmer desperata jakt efter ledtrådar för att ta sig ur det låsta rummet, i och med att jag inte brydde mig särskilt mycket om de här filurerna. Det är inte heller direkt Oscarsvinnande skådespeleri vi snackar om här, och de inblandade har inte speciellt mycket mer att göra än att snyftgråta precis hela tiden, se rädda ut och att försöka lösa pusslet. 

Det blir lite småtråkigt emellanåt. Jag menar, vi har här fyra karaktärer inlåsta i ett rum tillsammans med en fastkedjad mördare som närmar sig karaktärerna mer och mer ju längre tid som går, men problemet för min del blir att det är få karaktärer inblandade och att mördaren är fastlåst hela tiden. 




         



Det som i alla fall var lite småroligt med Escape room var de två killarna som är skräckfantaster, och de ger då oss skräckfilmstittare lite härligt halloween-godis när de börjar snacka om skräckfilmer och huruvida Mike Myers gråter eller inte gråter i Halloween 5! Den aspekten av filmen hade gärna fått vara med ännu mer;P 


Men det var det enda positiva, och jag stör mig en del på den här demonen som jag skulle vilja veta mer om. Kanske får man det också då filmen har ett väldigt öppet slut och det brukar innebära i sådana här skräcksammanhang att man inte kan utesluta att vi snart får se en Escape room 2... 





 


Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards