Direktlänk till inlägg 5 november 2017

Leatherface

Av theotherside - 5 november 2017 23:45

Ja, vad ska man säga? Ännu en onödig prequal som ska förklara hur Leatherface kom till istället för att bevara ett uns av nyfikenhet och mystik omkring denna karaktär. Kan man dessutom tjäna en hacka och rida på ett inarbetat skräckfilmsnamn så är det ju bara extra grädde i kanten på laxen! 

Med det sagt är bakgrundsstoryn tämligen ointressant, men desto roligare var det med jakten av de patienter som flyr från en institution och den smått besatte sheriffen som är dem hack i häl. Det är nämligen så att den här sheriffen stjäl uppmärksamheten och huruvida man eventuellt ska "bry" sig om den begynnande Leatherface- tja, det blir sekundärt, verkligen. Såhär i efterhand kan jag faktiskt inte erinra mig särskilt mycket om killen som blir den han blir lagom innan eftertexterna börjar rulla, och sedan är det meningen att händelserna i originalfilmen The Texas chainsaw massacre ska ta vid.... 


Jag är ingen stor fanboy av originalfilmen men förstår varför den gav upphov till den efterkommande debatten om videovåld ( jo det är sant, denna film tillsammans med några andra skräckfilmer gjorde att moralpanik bröt ut en gång i tiden) men denna film kommer inte att gå till historien på något vis. Det som chockade förr chockar inte idag! Och frågan är om det är särskilt många som bryr sig om den här filmserien längre, förutom hardcore-fan förstås. 

Men Leatherface var i alla fall lite bättre än vad jag hade förväntat mig att den skulle vara, och den funkar tämligen smärtfritt och rullar på i ett rätt så underhållande tempo. Splatter- och blod-scenerna är helt klart godkända om än ingenting som man inte har sett tidigare och inte så blodigt som jag hade (hoppats!) trott.... 



         


Polisen i Texas älskar sina pistoler och cowboys-hattar!




Denna var i alla fall ljusår bättre jämfört med Texas Chainsaw Massacre 3D och flera av de många andra uppföljarna som finns, men det säger egentligen inte mycket för det var sannerligen inte mycket nytt i den här filmen heller. 


Men Leatherface får ett godkänt okej åtminstone. Ingenting som man minns någon längre stund efteråt men okej för stunden. 








 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards