Alla inlägg under februari 2015

Av theotherside - 27 februari 2015 15:00

Ja, vad ska man säga? Jag kommer att se den här filmen på grund av Simon Pegg har huvudrollen, så mycket kan jag säga direkt. Men jag fick inte ut mycket av att titta på trailern... Det kändes en aning snurrigt, eller så var det bara jag som inte blev tillräckligt engagerad i det som visades. Lite tveksam till detta är jag. Rolig titel, undrar vad den syftat till. Försiktigt positiv till den här i alla fall, sen får man se vad man säger efter att man har sett filmen. 









Av theotherside - 27 februari 2015 14:00

Den här trailern gjorde mig kanske inte så intresserad av filmen direkt, men jag får en liten Conan-feeling i alla fall, plus att det ser ut som att det kommer att bjudas på en hel del blodsstänk... Ja, vem vet,det finns en möjlighet att man kanske kommer att ge filmen en chans. Man kan ju alltid bli positivt överraskad! 







Av theotherside - 26 februari 2015 23:45

Jag är inget enormt fan av Alien-filmserien, men tycker precis som de flesta andra att de två första filmerna är de enda som går att se på ( och som är mästerverk, inget snack om den saken) men sedan gick det utför med alltsammans. Nu börjar det att vattnas ordentligt i munnen!

Neill Blomkamp är inte på något sätt min favoritregissör, han sysslar med sådana filmer som jag inte har så stort intresse av att se. Men när det började surras om att han hade idéer till en ny film om Alien, så började man lyssna och nu när Neill berättar att den nya filmen ska utspelas direkt efter händelserna i första och andra filmen, ja då har öronen blivit minst lika stora som Dumbos. Detta kan bli något helt fantastiskt bra!!!! 

Allt i intervjun med Neill Blomkamp låter riktigt bra. Nu är det bara att börja längta efter att inspelningarna drar igång, och att det så småningom dyker upp en trailer. Och så drabbas vi allesammans av kollektiv minnesförlust, låtsas som att Alien 3 och 4 inte finns och inkluderar även Alien vs Predator-eländet. Så börjar vi istället att se fram emot denna.,,

 

 

 

 

 

https://www.moviezine.se/nyheter/femte-alien-ignorerar-trean-och-fyran







 

Av theotherside - 26 februari 2015 19:11

Hmmm tveksamt! Det ser mest löjligt ut och utan att bjuda på speciellt många skratt men har man tillräckligt tråkigt någon gång kanske den här "komedin" kan vara något man tar sig en titt på. Eller så överraskar den till och med. 








Av theotherside - 23 februari 2015 23:45

Den här novellen var en av mina favoriter när jag läste Stephen Kings novellsamling Nattsvart, Stjärnlöst. Nu var det ett tag sedan jag läste den, men jag vill minnas att novellen som den här filmatiseringen bygger på var betydligt mer kniky. Synd att man bara snuddar vid ämnet att filmens seriemördare verkar vara intresserad av bondage. I Fifty shade of Grey-tider så hade det sannerligen inte gjort något om man uppehållit sig lite mer vid just det här ämnet. 


Annars finns det väl inte direkt mycket som talar till varför man ska ödsla tid åt att se det här. Inledningen är bra, fram tills makens mörka hemlighet avslöjas och det känns som att det mest blir ett ryck på axlarna-respons från hustruns sida. Det är märkvärdigt hur lite hustrun verkar bry sig faktiskt! Å andra sidan har man gjort det utmärkt från castingssidan, Darcy spelas precis som jag föreställde mig henna i huvudet medan man läste novellen.

Med maken är det en annan sak däremot. Jag tycker att man alltför snabbt kan förstå vad han sysslar med, det blir som ingen överraskning alls direkt. Det kanske beror på att man har läst novellen och den stora spoilern redan är avslöjad. Men lite längre tycker jag att man hade kunnat vila på hanen innan man lät hemligheten komma fram. 



       


Det blir aldrig någon nerv eller direkt spänning att tala om i A Good Marriage, dessvärre. Stundtals är den faktiskt smått tråkig och ointressant. Allt rullar liksom bara på, vardagen fortsätter och man gör ingenting av det faktum att vardagen snabbt kan förändras och att allting kanske enbart är en synvilla, att det kanske inte alltid är så fint och bra. Skrapar man bara på ytan så kan man nog hitta ett och annat mörkt, hemligt och hemskt. 

 

Det här är ingen film som man kommer att minnas speciellt länge. Helt okej medan den pågick, men redan dagen efter har man svårt att minnas särskilt mycket från den. 

 

Hoppas att några andra av novellerna från samma samling kommer att filmatiseras. Jag skulle gärna se den som handlar om den ondskefulla lastbilschauffören.... 

 

 

 

 

 

 

Av theotherside - 23 februari 2015 23:00

Hur otroligt det än må låta, i alla fall i mina öron, så fortsätter serien om Wallander och hans små äventyr i Ystad. Blir aldrig folk mätta och belåtna? Det verkar inte så i alla fall. Nya Beck-filmer som spottas fram, Wallander fortsätter att gå på tomgång utan att bli riktigt intressant, och Marie Wern och alla andra fortsätter att få filmer utan förminskad styrka. TV4 kan leva gott på dessa deckare i åratal framöver. Publik finns uppenbarligen! Jag begriper bara inte hur det är möjligt.


Det enda intressanta med Den orolige mannen, var att Wallander tydligt börjar att bli sjuk. Men detta å andra sidan visar man alldeles för mycket, och alldeles för tydligt. Varför kunde man inte nöja sig med små blinkningar istället? Som det känns nu, så kommer detta plötsligt, från en klarblå himmel, ty detta har man inte fått någon förvarning om i de tidigare filmerna ( fast jag förstås kände till detta i och med att man plöjt igenom böckerna som de här filmerna bygger på). Det ska ändå bli intressant att se vad man kommer att göra av det här. Wallander är ju i och med sitt yrke beroende av ett gott och bra minne. 

Sedan tycker jag att man lite slarvigt kastar in dottern i handlingen igen. Jag kommer inte ihåg om Linda fanns med i den förra omgången med filmer, men det kändes ändå som att hon bara plötsligt fanns där igen. Och utan att göra så speciellt mycket! Det är det vanliga eländet, att hon inte har någon bra kontakt med sin far, att hon försöker bygga upp sin familj. Men man nuddar bara vid de här frågorna. Det kanske kommer mer av denna vara längre fram, och det skulle inte förvåna mig. 




   


Det var i alla fall lite roligt att ubåtsjakten förr i tiden i svenska skärgårdar fick utgöra ramberättelsen. Speciellt med tanke på det som har inträffat igen alldeles nyligen. Synd bara att allt vad spänning heter uteblir helt och hållet och det blir ganska rörligt i slutändan och jag lyckas inte få ihop alla trådar i slutet, men det kanske berodde främst på att jag för länge sedan hade slutat att bry mig. Alltför månge resor till Stockholm, segt tempo och haltande dialoger gör inte att det här känns särskilt angeläget alls. Detta är en standarddeckare a la svensk film när den är som sämst. 


Härligt att få se att Ingvar Hirdwall kan mer än att leverera standardrepliken "Ska du ha en stänkare", men i en såhär tråkig film hade det inte gjort något om han hade fått göra lite mer och vara ännu lite jävligare. För något som tände till hade den här filmen sannerligen behövt. 

 

 

 

 

 

 

Av theotherside - 23 februari 2015 14:00

Det är utan tvekan Michael Nyqvist film. Jag hade aldrig orkat se filmen från start till mål om det inte hade varit för Nyqvist skull. Men det är inte för att han gör speciellt mycket direkt, och inte heller tycker jag att det här är på något sätt hans bästa rollprestation. Istället tycker jag nästan att han är ganska tråkig och blek och förutsägbar. Nej, fullständigt oslagbar är han i Grabben i graven bredvid fortfarande. 

Lisa Henni gör också bra ifrån sig. Inte sett henne i så många andra filmer, men å andra sidan så har hon inte heller gjort så många filmer ännu men filmerbjudanden lär det förmodligen inte bli någon brist på för hennes del från och med nu, så man kanske får göra ett försök att komma ihåg denna skådis. Inte för att jag på något sätt har sagt att ett av mina nyårslöften inför det nya året är att börja se på fler svenska filmer;)


Det är roligt att se att Jokern, nej förlåt, Johannes Brost dyker upp lite här och var och i olika sammanhang. Han gjorde gemensam sak med Lisa Henni tidigare i Wither, men Brost glömmer jag aldrig när han medverkade i Bröllopsfotografen, vilket jag vill mena är ett av Brost bästa framträdanden någonsin. I den här filmen gör han inget märkvärdigt direkt. Han gör det som han förväntas göra kort och gott, och varken mer eller mindre. 



   



Men som vanligt, när det handlar om svensk film, finns det med en rad klichéer som vi aldrig verkar kunna göra oss av med. Som tjejen som hela tiden har på sig lovikavantar?!?! Man undrar varför, man får aldrig svar på anledningen till det men man förstår att det ju har något att göra med att tjejen har något gemensamt med Lisas karaktär och att det på något sätt ska göra att tjejen sticker ut ur mängden. Jag vet inte, det är bara en tanke som slår mig i alla fall. 

Däremot undrar jag varför Min så kallade pappa har en skriande, alarmerande brist på roliga scener? Det är ändå Ulf Malmros som står för regisserandet, och det trodde i alla fall jag borgade för att man åtminstone skulle få skratta till lite här och var, eller åtminstone dra lite på smilbanden. Men icke! Detta är ingen uppfriskande fläkt a la Smala Sussie eller Tjenare kungen, detta är betydligt mer traditionellt och tämligen styrt och tråkigt befriande från orignalitet. Det är kort och gott ett "drama" som följer dramats mall från a till ö, standardformulär 1A, och som dessutom slutar med att den mest uppenbara död som jag har sett på jävligt länge. Inte ok, Malmros. Inte alls ok! 


Njae, kan inte ens med bästa välvilja säga till någon att det här skulle vara ett måste att se eller ägna sin tid åt. Detta var inte alls speciellt bra eller minnesvärt, tyvärr. Men jag hoppas i alla fall att Micke Nyqvist hade roligt under inspelningen, för den här gången har han åtminstone fått leka av sig som lite av en kuf en stund. Och det tror jag att han har velat göra en lång stund, så att han efteråt är redo för de lite mer allvarliga uppgifterna som ligger och väntar på honom! 







 

Av theotherside - 13 februari 2015 22:00

Oj. Man skall icke försöka att hitta så många vettiga bilder som faktiskt har med filmens titel att göra. Det kvittar om man skrev Sex Tape the movie eller Sex Tape Cameron Diaz på Googles sökruta, man fick ändå upp ungefär samma bilder och en hel del som hade att göra med Diaz förra film, Bad teacher. I övrigt lämnas inga fler förklaringar till vad man hittar för något bland resultaten på sökningarna. 


Vad jag förväntat mig: en slapp, skön komedi med komiska svängningar och glatt humör.

Vad jag fick: en slapp film, utan vare sig nytänkande eller speciellt många komiska svängningar, dessvärre har man sett en eller annan komedi genom åren är det ganska enkelt att räkna ut vad man har att förvänta sig. Filmen är säkert gjord med glatt humör däremot, men det visade sig inte riktigt på resultatet. Diaz hade säkert roligt åtminstone och skrattar fortfarande hela vägen till banken. Diaz spelar det hon brukar spela, en glad, jordnära brud som gillar att hoppa omkring i sänghalmen. 

Jason Segel är riktigt bra i tv-serien om hur man träffade din morsa, men här funkar det inte riktigt lika bra. Inte för min del i alla fall. Det blir alldeles för många scener där hans ledsna hundögon räddar honom eller där hans down to earth-agerande gör att han känns som mer en seriefigur än en riktig karaktär. Detsamma gäller för övrigt Diaz, som alldeles för mycket går på autopilot. 

Och varför hamnade Cameron Diaz i det här träsket? Är det vad som kommer att vara framtiden för föredetta The Mask-hetingen? Jag betackar mig det. Och det hjälper inte heller speciellt mycket att hon verkar vilja ta av sig kläderna i parti och minut. En film blir dessvärre inte bättre på grund av det. Jag börjar snarare undra hur desperat hon är på en riktig framgång igen.



 


Men Sex Tape lär förmodligen spela in det filmen kostade och mer därtill. För mig är det i alla fall obegripligt. Så rolig är inte denna film. Alldeles för många "komiska" scener som man kan lukta sig till flera kilometer i förväg, om man så vill. Den komiska kärna som filmen bygger på, att en hemmainspelad sexvideo hamnar på villovägar, håller sig vid hyggligt liv i tjugo minuter ungefär innan det börjar kännas aningen uttjatat. Dessutom lyckades flickvännen komma med en lösning på hur huvudpersonerna kunde lösa en del av problemet innan karaktärerna ens började tänka på den detaljen. 


Det är synd att regissören till denna, och Diaz förra Bad teacher som är i samma fotspår som den här, inte vågar vara mer vågad, som han var i Walk Hard. Jag saknar också någon kommentar om hur vanligt det faktiskt är att folk spelar in sexvideos, och hur jävla lätt dessa hemmainspelningar nu för tiden kan leta sig ut på nätet eller spridas med en hastighet som aldrig tidigare varit möjlig. Kunde man inte ha sagt något om det? Eller åtminstone gett tittaren en tankeställare, om att kanske låta kåta drömmar om att se på sig själva ha sex kanske inte är en så lysande ide trots allt?


Nåja, varken regissören, Diaz eller Segel lär bli utan jobb efter den här filmen. Och det kommer att fortsätta spelas in många, många fler liknande menlösa komedier trots vad jag säger om denna. Så för min del räcker det med den här typen av film för ett bra tag framöver, jag är proppmätt och tyvärr inte så belåten. 






 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards