Alla inlägg under september 2016

Av theotherside - 26 september 2016 23:45

Mannen bakom norska framgången med Trolljägarna ligger också bakom denna film, The Autopsy of Jane Doe och om ingenting annat så får man väl i alla fall gå med på att trailern är sevärd. Bårhus som drivs av en farsa och hans son och där det börjar inträffa konstigheter brukar locka mig, och det blir nog att ta sig en titt på denna! Oklart om den kommer att visas i Sverige dessvärre ( vi har tyvärr fullt upp med mediokra filmer som en försenad uppföljare samt upprepning av Blair Witch) men premiär på den här filmen är det den 21:a december och man kan bara hoppas att denna dyker upp så snabbt som möjligt häromkring! 










Av theotherside - 25 september 2016 23:45

1970-talet är perfekt återskapat in i minsta detalj, alltifrån hiskeliga kläder till stora frisyrer till än mer stora mustacher och mitt i alltsammans ska man alltså köpa att framför allt Russell Crowe hör hemma här medan kollegan Ryan Gossling passar bättre men det här var i alla fall den vanliga blandningen av tuff hård snut som möter en schysstare kollega som dessutom inte tycker om blod! Känns bekant, nämligen.... 


Men man lyckas med att sätta stämningen direkt i alla fall och 70-talet känns betydligt mer befriande än Herrens år 2016. Det var också skönt på ett bra sätt att nakna bröst visades tämligen omgående, att se Gosslings karaktär röka i nästan varenda scen han medverkar i vilket väl knappt har hänt på film sedan slutet av 90-talet. 


Jag hade inga stora förväntningar på den här filmen egentligen, snarare mer åt att jag inte hade tänkt att se The Nice Guys överhuvudtaget. Men filmen överraskade lite faktiskt, och visade sig vara såpass underhållande att den passade utmärkt som lagom underhållning när man kommer sig hem och inte direkt vet vad man ska titta på. 



                   



Nåja sämre filmer än denna har man ju definitvt sett genom åren men samtidigt tycker jag inte att humorn kommer till sin rätt alla gånger utan det kändes som att man kunde ha hoppat över många av skämten och satsat renodlat på en hederlig actionfilm gjord på gammal hederligt vis. 


Men det här var i alla fall tillräckligt underhållande för stunden i alla fall. Jag hoppas bara på att det inte blir någon skitnödig uppföljare, som slutet kanske lite väl mycket hintade om att det kan bli. 




 



Av theotherside - 22 september 2016 23:45

Ingen film som jag kan påstå att jag har hört talas om ( vilket i sammanhanget är något bra, för de filmer man har mest om visar sig ändå i nästan samtliga fall vara besvikelser när man tar sig en titt på dem). Jag tog en titt på trailern och första omedelbara tanken var förstås "Fan är det svartvitt som gäller under hela filmen", och så verkar det vara och påminner en hel del om den där Iranska vampyrfilmen jag just nu inte kommer ihåg namnet på. Men det fanns i alla fall några sekvenser som gjorde mig nyfiken på The Eyes of My Mother och i brist på andra, intressanta skräckfilmer just nu så kommer man nog förmodligen att ta sig en titt på den här när tillfälle för det finns. 









Av theotherside - 15 september 2016 23:45

Det här ser inte så pjåkigt ut faktiskt även om det känns som att clowner allmänt kommer att bli lite väl mycket på tapeten framöver, med tanke på att nyinspelningen av Det kommer nästa år ( woho)! Clowntown kommer förmodligen inte att överraska på något sätt direkt, men ser ut att kunna vara en hyggligt sevärd slasher-film som har med alla klassiska ingredienser som tillhör sådana här filmer och det är inte så dåligt direkt, jag hoppas att den här ska visa sig vara underhållande åtminstone. 





Av theotherside - 15 september 2016 22:59

Dockjäveln AnnaBelle är tillbaka nästa år och ska tydligen skrämma oss på samma sätt som Conjuring 2, med andra ord med ännu mer av sådant som vi redan har sett i flertalet skräckfilmer de senaste åren. James Wan och company kanske skulle ta och fara till någon solig del av världen och stanna där i, låt oss säga, tio år? Så kanske någon kommer på något nytt inom skräckfilm... Men det är att önska alldels för mycket förstås. 

Men en docka? Vem blir rädd för en docka egentligen? Jag förstår inte det där. Till exempel klassikern Den onda dockan har aldrig varit skrämmande för mig trots att jag såg den när jag var alldeles för liten för att egentligen få se den, och AnnaBelle skrämmer mig inte heller. Men tydligen funkar det här uppenbarligen, och jag kan bara hoppas på att den andra filmen blir bättre jämfört med första filmen ( men det är nog inte så troligt, dessvärre). 




Av theotherside - 12 september 2016 23:15










 


Trots grådassigt väder med gråa moln som hotade att släppa ifrån sig ett intensivt monsunregn vilken sekund som helst så spenderade jag tillsammans med Jenny lördagseftermiddagen på Luleås Matfestival. Och det var trevligt värre och smaklökarna hade ibland svårt att inte göra så att man inte gick omkring och dreglade. Jag trodde kanske ändå att det skulle finnas mer smakprov lite här och var men det var ganska snålt tilltaget med sådant dessvärre! 






 

Brittiskt/engelskt är snyggt och den här hunden på muggen tilltalade mig. 

 

 

 








 

Kängru, krokodil eller kamel(!)? Nej tack det här blev alldeles för vågat för min del. 

 

 

Fanns flera olika tyska korvar att smaka på, och speciellt två smakade bättre än de andra! 

 

 


 

Passion for sure! Italienska försäljaren kallade Jenny ganska omedelbart för darling! 

 

 

   

Grillspett från Poland! Såg fantastiskt gott ut i förväg men kanske inte var så gott som man hade förväntat sig, tyvärr. Jag ansåg att löken inte var tillräckligt bra tillagad bland annat och på det hela taget var det inte den smaksensation som jag hade trott på förhand! 



 

Provade något grillspett från Polen var helt okej men inte mer än så. Te.x en brödskiva utan smör, vad är det för påfund? 

 


Allt som allt var det i alla fall trevligt att bevista Luleå Matfestival, för min del första gången någonsin och det var betydligt större än vad jag hade förväntat mig och oj vilket matos som svämmade över från alla håll och kanter. Lärdom inför eventuellt återbesök blir att man inte ska besöka en matfestival på tom mage, för man vill i så fall provsmaka och äta av nästan precis allting! Det enda minus i protokollet blev det tråkiga, gråa, trista höstvädret och att det var så mycket folk överallt. Jag är inget stort fan av Luleå, jag föredrar Piteå alla dar i veckan som känns betydligt mer hemtrevligt och framför allt att det inte är människor precis överallt utan att man kan gå till de oaser som man vet hyser mindre folk om man känner för att ta det lugnt och hinna med att andas emellanåt. 






 

 



Av theotherside - 7 september 2016 22:29

Hmm Headshot ser ut som en mer blodig och brutal ( och kanske mindre smart) Jason Bourne-kusin från landet, men en sak är i alla fall säker och det är att Iko Uwais är en riktig tuffing som kan slåss bättre än Jackie Chan och Chuck Norris (!) tillsammans! Uwais äger framför allt den första The Raid-filmen och manglar ned kopiöst många motståndare och det ser ut som att det kan bli mer av den varan i den här filmen, och det säger inte jag nej tack till på en fredagskväll framöver! 






Av theotherside - 3 september 2016 21:00

I ärlighetens namn kommer jag inte ihåg speciellt mycket av den första filmen och borde således tagit mig en titt på Conjuring 1 innan jag gav mig i kast med uppföljaren men eftersom de inte har så mycket mer gemensamt med varandra än att paret Warren är med i båda så spelar det nog egentligen mindre roll.

Dessutom tillhör jag inte den stora skara med fans som verkligen tyckte om första filmen, om än jag kunde sträcka mig till att det var en habilt gjord skräckfilm som i mångt och mycket använde genrens alla kännetecken. Det kan man för övrigt säga om The Conjuring 2 också, alla tricks som finns i skräckfilmslådan återanvänds, det på ett ganska effektivt sätt och den första halvan av filmen lyckas faktiskt bygga upp lite stämning, lite spänning, lite nyfikenhet inför vad som skall hända... tills det blir mest potatismos utan extra tillbehör, och CGI:n tar överhanden lite väl mycket.

Framför allt slutet är ta mej fan ett slående bevis på när man i skräckfilm numera inte orkar hålla igen utan köttar på alldeles för mycket! 


På minuskontot finns också att man måste se till att det händer saker i princip hela tiden, knappt hinner musiken till London calling tona ut innan det händer saker, man tar sig knappt tid att introducera karaktärerna innan spökerierna tar sin början och man har bråttom, bråttom med allting.Tyvärr Den lilla spänning som ändå framkommer den första halvtimmen försvinner nästan helt när man fått se gubben! Det okända är så mycket mer spännande och läskigt än det man faktiskt får se. Att höra tunga, tunga fotsteg och raspiga andetag närma sig den vidöppna dörren är betydligt värre än när man faktiskt får se ett täcke dras undan av en osynlig kraft!

James Wan vet uppenbarligen detta, greppet användes redan i den första filmen och ja, i alla hans filmer, men sedan är det som att han inte vågar lita fullt ut på detta utan till sist, tyvärr alldeles för snabbt, visar upp vad det är för monster som gömmer sig under sängen. Och detta är precis vad som är det stora, tråkiga misstaget alltför många av dagens skräck begår. Man litar inte på att bygga upp en stämning och måste alldeles för snabbt, och alldeles för mycket, visa upp monstret. 


 

Vad var det? Ficklampa still going strong när man undrar vad som gömmer sig där i mörkret! 



Det är det ultimata beviset på true love-- när äkta makar drömmer om precis samma demon! 



  

Kom nu ungar, dags att läsa högt ur Bibeln och Gud hjälpe er om ni inte kan söndagsbönen ordagrant!

 

 



Den stora behållningen med Conjuring 2 var den demoniska nunnan, i alla fall inledningsvis, sedan gick det överstyr med henne också lagom innan slutet. I likhet med föregångarens AnnaBelle är det väl inte helt otroligt att det kommer en fristående film som skall berätta mer om denna nunna och vad hennes historia kan tänkas vara. Suck!


Sedan har jag lite svårt för det här med "baserat på en verklig händelse". Jag har svårt att tro på att det mesta vi får se i filmen verkligen har ägt rum och som för att försöka knäppa oss tvivlare på näsan väver man då och då in autentiska inspelningar från de verkliga händelserna filmen skildrar. Nja, tvivlaren i mig är på högvarv så fort Based on a true story visas och därefter sitter man mest och tänker på om det eller det verkligen har hänt, eller om det är regissörens "fria" tolkning. Det som händer i slutet av filmen har jag väldigt svårt för att tro har inträffat, där är det nog helt och hållet regissören som har använt fantasin rakt av. Finns en hel del sådana scener som knappast kan vara baserat på något verkligt! 


Nåja antagligen ligger väl The Conjuring 3 och lurar i vassen och har premiär lagom till Halloween nästa år, och jag säger egentligen inte att någon av de här filmerna är direkt dåliga utan utnyttjar skräckgenrens alla verktyg på ett hyggligt bra sätt och det är hyfsat roligt medan det pågår, om än man ibland inte kan hålla tillbaka ett fniss över hur man har för bråttom och scener som är alldeles på tok för överdrivna! 

Men ett habilt skräckfilmsbygge är det i vartfall, igen. Synd att man inte har någonting riktigt nytt att erbjuda, men samtidigt så är det förskräckligt svårt att komma med något nytt i en skräckfilm. 



 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards