Alla inlägg under april 2014

Av theotherside - 28 april 2014 22:45

Hmmm den här filmen såg betydligt mycket roligare ut första gången det släpptes rörliga bilder från den, men nu när man har sett en ny trailer är jag inte så säker på att den här verkligen är speciellt rolig längre...Nåja hoppas verkligen att skenet bedrar och att den ändå visar sig vara någon form av tribut till äldre filmer inom samma område men jag är väldigt tveksam nu.








Av theotherside - 27 april 2014 23:45

En av de filmer som det surrades om som mest när den gjorde entre på filmkartan. En del tycker verkligen om den mycket medan jag tillhör den mer tveksamma falangen och tyckte inte att det här var direkt bra. Inte direkt dåligt heller, filmen funkade att se men inte så mycket mer för min del. Jag vände mig tidigt mot att filmen i vissa stycken hade med alldeles för mycket komiska inslag ( polischefen och hans son tycker jag bara var för mycket). Det växlar konstant mellan blodigt ( bokstavligt) allvar och närmast slapstick vid vissa tillfällen och jag tycker att man har gjort fel här och det borde ha varit en betydligt allvarligare och råare ton i filmen för det hade passat själva historien betydligt bättre. 





                                                      LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.

 

 

 


Innan jag såg filmen läste jag mig till att det skulle finnas med "obehagliga" tortyrscener men hårdhudad som man har blivit genom åren tycker jag inte att det fanns mycket obehag över det som visades och betydligt värre har man sett tidigare. Men för den som inte tittar på sådant här dagligen kanske ett varningens finger kan vara på sin plats. Och också slutet skulle vara något att haja till över, men så speciellt tycker inte jag att det var. 


   



Det är konstigt att Quentin Tarantino utsåg denna till i alla fall på hans lista bästa filmen förra året, men det visar tydligt att han gärna fortsätter hora ut sitt tidigare så goda namn till nästan vad som helst, och han får möjligen en liten säck fylld med dollarsedlar för besväret. 


Nej Big Bad Wolves var inte den upplevelse jag hade väntat mig, och det var svårt att hålla intresset uppe från start till mål. 




 

Av theotherside - 21 april 2014 23:45

Jag begriper det helt enkelt inte, hur den här filmen från Disney har kunnat nå sådana framgångar. Det var ändå med en del förvätningar som jag kollade in Frozen men jag måste säga att förhandssnacket inte levde upp till det jag hade förväntat mig. Jag föll aldrig för handlingen, inledningen var till och med ganska dålig och skapade inte alls något intresse hos mig för att fortsätta titta på filmen. Hela känslan blev som fel på en gång och efter det så lyckades aldrig Frozen imponera på mig. Det bjuds dessutom på minst två sångnummer för mycket. Det är Disney visserligen, men jag tycker att man sjunger precis hela tiden i den här filmen och det blir för mycket. Istället för att göra som på den gamla goda tiden att koncentrera sig på två, kanske tre riktigt starka sångnummer så brister man här ut i sång så fort tillfället finns ( och det fanns alldeles för många tillfällen till det här). Det mesta känns gjort och det är inte direkt något nytt som erbjuds i den här filmen.




                                                     LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.

 

 

 

 


Det jag saknade mest av allt i Frozen var en vass skurk. Hans levde inte riktigt upp till fornstora Disneyskurkar och han kändes egentligen aldrig riktigt farlig. Var är en Scar, var är en Urusla, var är alla dessa oförglömliga skurkar som Disney var så bra på att få fram en gång i tiden? Jag har svårt att minnas skurkarna från nyare produktioner, vilket man inte har när man tänker tillbaka på skurkar från den "goda" tiden. Scar. Enbart det namnet räcker för att man ska få upp bilder och händelser från Lejonkungen där Scar är inblandad. Är det slut med sådana skurkar nu när allt ska vara så förbannat polariserat och inte får skrämma någon? 


Olaf var annars en kyligt härlig snubbe som lockade till lite fnissande, men särskilt mycket mer blev det inte på skrattkontot. Har bifigurerna också blivit tråkigare numera? De brukar ju i alla fall locka till många skratt men inte den här gången. 


   



Näh det här var okej men inte så mycket mer än så, har svårt för att ens säga att Frozen var bra. Duger att titta på ett varv i alla fall, men jag hade lika gärna klarat mig utan den här filmen.




 

Av theotherside - 20 april 2014 23:45

Med tanke på vilka filmer som regissören till den här klassikern har gjort de sista tio åren så kan det vara bra att påminna sig om att Luc Besson faktiskt har gjort bra filmer en gång i tiden. Léon är långt ifrån de snabbproducerade actionfilmer som fransmannen Besson numera gärna lånar ut sitt namn till och varken Transporter eller Taken kommer ens i närheten av den här filmen, varken actionmässigt och definitivt inte skådespelarmässigt. Det var länge sedan jag såg den här filmen, men det var en trevlig bekantskap att göra åter. Jag hade glömt bort hur jävla bra Jean Reno gör huvudrollen, då han inte enbart är en kallblodig mördare-eller cleaner- utan att det dessutom finns något sorgligt över den här mannen. Natalie Portman behöver man knappt nämna men redan vid den ålder som hon hade här så visar hon upp att det är skådespelare som hon ska viga sitt liv till och knappast förvånande så är det just vad hon sysslar med fortfarande. 

Det var också trevligt att påminnas om Gary Oldman och hans korrumperade snut, och Oldman gör verkligen bra ifrån sig och är farligt nära att spela över vid några tillfällen men han blir ändå så jävla underhållande att det till sist är den här karaktären som man kommer ihåg bäst efteråt och dessutom med ett litet leende vid tanke på en del scener. Lite mer sådana här karaktärer för den här mannen, om man får be. 



       


Det känns också perfekt att Léon, som är från 1994, inte har med några mobiltelefoner eller datorer vilket lätt hade kunnat göra att den känns omodern och gammal. Sådant är filmen närapå helt befriad ifrån. 


Nej Léon går verkligen att kolla på igen då och då. Nu är det bara att hoppas att ingen kommer på den "geniala" tanken att det behövs en reboot eller en uppföljare till den här, utan att man faktiskt låter Léon vara ifred! 









 

Av theotherside - 18 april 2014 23:45

Det blev den andra filmen om Thor och gänget som fick inleda påskfilmerna för min del, men det var en film som jag tog mig an med stor tveksamhet eftersom jag dels inte tyckte att den första filmen gav mig speciellt mycket och för att jag helt enkelt inte tycker att Thor är särskilt intressant eller rolig eller spännande. Och mycket riktigt, jag hade jävligt svårt för att behålla fokus och i alla fall låtsas intressera mig för det som händer i filmen. Jag var trött på alltsammans efter ungefär en halvtimme och saknade egentligen motivering till att se färdigt filmen. Det var som en flash back till en lektion i plugget som man var tvungen att närvara men hjärnan befann sig på något annat ställe medan läraren maler på om ditt och datt och det kunde inte ha varit mer intressant än att titta på hur solen färdas över himlavalvet. För om man börjar titta under all grannlåt, och filmen har en hel del av det med snygga effekter och ett himla förstörande i vanlig ordning lagom innan slutet, så är det egentligen bara rivaliteten mellan bröderna Thor och Loke som är lite intressant, men som jag inte tycker utvecklas speciellt mycket i uppföljaren utan står och trampar ungefär på samma ställe som vi redan fick se i den första filmen. Och love storyn mellan Thor och Jane kan mycket väl vara en av de tråkigaste i Marvels filmvärld. Roligt för Natalie Portman att ha lite mer att göra här jämfört med vad hon hade i första filmen, men hon kastar bort sin talang i sådana här sammanhang men jag förstår henne samtidigt, det måste vara lättförtjänta stålar att ställa upp i sådant här. Men att det skulle handla om något storskådespelande kan hon i alla fall inte inbilla mig om. 


Det snackades mycket om att Stellan Skarsgård visar upp sig som Gud skapade honom i en sekvens, och det såg sannerligen regissören till att visa om och om igen så fort chansen fanns, men nej särskilt roligt eller uppseendeväckande blev aldrig det där. Men när en svenne springer omkring näck i en film så skriver slaskpressen direkt om det, men hade det Gud förbjude varit en kvinna däremot- ja då hade det inte funnits någon ända på hur förnedrande och äckligt det hade varit. 


 


Men det mest enerverande och tålamodsprövande med hela filmen var Darcy och hennes praktikant, som så desperat skulle vara roliga och klämkäcka i varenda jävla scen de medverkade i. De var som piff och puff och gnabbade hela tiden ( men kärlek börjar ju med bråk oftast som sagt), men det blev aldrig roligt eller lustigt på något sätt. Det var enbart Disneys sätt att göra det roligt emellanåt så att alla "hemska" scener snart skulle vara bortglömda av den knattepublik filmen huvudsakligen riktar sig till. Man saknar rent av allvaret och mörkret från The Dark Knight Rises. 


Underhållningsvärdet blev minimalt här och jag ifrågasätter faktiskt mig själv till varför jag såg klart eländet alls för. Publikfrieri på extremt hög nivå handlar det om här, och det blir varken underhållande eller spännande eller direkt våldsamt (finns det någon som dör här som inte är skapad av en dator) och allt blir bara ointressant och tråkigt. 


Och kan någon, snälla, säga till Anthony Hopkins att han kastar bort sin goodwill och talang genom att medverka i det här?






 

Av theotherside - 18 april 2014 23:30

Det råder väl inga tvivel om att den här knappast kommer att bli lika omtalad som klassikern i sammanhanget, Cannibal Holocaust, men när Eli Roth är inblandad så kan man i alla fall som bäst säga att man inte riktigt vet vad man har att förvänta sig. I den här korta teaser trailern så får man i alla fall en försmak om vad som komma skall, och jag är nyfiken på vad The Green Inferno kommer att erbjuda...








Av theotherside - 13 april 2014 04:00

Det sticker till i ögonen under filmens gång att se hur snuskigt mycket stålar som DiCaprios rollfigur lyckas samla ihop, och hur han lever ett liv som hämtat ur en sagobok och där han kan göra precis vad han vill- i alla fall i början, innan det i alla fall blir lite mer besvärligt för honom. Det enda jag funderar över förutom hur någon kan ha så mycket stålar är hur människan fortsätter att leva och att det verkar som att trots hur mycket droger och alkohol han häller i sig, så händer ingenting, varken med kroppen eller energin. The Wolf of Wall Street visar inte direkt upp någon modern syn på kvinnor heller och under den första timmen passerar horor och strippor i en rasande takt, och i överlag är det mycket naket genom hela filmen. Martin Scorsese lyckas i alla fall med att göra en ganska underhållande film, men den ger inte mig mycket av mervärde- det är sus och dus, lyx och pengar som ströss åt alla håll och kanter, men fanns det ändå inte någon större moralkaka att dela ut lagom innan slutet? Mer än att "som man sådar får man ligga". 




             



Jonah Hill var i alla fall något mindre irriterande än vad han vanligtvis brukar vara i de filmer där han har fått huvudrollen men en scen påminde äckligt mycket om sådana tillfällen och det var då han skulle ge sina pengar till en annan och började tjafsa om allt och ingenting och blev sådär jävla irriterande som den här karln måste vara ensam om i filmvärlden att kunna bli- och förstås ställer till det för de inblandade. Åh, om käften på honom kunde tejpas ihop ibland. 

Leonardo DiCaprio var i alla fall klockren i huvudrollen, men jag tyckte att han mest påminde om en övertänd Gatsby. Huruvida han är lik förlagan eller inte vet jag däremot inte, men riktigt såhär galen hela tiden kan man väl ändå inte vara på riktigt?


Halvbra film som inte direkt gav mig speciellt mycket mer än att man kan bocka av att man har sett den, men den lämnar inga bestående avtryck hos mig. 






 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards