Direktlänk till inlägg 1 juni 2014

RoboCop

Av theotherside - 1 juni 2014 23:45

Till att börja med så är inte remaken så dålig som jag fruktade. Jag såg framför mig hur originalfilmen hade blivit helt förstörd på samma sätt som det öde Total Recall gick till mötes, men så är det tack och lov inte. Men det finns mycket som saknas ändå. Och det jag saknade mest av allt var den dystra, kalla, hårda värld som omgärdade RoboCop i originalet. I remaken finns familjen kvar, förstås, och Murphy försöker återförenas med hustru och framför allt sonen. Jag minns hur RoboCop anläder till sitt hus i originalet och går igenom sitt tomma föredetta hus med enbart små minnesfragment av händelser med hustrun och sonen samtidigt som en väldigt dyster ljudslinga spelas. Det, mina damer och herrar, är dystert och anlägger en ton som remaken aldrig kommer i närheten av. Istället är slantarna satsade på så vis att det här ska man minsann kunna gå och titta på när hela familjen är samlad. Jag hatar det!!! Ni som inte vill ha fler sådana här liknelser spoilade för er, ombeds att sluta läsa nu.





                                                    LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.

 

 


Jag kan inte låta bli att jämföra den här versionen med min älskade barndomsklassiker. Det jag stör mig allra mest är på vilket sätt Murphy blir skadad- med hjälp av en jävla bilbomb. Ja jag förstår att dagens publik aldrig hade fixat på det sätt Murphy blev avrättad av gangstrar i originalet- men för fan, man kunde väl ha gjort det bättre ändå? Vad är det för mesig jävla filmpublik som finns idag egentligen? Tål ju för fan ingenting. Istället ska det mesas och fjantas på. För att det spelar in mer pengar då om fler kan se filmen. Det är sinnessjukt hur det fungerar numera. 

Dessutom känns alla skurkar i remaken som några jävla kattungar i jämförelse med de som fanns med i originalet. Där kan man snacka om äkthet, de känns jävliga, man vill att RoboCop ska ha ihjäl dem allihopa. Det är skådespeleri, och inte som här där man knappt bryr sig om huvudskurken och än mindre om VD:n som Michael Keaton gestaltar här. Jag hade förväntat mig mer på den här punkten i remaken men får bara en vanlig ledare för ett stort företag som är redo att göra allt för att tjäna pengar. Det var mer krut i gubben i originalet. 

Gary Oldman gör tack och lov bra ifrån sig och lyckas till och med bli en sympatisk karaktär som man tycker om, samtidigt som man ifrågasätter hans motiv från början men som man sedan förstår inte är alls som det verkar redan innan det avslöjas. Samuel L. Jacksson var underhållande som "opartisk" programvärd som man förstod vem han sprang vems ärenden för, men nog saknar man den betydligt bättre satiren som fanns med i originalet. 


Ja man kan fortsätta med att nämna att RoboCops dräkt inte är lika nice som i originalet, att RoboCop snackar alldeles åt helvete för mycket i remaken och att den här versionen har ett betydligt mer intetsägande slut jämfört med vad originalet hade. Kort och gott, vill man se en riktigt skitig, grym film som gör precis allt betydligt råare så ska man leta fram originalet och se det istället. Då behöver man inte alls titta på det här uppstädade svammlet. 



       


Inledningen var faktiskt det som gjorde att jag började ändra ståndpunkt till den här remaken för den var riktigt bra. Men sedan blev det desto mer publikfriande popcornunderhållning och då tvärdog alla förhoppningarna. Men visst blev jag lite såld igen när inledningen var avklarad, bilden blev svart och Murphy gjorde entre på polisstationen och RoboCops titelmelodi spelades. Rysningar från längst ned av ryggraden och ända upp till axlarna. Men som sagt, sedan blev det alltmindre hoppfullt dessvärre. Joel Kinnaman gör förvisso inte bort sig i huvudrollen här men jag tycker att originalets Peter Weller var så mycket bättre. Och det sammanfattar vad jag tycker om remaken även om den tack och lov inte blev så urusel som jag hade trott när man hörde talas om att RoboCop skulle göras om. 


Nu blir det att njuta av originalet så snart som möjligt och njuta av när en filmskapare får göra en skitig, rå film utan inblandning av personer som enbart tänker på hur de ska tjäna så mycket som möjligt på filmen. Det borde vara mindre pengar inblandat i film, så kanske film skulle bli något att se på igen. 




 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards