Alla inlägg den 22 december 2013

Av theotherside - 22 december 2013 23:45

Jag är tveksam. Först och främst för att den här filmen känns lite som en upphettad version av Tillbaka till framtiden, men framför allt är jag tveksam av den anledningen att Michael Bay finns med som producent och vi vet ju hur det gick med Fredagen den 13:e. Men förutom det, blir i alla fall trailern bättre mot slutet när de tidsresande snubbarna får problem och det här kanske kan bli hyfsat intressant ändå...





Av theotherside - 22 december 2013 23:45

En av filmhistoriens stora skådespelare, Robert De Niro, och en skådis som i alla fall var ohyggligt rolig och bra i Face/Off men sedan dess knappt har medverkat i något som man med bästa välmening kan kalla för hyfsat bra strålar samman i Killing Season och bevisar, trots att motsatsen sedan länge inte behöver uppvisas, att de här två är påväg nedför i allt snabbare takt. Travolta har varit påväg nedåt länge medan De Niro påbörjat sin väg nedåt för ett par filmer sedan. Ingen av dessa två skådespelare är speciellt bra eller underhållande i den här filmen och med dessa två namn på filmaffischen hade jag förväntat mig att få lite underhållning- men icke, i stället en tjatig katt-och-råtta-lek samt följt av ett par saftiga, men dåligt grillade, moralbiffar. 




                                                 LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.

 

 

 

 


Det är framför allt John Travolta jag stör mig mest på i den här filmen. Travolta ser inte mer skurkaktig ut för att han har det fulaste skägget någonsin i sin filmkarriär, och att han snackar knacklig öststatsengelska gör det inte mer underhållande utan mest av allt stör det mer än att det tillför något. Och inte heller tror jag att det är särskilt lyckat att ha med kriget i Boston som bakgrundshistoria, för om inte annat försöka skapa ett intresse för den hemska konflikten bland yngre tittare men man borde ha gjort det enkelt för sig i stället och kört den vanliga bakgrunden om Vietnam eller varför inte Irak/Afghanistan. Men bakgrundshistorien tillför inte filmens final något alls, och jag är inte säker på varför Travoltas rollfigur vill så gärna att De Niro ska "bikta sig". För bikten som sedan följer blir i det närmaste en parodi. För övrigt är slutet bland de sämsta jag har sett under det här året, och det förtar  hela poängen med att alls se filmen överhuvudtaget. Det blir också parodiskt på vilka sätt Travolta/De Niro blir tillfångatagen, lyckas fly, tillfångatagen igen, flyr osv. Och varje gång en av dem har övertaget så gör de inte slag i saken och dödar den andra, ohnej de bara snackar mest och ägnar sig åt lite tortyr... Nej jag trodde verkligen De Niro var bättre än att tillåta sig att vara med på sådant här direkt-till-dvd skit, men tydligen hade jag fel.



     


Nej det enda verkligt bra som jag fick ut av att titta på Killing Season var att jag fick veta vad det är som står runtomkring märket Jägermaisters etikett: " Det är jägarens adelsmärke att skydda och vårda sitt vilt och jaga som det anstår jägaren och ära Skaparen och hans varelser". Det här blev en enda stor besvikelse, fast å andra sidan hade jag inte heller förväntat mig mycket av filmen. Se i stället Stardust där De Niro har en rolig mellanakt som konstig pirat för det verkar som att det kommer att bli det sista riktigt minnesvärda från denne store skådespelare. 






 

Av theotherside - 22 december 2013 23:15

Ja, jag tänkte väl det att världens coolaste man med helskägg och cowboyskägg måste ge någon form av svar till van Dammes supersuccé! Och nu inväntar jag med andlös spänning på att Aftonbladet ska vakna till liv och granska denna och konstatera huruvida den är äkta eller ej för jag ser verkligen inte alls på egen hand om det är på riktigt eller ej. Jag beskyller detta på alla våldsamma filmer jag har sett genom åren som säkerligen måste ha påverkat min syn på vad som är verkligt respektive overkligt och jag fördömer alla regissörer som sysslat med skräck och splatter som har gett mig en sådan här skev verklighetsuppfattning så att jag inte ens förmår att avgöra klipp på Youtube om de är verkliga eller inte. Men jag tar det säkra före det osäkra, trots ingen hjälp från Aftonbladets alla experter och tyckare, och kastar ur mig att det här verkligen är verkligt och att Chuck Norris står stadig som en klippa mellan två superjets och går ned i splitt samtidigt som han balanserar en hel mänsklig julgran på sitt cowboyförsedda huvud. Det måste helt verkligt vara gjort utan trickfilmning, bara filmat lite snabbt en solig söndag...




Av theotherside - 22 december 2013 18:15

Erased känns inte ny eller fräsch alls och är en historia som vi har hört flera gånger om vid det här laget och som dessutom påbörjades redan med Nätet, en Sandra Bullock-thriller från början av 90-talet. Men trots detta finns det ändå något som gör att en sådan här film fungerar, att det ändå blir lite intressant på grund av att vi per automatik hejar på den som på falska, orätta anklagelser blir jagad och samtidigt försöker hävda sin oskuld. Jag tycker dock att man hade kunnat krydda på den här filmen något och inte göra den enligt vedertagna standarder. Helt okej att se en gång är den, men man kommer inte att minnas särskilt mycket av Erased om en månad...





                                     LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.

 

 

 


Aaron Eckhart ( i andra sammanhang en riktigt bra skådespelare) går på autopilot och skapar inget som helst intresse omkring sin huvudkaraktär. Ben Logan kan vara vem som helst egentligen, för man kommer inte att minnas honom. Vilket gör honom mer trovärdig som hemlig agent jämfört med Bond, men ändå... Nej den här rollen åtog sig Eckhart bara för att dryga ut pengasäcken med några lättförtjänta stålar som han knappt behövde anstränga sig för. 

Konstigt nog fortsätter Olga Kurylenko att få roller trots att jag inte har sett henne prestera speciellt bra i en enda film som hon har medverkat i, och det är inget undantag i den här. Kärlekshistorien mellan hennes kraktär och Logan tillför ingen extra krydda till handlingen, och Olga kör som vanligt på autopilot så här blir man inte förvånad över detta.

Halv-nya-stjärnskottet Liana Liberato får äran att spela den obligatoriska dottern till hjälten som snyftar och grinar så fort något otäckt händer, som sedan försöker bistå sin farsa under handlingens gång men man vet att det alltid slutar med att de klantar till det eller ser till att få sig själva tillfångnatagna ( mitt i alltsammans får tjejen ett tonårsvredesutbrott och springer ifrån sin far, trots att hon vet att både CIA och skurkar är efter dem båda. Att man är lite korkad som tonåring må vara förlåtet, men en vanlig människa gör helt enkelt inte på det viset under rådande omständigheter) och sedan blir det alltid bra mellan pappa och dotter lagom innan eftertexterna börjar rulla. Som sagt, Erases bjuder verkligen inte på några större överraskningar. 


     



Erased känns hela tiden som en mindre påkostad, och mindre begåvat gjord, Bourne-kopia. Samtidigt slutar filmen inte helt logisk heller då far och dotter kan gå omkring på en flygplats utan att behöva oroa sig för kameror eller vakter trots att de har varit jagade filmen igenom, och att det på inget sätt kan vara lugnt för dem att visa sig bland folk eftersom misstankarna de haft på sig inte kan ha försvunnit ty alla som vet att de är oskyldigt indragna i en dödlig katt-och-råtta-lek är döda. 


Men, ändå, Erased funkar att kolla på åtminstone en gång. Men du kommer förmodligen inte att ha speciellt bråttom med att se om den igen. 




 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards