Alla inlägg den 18 december 2011

Av theotherside - 18 december 2011 23:26

"Inside-regissörerna Alexandre Bustillo och Julien Maury verkar återigen bjuda på en skrämmande horrorfest. Livide är en övernaturlig spökhushistoria som utspelar sig i Storbritannien under halloweennatten där några uttråkade ungdomar beslutar sig för att länsa en herrgård där en gammal kvinna ligger i koma. Enligt en legend ska det finnas en skatt i huset men ”skatten” är inte vad de förväntat sig."



Ser riktigt lovane ut, och dessutom- skräck från Frankrike är just nu the shit även om inte filmen Inside övertygade mig riktigt så tycker jag att den här verkar desto mer lovande...



http://www.youtube.com/watch?v=fbCj05goNv8&feature=player_embedded












 

Av theotherside - 18 december 2011 01:16

Steven Soderbergh har gjort en thriller som verkligen ligger helt rätt i tiden- rädslan/skräcken för en omfattande virusepedemi ska drabba världen och fågelinfluensan som skapade panik världen över- men tyvärr blev det här inte riktigt den fullträff som jag trodde att det skulle bli. Filmen är läckert filmad, den har trovärdiga karaktärer och många av rollerna är tillsatta av extremt bra skådespelare... men ändå vaknar aldrig filmen till liv, riktigt. Det känns som att det är något som saknas, det där lilla extra som hade gjort Contagion till en riktigt bra film. 





LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.





Folk smittas till höger och vänster och man hör hostningar i de flesta av filmens scener, men samtidigt känns det som att kampen för att hitta ett botemedel blir förhållandevis ospännande... Det känns mest som att ena stunden finns inget botemedel och chansen för att det ska finnas människor kvar på planeten känns försvinnande liten, men så i nästa stund provar en forskare ett vaccin på sig själv och det visar sig vara mirakelkuren och de flesta får vaccinet, men några kineser kidnappar en forskare för att säkerställa att de är bland de första som får botemedlet. Förvirrande, ja en smula men samtidigt hade jag velat se en betydligt mer svettig kamp för att få fram ett botemedel medan människor dör som flugor över hela världen ( på en karta över vilka läder som blir drabbade av smittan så syns Sverige, men det är liksom bara de "nedre delarna" av det här landet som skulle beröras av den här supersmittan...). 


Njae, den enda som tilltalade mig mest var bloggaren som spelas av Jude Law och som på sin konspiratoriska blogg skriver om hur det finns ett botemedel men som förvägras medborgarna samtidigt som han avslöjar att smitthälsoinstitutets store grand man ser till så hans hustru kommer i säkerhet i första hand medan andra inte blir varnade. Den här biten har Soderbergh lyckats bra med. Att en bloggare får vara med i en central del av handlingen var utmärkt!


Annars är väl det enda som filmen lämnar kvar hos en liten hypokondriker som jag att jag kommer titta mig omkring nästa gång någon hostar till på bussen eller på stan... Man blir lite nipprig av en sådan här film mitt under influensatider, men i övrigt kommer jag inte att minnas den här någon längre stund.





 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards