Alla inlägg den 13 december 2011

Av theotherside - 13 december 2011 18:40

Herregud, om svensk film bara var 50 procent av vad norsk film är just nu, och det gäller även för Hodejegerne, så hade man fått vara lite nöjd med den inhemska produktionen men nu är inte svensk film ens i närheten av norrbaggarnas kvalité och det gör att den här filmen ensam spöar skiten ur samtliga svenska thrillers/deckare som har kommit de senaste åren ( inklusive Millennium-skräpet faktiskt). I den här filmen finnes nämligen skådespelare som kan agera och som inte spelar över, här finns spänning och här finns också enskilda scener som skulle ta svensk filmproduktion tio år att lyckas genomföra. Hodejegerne bankar skiten ur sitt grannland och levererar en jävligt underhållande rulle. Nu är det verkligen på tiden att jag kommer igång med att läsa Jo Nesbos böcker. 






LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN!








Aksel Hennie är fullständigt underbar i huvudrollen... I början tyckerjag att han liknar Christopher Walken- samma iskalla, grymma blick- och att han dessutom lever i en fantasivärld gör det så mycket bättre. Hans kommentar angående hans ringa längd och att det inte krävs en psykolog för att konstatera att han behöver kompensera för längden på andra sätt är klockren, och sätter tonten direkt. I love him, damn. 

Dessutom är Nikolaj Coster-Waldau som Clas Greve outstanding. Det här är definitivt en kille som man inte ska jävlas med, och som dessutom levererar med mycket små medel. 

Ett stort jäkla plus dessutom till Synnove Macordy Lund som är underbart sexig av någon anledning som jag inte kan komma på orsaken till. Lite roligt också med en kvinna som faktiskt är mycket längre än vad huvudpersonen är, det ser man underligt nog inte särskilt ofta.


 





Och sen den stora höjdpunkten- när Roger tvingas gömma sig i en bajamaja. Tror inte jag har sett en äckliga scen på länge, en scen som gjorde att det genuint vände sig i magen på mig ( fast jag vet att det inte var bajs på riktigt) men scenen var otroligt bra gjord och man fantiserade om hur han tvingas gömma sig i skiten. Underbart. 


Sen gillar jag också Ove, som har den underliga fritidsintresset att umgås med den prostituerade kvinnan Natasja och som bland annat roar sig med att skjuta mot varandra och antagligen leka "tjuv och polis" och sen att Ove ser till så att hans kollegor kan kolla in tjejen genom att han har installerat övervakningskameror som bara filmar när hon klär av sig och leker med sig själv. En härligt sluskig typ, denne Ove. 


Nej jag vet inte riktigt vad som gör att jag gillar den här filmen, men underhållande är den i alla fall och den håller intresset och nyfikenheten uppe hela tiden åtminstone. Slutet är lite negativit däremot, vet inte om det är samma slut som i boken men det var lite förvirrande tycker jag. Annars en helt okej och intressant film! Sen kan man förstås inte ungå att fundera/drömma/fantisera om hur filmen kommer att bli när den är i händerna på en regissör som Martin Scorsese. Jag tror att den versionen kan bli minst, om inte bättre, lika bra som den här filmen. 





 

Av theotherside - 13 december 2011 15:29

Naeh den här luciadagen har inte varit särskilt spännande eller rolig och ganska så händelsefattig. Det enda roliga med dagen hittills har varit att konstatera att vädret är knasigt den här vintern. Igår var det minusgrader, till och med ganska mycket och låg under dagen på minus 12 grader men sedan vände det, och idag har det varit plusgrader och snö har rasat från hustaket. 

Iövrigt ingenting spännande än så, tyvärr. En skitdag kort och gott! Och inte blir det bättre då mitt humör inte heller är på topp, av flera olika anledningar. 

En berg-och dalbanefärd av känslor, ena stunden skrattar man för att i nästa vara nära till att börja grina. Wierd. Hade man varit tjej hade man kunnat skylla på både det ena och det andra och förmodligen beskyllits för att lida av pms. Men jag lider nog av pps (postprostatasyndrom...) eller något dylikt. Knasigt äre i alla fall.








 

Av theotherside - 13 december 2011 14:36

Jag tycker härmed att Lasse Åberg ska ägna sig helt och hållet åt sitt måleri och tecknande istället för att göra film. Jag har inte sett den senaste filmen om Stig-Helmer, och det har jag inte tänkt att göra heller, men Åberg borde sluta upp med att lyssna till svenska folket ( och förmodligen pengakåta chefer/filmfolk på SF) och strunta i fler filmer om sin antihjälte som enligt mig aldrig varit särskilt rolig. 


Men jag gillar den här affischen som Åberg har gjort till Vasaloppet 2012. Den är lite sådär finurlig och samtidigt bra tänkt genom att göra Gustav Vasa till en uppskuvsbar leksak. 





http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/se/vasaloppet/start/nyheter_o_reportage/senaste_nytt/nyhet_lasse_abergs_senaste_111209





 

Av theotherside - 13 december 2011 12:00

"Hostel-regissören Eli Roth återvänder till regissörsstolen för att göra skräckserie för tv. Roth kommer tillsammans med Netflix och Gaumont att filma Brian McGreevys ännu inte utgivna roman Hemlock Grove.

Roth har de senare åren framför allt ägnat sig åt att producera men nu är det alltså dags för lite hederligt hantverk igen. Hemlock Grove är en gotisk skräckroman som kommer ut i mars 2012 som kommer att utgöra grunden för 13 entimmeslånga avsnitt som Roth ska filma för televisionen, uppger Deadline. Roth kommer även att fungera som verkställande producent."

Från rysarnytt.se



Härligt att Roth sätter sig i regissörstolen igen och att det blir en tv-serie på 13 entimmesavsnitt som han ska göra. Romanen som serien ska bygga på låter också jäkligt intressant så den måste jag nog ta och läsa också, när den så småningom dyker upp på biblioteket.




 

Av theotherside - 13 december 2011 00:54

Det viskas om att America Olivo kanske ska medverka i remaken av klassikern Maniac, och om det verkligen stämmer så inte mig emot ( inte mig emot till hennes medverkan, men jag är emot remaken av filmen och tycker den är jävligt onödig). Inte för att Olivo kanske är världens bästa skådis, men det gör inte ont att se henne direkt;P













   

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards