Direktlänk till inlägg 3 november 2013

Curse of Chucky

Av theotherside - 3 november 2013 23:45

Sedär det går att göra en hyggligt sevärd film med den gamla skräckikonen Chucky och om än det inte handlar om ett mästerverk så är det sjumilakliv mycket bättre än vad förra försöket, Bride of Chucky, var. Däremot kanske man måste ha sett den filmen också för att till fullo förstå slutet i den här filmen, eller om man ska säga filmens lilla twist. Men jag är glad över stilen filmen valt att ta, som var att hålla det hela mer realistiskt och utan den söndertrasande humor som funnits med i de två, tre tidigare Onda dockan-filmerna men det hade däremot inte skadat faktiskt om Chucky hade begåvats med lite roligare, fräckare onliners. Men jag tycker det är föredömligt hur man drar ut på Chucky och inte redan i inledningen visar hur dockan begår ett mord, utan det dröjer faktiskt ett tag innan Chuckydockan alls blir levande. Annars brukar dagens filmmakare ha svårt för att lägga band på sig själva och öser på vid bästa tillfälle, men så är det inte alls i Curse of Chucky. Det tackar jag för i alla fall. 





                                               LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.

 

 

 

 


Annars är Curse of Chucky så traditionell en modern skräckfilm kan vara, så inga direkta överraskningar och det hade jag inte förväntat mig heller. Jag blev däremot lite förvånad över att filmen är hyggligt "oblodig", det är inte många blod sprutar-scener eller ens äckliga scener och det var lite tråkigt. Nog måste Chucky kunna orsaka mer skada på sina offer väl? Skådespelarna är inte helt oväntat i sådana här sammanhang hyfsat tråkiga och likaså karaktärerna, som följer standardmodell 1A och tråkigast av dem alla är huvudpersonen som spelas av Fiona Dourif som knappt har mer ansiktsuttryck än vettskrämd och frågande. Mitland McConnell fungerade däremot klockrent som bimbon/the nanny och jag blev faktiskt överraskad när det visade sig att det inte var maken som vänsterprasslade med den heta barnvakten utan att det istället var hustrun som omväxling. Lite fler sådana twistar och den här filmen hade kunnat vara riktigt bra.



 

Självklart en snabb återberättning av hur det kommer sig att en docka alls kan vara levande.

 

       

Obligatoriska scenen, ända sedan man fick se nannyn visste man att detta skulle komma.

     

Överreligiösa människor har sina lik i garderoben precis som vi andra syndare har det...

   

EEEEEEmmmmmIIIIIILLLLLLLL. Nej, sorry, Chucky var det ja, förgrommade unge...

 

   

Filmens första WTF!  


En rejäl överraskning var det att få återse Jennifer Tilly som Tiffany men jag vet inte riktigt vad jag tycker om det- jag vill inte ha med henne i en eventuell fortsättning utan Chucky ska vara ensam om jag får bestämma. Dessutom gillade jag inte slutet ( man hade märkvärdigt svårt med ett vettigt slut)- det ser ut som att Chuckyförbannelsen ges vidare till en tjej och något sådant vill jag definitivt inte se i en eventuell fortsättning. Det får vara nog med genustjosandet om Chucky ska genomgå en könsförändring.Och i efter eftertexterna var det lite småroligt att ha med karaktären Andy Barrclay också, från den allra första filmen. 


Men det var synd att man slarvade bort slutet och inte gjorde det bättre. Däremot innan det så var det här i mitt tycke en helt okej fortsättning för Chucky, och om sanningen ska sägas hade det kunnat bli så mycket sämre. Men- Chucky is back, finally! 





 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards