Alla inlägg under april 2011

Av theotherside - 23 april 2011 01:18

Det blev som så att man avnjöt en gammal äventyrsklassiker ikväll, och man kan ju verkligen hitta sämre påskgodis än Indiana Jones and the Last Crusade att knapra på en långfredagskväll. Ford och Connery har perfekt kemi med varandra och filmen är en rasande underhållande historia. Den här filmen kan man se om med jämna mellanrum då och då, den blir aldrig dålig. Det kan ma verkligen inte påstå om den fjärde filmen;P Den här tredje filmen borde ha fortsatt att vara den sista filmen i den här annars så fantastiska filmserien.




 

Av theotherside - 22 april 2011 17:42

Egentligen är jag inte särskilt orolig och tror inte att robotar eller annan teknik av människan kommer att vända sig emot oss och ta över. Men å andra sidan, scrollar man sig igenom listan som Metro har sammanställt så börjar man ju ändå fundera över allt som robotar kan göra numera. Alltifrån att de kan känna smärta, roboten som kan ersätta journalister till att robotar får eget Internet;P Men, som jag inledde med, jag tycker inte att det är särskilt oroväckande. Kanske man får ångra sig i efterhand?






http://www.metro.se/teknik/i-dag-tar-robotarna-over-varlden/EVHkdu!pVcNDAE6yKdE/






 

Av theotherside - 22 april 2011 17:38

Människan är nog det djur som orsakar störst förödelse på jorden av alla de arter som någonsin har levat här. Och vi drar oss inte heller för att utnyttja allt som utnyttjas kan- människor, råvaror, olja, pengar, djur. Nu är det myrslokar som utnyttjas för att det påstås att deras kött ökar sexlusten... Vilket djur är nästpå tur att utrotas av oss för att vi vill ha det som klädsel, smink eller önskan om att det ena eller det andra ska "öka" i grad på oss?





http://www.metro.se/djur/sexhandel-med-myrslokar/EVHkdt!DiUXWbg7oW12/





 

Av theotherside - 22 april 2011 17:05

Jag råkade bänka mig framför TV:n och började slötitta på america's sweethearts, som jag har velat se men som jag har misstänkt att jag inte skulle tycka om men jag måste säga att den var en småtrevlig, och självklart väldigt sockrig lovestory, som ändå underhöll för stunden även om det fanns en och annan kliché på vägen fram till det ganska självklara slutet. 


John Cusack var outstanding som hjärtkrossad, olycklig man hela tiden på gränsen till ett nervsammanbrott. Jag tycker att Cusack är en bra skådis, men i den här filmen har han nog varit det roligaste jag har sett honom göra på länge. Scenen där han filmas av en övervakningskamera och man tror att han "tillfredsställer sig själv" är klockren, likadant den där han sitter i en limousine och hans exfru i en annan och det ska bestämmas vem av dem som ska anlända först respektive sist. Härligt underbar, faktiskt.Ännu en grej som var bra- intervjuerna som skulle handla om den nya filmen, och som kom att börja handla om allt från trekanter till vad skådisarna tycker om varandra. Filmen är dessutom smårolig mest hela tiden, och framför allt driften med kändisar och kändispar är riktigt bra gjort. Allt rasar samman i slutet förstås, men jag hade gärna sett lite fler giftiga pilar skickas iväg under filmen, även om dem som finns var välriktade.


Inget ont om Billy Crystal heller- han var också rolig och bra i den här filmen, även om jag tycker att han borde ha varit ännu mer hjärtlös än vad han var. Julia Roberts har jag aldrig uppskattat, och det gör jag inte heller i den här filmen- spelar hon alltid samma roller i alla hennes filmer? Så tråkigt förutsägbart att man i princip kan räkna ut vad som kommer att hända med hennes "fula ankungen"-rollfigur redan första gången hon syns i bild. Det är liksom välkrattat i manegen och man måste förmodligen vara blind för att inte se vad som komma skall. 

Catherine Zeta-Jones är riktigt jävla snygg och det är väl hennes största förtjänst i den här filmen;P Men det är också härligt att se henne gestalta en bild av en skådis som är helt bortvänd från verkligheten och som lever ett drömliv där hon är van vid att bli uppassad hela tiden och som inte bryr sig om personerna som finns i omgivningen, allt handlar om att visa upp en perfekt bild och att lansera sin senaste film.

Och slutligen, Christopher Walken... Han borde ha fått lite mer spelutrymme i den här filmen, för det lilla han är med gör han som vanligt utmärkt ifrån sig! Fast jag förstår inte riktigt vad han ville ha sagt med filmen, även om jag förstår att det var meningen att visa upp den verkliga bilden av Amerikas favorit-älsklings-par.


Nej, för att vara en romantisk komedi så var den här faktiskt ganska underhållande och smårolig. Det duger finfint en långfredag som denna.






   


Av theotherside - 22 april 2011 00:44

Den första serien som jag börjar titta på och det var länge sedan som jag följde någon serie med något större intresse. Jag har ignorerat och inte orkat följa stora drakar såsom Lost, och istället valt att följa de serier som jag redan följde sedan tidigare såsom 24 och Smallville men nu när 24 är slut och Smallville är inne på sista säsongen så börjar det kännas som ett bra läge att börja se på något nytt. Och varför inte börja med Nikita? Så jag började se två avsnitt av serien och se om den griper tag i mig på samma sätt som 24 och Smallville gjorde...




Jag tycker att det var ganska tråkigt att serien börjar med en "färdig" Nikita- charmen och tjusningen med den första franska originalfilmen var ju att en kvinna med problemfyllt förflutet dömdes till döden efter ett bankrån som gick fel men som sedan fick en andra chans att förändra sitt liv. Varför är nästan alla uppföljare/nya serier med Nikita enbart fokuserade på att skildra henne som lönnmördare? Antagligen på grund av att det är mycket roligare att börja med Nikita när hon är ute på det ena uppdraget efter det andra. Jag förstår hur de tänker, men jag tycker att det är tråkigt att Nikita inte skiljer sig speciellt mycket från så många andra "lönnmördar-serier/filmer". Maggie Q har i alla fall rätt förutsättningar att gestalta Nikita, även om jag tycker att hon är lite för vacker och lite för spe och mager för att ge ett trovärdigt intryck som tuff lönnmördare. Kanske har jag fel, men mitt förtroende för den här Nikita tvärdog när man redan i första avsnittet får se henne iklädd en väldigt ( sexig ) röd baddräkt och man ser att hon inte direkt... är så jäkla muskulös, om man säger så. Visst, hon är mer vältränad än jag, men herregud så smal hon är! 


Sedan var det ett ganska trist och förutsägbart persongalleri. En av killarna som jobbar på Divisionen är naturligtvis lite småkåt i Nikita, så när de stöter på varandra titt som tätt förstår man ju att... ja, jag ska inte spoila något nu! Men det är väldigt förutsägbart.

Något annat som är förutsägbart är den nya lönnmördaren som introduceras med " Du kallar dig för Alex, aldrig Alexandra"... Oj, vilken tuffing den här tjejen är... Nåja vad jag menade med förutsägbarhet är att det finns en annan tuffing på Divisionen, Jaden, som gärna vill visa nykomligen hur saker och ting fungerar och som blir provocerad över Alex snabba avancemang. Har man inte hört/sett detta tidigare? Jo, det har man! 


Andra avsnittet koncentrerade sig på lite mer fördjupning av Alex, och det var välbehövligt samtidigt som hennes story inte direkt känns nydanande eller speciellt intressant. Jag vill inte negligera tjejer som i verkligheten har haft en tuff uppväxt, men jag är ganska trött på att få höra om tjejer som blivit fruktansvärt behandlade i filmer och serier, som att det är det enda som kan göra en liten flicka till en tuffing/värsting. Någon gång kan man väl få se en annan, ny vinkel, en helt ny story istället för att tugga på i gamla, invanda spår?


Att regissören McG är inblandad tycker jag märks ganska tydligt- det är snabba klick som gäller här, actiondelen är den dominerande och det där med känslor och fördjupningar är saker som ska vara snabbt avklarade, helst också under tiden det spelas någon ganska hemsk musik. Lite irriterande var det, tycker jag. Men jag har ingenting emot att man lägger krutet på actionbiten, och jag har inte heller något att klaga på över att de har med en liten cliffhanger i slutet av varje avsnitt som i praktiken tvingar en att fortsätta titta på serien. På mig har dessa ingen effekt emellertid, jag är fortfarande ganska osäker på om jag kommer fortsätta att titta på de följande avsnitten av Nikita. Halvbra start bara, och jag tror inte att det kommer att bli så mycket bättre än såhär... Nåja, får se hur jag väljer att göra! 






 

Av theotherside - 21 april 2011 22:56

Ojoj, har käkat lite för mycket godis under hela torsdagen, det är inte bra det här;P Och det återstår hu fortfarande en hel del dagar av den här påsken, så att man har gått ut hårt och börjat snaska godis alldeles för mycket såhär tidigt av ledigheten leder bara till att man snart har en alldeles för stor mage. Kanske dags att hålla igen en aning? Nja, vad tråkigt det skulle vara att göra det. Nej, jag tror att jag faktiskt fortsätter att äta en hel del godis under den här helgen!


Det märks att vi har väldigt dålig kontkat. Pliktskyldigt skickar vi lite sms till varandra då och, sms som sällan eller aldrig handlar om något speciellt eller viktigt. Annat var det förr i tiden, då vi tyckte att om vi inte hade skickat ett enda sms till varandra på en hel dag så var det konstigt och att någon av oss var på dåligt humör etc. Numera blir ingen av oss särskilt förvånade över att inte ha fått sms från varandra och det kan dröja några dagar innan vi hör av oss igen. Vad hände egentligen med den där fascinationen som fanns mellan oss i början? Varför svalnade glöden? Vad var det egentligen som vi hade för bara fyra, fem år sedan? Jag önskar att något av den glöden fanns kvar, en strimma av den åtminstone men det är som att försöka ge konstgjord andning till en dinosaurie- det är dömt att misslyckas helt enkelt. Får se hur länge vi håller ut den här gången, eller rättare sagt- hur länge jag kommer att hålla ut. 


Nåja, ska försöka göra något vettigt av den här kvällen nu! Jag vet inte riktigt vad, så det är därför jag försöker få tiden att gå och jag försöker få till något vettigt att säga med det här blogginlägget, men det tror jag inte riktigt att jag lyckas med;I





 

Av theotherside - 21 april 2011 15:11

Jägarna 2 och Försvunnen är de enda två russinen som jag finner i den här svenska filmkakan inför 2011... Herregud så få av dessa filmer som verkar lovande... Det handlar som vanligt mest om känslor och dysterheter och Bergmanarvet ligger fortfarande tung över det här landet. Och de filmer som alltredan haft premiär gör ju inte mig muntrare, Åsa-Nisse var en rejäl flopp... Möjligen kan Gränsen vara sevärd, men jag hyser inte alltför stora förhoppningar om att jag kommer att tycka om den så därför struntar jag i att se den tills dess jag har riktig filmbrist ( vilket förmodligen aldrig kommer att inträffa). Nej gäsp och suck över detta, och så börjar man peppa inför Transformers 3, Aliens vs Cowboys och ja, listan över andra intressanta filmer än våra inhemska kan göras lång. Och vad kan Norge ha på G i år? Det är mer intressant att kolla in vad våra grannländer har för sig än vad Sverige kan tänkas ha att bjuda upp med. 




http://www.svd.se/kultur/svensk-film-tror-inte-pa-varen_6106503.svd







 

Av theotherside - 21 april 2011 14:33

" Den svenska psykologiska thrillern Försvunnen kommer att få premiär i Cannes i maj. Filmen är gjord av Mattias Olsson och Henrik JP Åkesson som handlar om en kvinna som flyr sin familj i Karlskrona för att börja ett nytt liv i en ny stad i norra Sverige. Hon blir förföljd av en man som kidnappar henne och för henne till en källare i ett hus i skogen. Hon kan bara räkna med sig själv för att ta sig ut därifrån. I rollerna ser vi Kjell Bergqvist, Björn Kjellman och Sophia Ledrap. Kjellman tyckte att det var ett mycket bra manus att jobba med och i en intervju med BLT 2008 beskrev Mattias Olsson filmen så här:

- Det är en film i gränslandet mellan skräck och psykologisk thriller. Det ovanliga är att man får följa den kidnappade kvinnan genom hela filmen, inte själva jakten på kidnapparen.

Svenskarna har varit i Hollywood och jobbat med Oscarsvinnaren Per Hallberg för att lägga på fler ljudeffekter.

– Jag fick precis höra att han använt helikopterljudet från Black Hawk Down till vår film, säger Henrik JP Åkesson till BLT i januari i år och beskriver den just nu rådande känslan som nästan overklig.

Man har redan visat en råkopia för en testpublik i Karlskrona och Lund och den uppges fått bra respons."


Ja,jag hoppas fortfarande att få se en riktigt bra, svensk skräckfilm innan jag blir gammal och dör;P Hoppet lägger jag inte i den här filmens händer, men man vet ju aldrig innan man har sett Försvunnen förstås. Men lovande låter det i alla fall så den kanske man ska ta och kolla in!






 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards