Direktlänk till inlägg 21 april 2011

Svensk skräck- ska det någonsin bli bra?

Av theotherside - 21 april 2011 14:33

" Den svenska psykologiska thrillern Försvunnen kommer att få premiär i Cannes i maj. Filmen är gjord av Mattias Olsson och Henrik JP Åkesson som handlar om en kvinna som flyr sin familj i Karlskrona för att börja ett nytt liv i en ny stad i norra Sverige. Hon blir förföljd av en man som kidnappar henne och för henne till en källare i ett hus i skogen. Hon kan bara räkna med sig själv för att ta sig ut därifrån. I rollerna ser vi Kjell Bergqvist, Björn Kjellman och Sophia Ledrap. Kjellman tyckte att det var ett mycket bra manus att jobba med och i en intervju med BLT 2008 beskrev Mattias Olsson filmen så här:

- Det är en film i gränslandet mellan skräck och psykologisk thriller. Det ovanliga är att man får följa den kidnappade kvinnan genom hela filmen, inte själva jakten på kidnapparen.

Svenskarna har varit i Hollywood och jobbat med Oscarsvinnaren Per Hallberg för att lägga på fler ljudeffekter.

– Jag fick precis höra att han använt helikopterljudet från Black Hawk Down till vår film, säger Henrik JP Åkesson till BLT i januari i år och beskriver den just nu rådande känslan som nästan overklig.

Man har redan visat en råkopia för en testpublik i Karlskrona och Lund och den uppges fått bra respons."


Ja,jag hoppas fortfarande att få se en riktigt bra, svensk skräckfilm innan jag blir gammal och dör;P Hoppet lägger jag inte i den här filmens händer, men man vet ju aldrig innan man har sett Försvunnen förstås. Men lovande låter det i alla fall så den kanske man ska ta och kolla in!






 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards