Direktlänk till inlägg 22 april 2011

Nikita

Av theotherside - 22 april 2011 00:44

Den första serien som jag börjar titta på och det var länge sedan som jag följde någon serie med något större intresse. Jag har ignorerat och inte orkat följa stora drakar såsom Lost, och istället valt att följa de serier som jag redan följde sedan tidigare såsom 24 och Smallville men nu när 24 är slut och Smallville är inne på sista säsongen så börjar det kännas som ett bra läge att börja se på något nytt. Och varför inte börja med Nikita? Så jag började se två avsnitt av serien och se om den griper tag i mig på samma sätt som 24 och Smallville gjorde...




Jag tycker att det var ganska tråkigt att serien börjar med en "färdig" Nikita- charmen och tjusningen med den första franska originalfilmen var ju att en kvinna med problemfyllt förflutet dömdes till döden efter ett bankrån som gick fel men som sedan fick en andra chans att förändra sitt liv. Varför är nästan alla uppföljare/nya serier med Nikita enbart fokuserade på att skildra henne som lönnmördare? Antagligen på grund av att det är mycket roligare att börja med Nikita när hon är ute på det ena uppdraget efter det andra. Jag förstår hur de tänker, men jag tycker att det är tråkigt att Nikita inte skiljer sig speciellt mycket från så många andra "lönnmördar-serier/filmer". Maggie Q har i alla fall rätt förutsättningar att gestalta Nikita, även om jag tycker att hon är lite för vacker och lite för spe och mager för att ge ett trovärdigt intryck som tuff lönnmördare. Kanske har jag fel, men mitt förtroende för den här Nikita tvärdog när man redan i första avsnittet får se henne iklädd en väldigt ( sexig ) röd baddräkt och man ser att hon inte direkt... är så jäkla muskulös, om man säger så. Visst, hon är mer vältränad än jag, men herregud så smal hon är! 


Sedan var det ett ganska trist och förutsägbart persongalleri. En av killarna som jobbar på Divisionen är naturligtvis lite småkåt i Nikita, så när de stöter på varandra titt som tätt förstår man ju att... ja, jag ska inte spoila något nu! Men det är väldigt förutsägbart.

Något annat som är förutsägbart är den nya lönnmördaren som introduceras med " Du kallar dig för Alex, aldrig Alexandra"... Oj, vilken tuffing den här tjejen är... Nåja vad jag menade med förutsägbarhet är att det finns en annan tuffing på Divisionen, Jaden, som gärna vill visa nykomligen hur saker och ting fungerar och som blir provocerad över Alex snabba avancemang. Har man inte hört/sett detta tidigare? Jo, det har man! 


Andra avsnittet koncentrerade sig på lite mer fördjupning av Alex, och det var välbehövligt samtidigt som hennes story inte direkt känns nydanande eller speciellt intressant. Jag vill inte negligera tjejer som i verkligheten har haft en tuff uppväxt, men jag är ganska trött på att få höra om tjejer som blivit fruktansvärt behandlade i filmer och serier, som att det är det enda som kan göra en liten flicka till en tuffing/värsting. Någon gång kan man väl få se en annan, ny vinkel, en helt ny story istället för att tugga på i gamla, invanda spår?


Att regissören McG är inblandad tycker jag märks ganska tydligt- det är snabba klick som gäller här, actiondelen är den dominerande och det där med känslor och fördjupningar är saker som ska vara snabbt avklarade, helst också under tiden det spelas någon ganska hemsk musik. Lite irriterande var det, tycker jag. Men jag har ingenting emot att man lägger krutet på actionbiten, och jag har inte heller något att klaga på över att de har med en liten cliffhanger i slutet av varje avsnitt som i praktiken tvingar en att fortsätta titta på serien. På mig har dessa ingen effekt emellertid, jag är fortfarande ganska osäker på om jag kommer fortsätta att titta på de följande avsnitten av Nikita. Halvbra start bara, och jag tror inte att det kommer att bli så mycket bättre än såhär... Nåja, får se hur jag väljer att göra! 






 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards