Direktlänk till inlägg 23 oktober 2012

Bait 3D

Av theotherside - 23 oktober 2012 23:45

Det är redan uttjatat och ändå har 3D bara precis börjat bli varma i kläderna, men jag begriper inte anledningen till varför man ska slösa med dyrbar teknik till b-aktiga filmer som Bait trots allt är? Det slöseriet gör ju att publiken inte lockas till andra, seriösare filmer som stoltserar med att vara i 3D, och man har redan hunnit lära sig att den tredje dimensionen bara är ett enklare försäljningstrick och behöver inte innebära att en dålig film blir bättre. 

Me det sagt, Bait kunde ha varit mycket sämre. Faktiskt. Jag säger dock inte att den är bra, men jämför man den med den mängd andra hajfilmer som kommit i en strid ström så är den faktiskt helt okej att se för stunden, varken mer eller mindre. 




LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.




Att regissörer till hajfilmer knappast lägger ned stor möda på att ta reda på fakta om hajarna är tråkigt. Man vill helt enkelt att de i likhet med sina mänskliga släktningar i massmördare som Jason och Freddy med flera helt enkelt bara ska mörda för nöjes skull. Hajar är ju mystiska, de beskrivs som så perfekt designade att de är till och med mördarmaskiner, men till och med jag som inte stoltserar med att vara någon expert på området utgår från att hajar, i likhet med andra rovdjur, inte dödar för nöjes skull. Sådant ägnar sig bara den mänskliga rasen åt, tyvärr. Nej hajar dödar när de är hungriga, möjligen också om de känner sig hotade. Men de gör inte som i Bait- simmar omkring och dödar allt som rör sig, hoppar upp ur vattnet för att ta en människa som hänger och dinglar sådär härligt lockande precis ovanför vattenytan och jag tror inte heller att hajar hoppar upp ur havet för att ta en... fiskmås!!!! Sådana detaljer gör det bara löjligt, löjligare än vad det behöver vara.



                     


Om man ska beta av saker som irriterade mig i filmen så tillhör definitivt chiuauan och Paris Hilton-inspirerade tjejen filmens största irritationsmoment. Jag begriper ju att hon framför allt är med som ett komiskt inslag, men tyvärr blir det aldrig speciellt roligt. Att hundfan dessutom klarar sig är bara pricken över i:et när det kommer till dumheter här. Att dessutom filmens hjälte mot slutet förvandlas till en riktig tuffing som till och med skulle göra Rambo grön av avund köper jag inte, det är för enkel avrundning- att han skjuter ihjäl en haj med en bössa och senare hänger upp och ned från varuhusets tak och steker en annan haj med elektro-grejs... Hujeda mig, vilken osannolik karaktärsutveckling den snubben genomgår.


Hajarna verkar dessutom ha haft en samtal med Feministiskt initiativ, ty ingen enda kvinna blir uppäten av hajarna. Det är bara grabbarna som blir hajföda! Märkligt. Gudrun Schyman sade nog till hajarna att de inte ger sig på kvinnorna, för de är redan tillräckligt utsatta i samhället som det är.


Bait är i alla fall hygglig underhållning för stunden, även om jag inte riktigt kan säga att jag gillade den. Men jag blir inte förvånad över att det redan är klart med en uppföljare... 





 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards