Alla inlägg den 5 oktober 2012

Av theotherside - 5 oktober 2012 23:55

Håhåjaja, en galen clown i en film som ser ut att vara en riktig härlig slasher... Det tackar man sannerligen inte nej tack till! Nästan synd att trailern är så kort men i och för sig, man vill ju inte veta mycket mer än det som man får se här så det räcker mer än väl. Denna ska man helt klart se så snart som möjligt!


















 

Av theotherside - 5 oktober 2012 23:29

Tydligen en uppfräschning av en gammal film från det betydligt bättre 80-talet men då jag inte har sett den så tänker jag inte jämföra, men tydligt är i alla fall att det inte råder några tvivel om att en Saw-regissör har regisserat den här filmen- våldet och dödandet är väldigt utstuderat, och till och med jag tvivlar ibland över de metoder som skurkarna använder och nödvändigheten i att ha med sådant utstuderat våld. Men man hinner inte fundera så mycket på det medan filmen pågår, ty det går i en ruskig fart- filmen hinner knappt börja och introducera karaktärerna innan det brakar loss ordentligt, och få andningspauser erbjuds. 




LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.




Till det jag gillade med Mother´s day tillhör tveklöst att Rebecca De Mornay spelar mamman här, vilket hon gör med bravur även om jag gärna hade sett henne "balla ur" mot slutet. Jag gillade hennes illvilliga barnvakt i Handen som gungar vaggan, och tyvärr spelar hon inte riktigt lika suggestivt djävulsk i den här om än hon är den enda som klarar sig av skurkarna från att spela över. Så De Mornay är en väl så godtagbar anledning till att man ska ta sig en titt på den här filmen.

De övriga skurkarna kunde däremot ha varit hämtad från vilken tecknad film som helst. Eller för den delen, från vilken annan b-film som helst för framför allt Addley spelar över å det grövsta och blir i det närmaste en parodi av hur en galen filmskurk ska vara. Den andra, lite äldre av skurk-sönerna Ike håller fötterna på jorden lagom fram till slutet då han fullständigt peppras med saker som spikar från en spikpistol utan att han verkar bekommas nämnvärt. Han klarar till och med en bilkrasch utan att få några synbara blessyrer, och innan den jäkeln är död så tvingas kvinnorna använda en hel del våld mot honom. Väldigt tecknat film-aktigt, på min ära. 

Och sedan ifrågasätter jag nödvändigheten i att skurkfamiljens enda medlem av kvinnligt kön ganska tidigt visar sig vara den som de kidnappade kan utöva lite list på genom att börja ifrågasätta henne vad kära mamma har lärt henne. Lydia börjar, lite plötsligt ska tilläggas, ifrågasätta sin mamma och undra huruvida kanske hon har blivit förd bakom ljuset. Vad det blir av med dessa misstankar besvarar inte filmen, därför tycker jag det här elementet både är jävligt onödigt och extremt mycket av en vanligt förekommande klyscha som man borde ha strukit redan under manusarbetet. Om nu Lydia inte ska svänga på en femöring, varför alls ha med dessa tvivel? Nej det hade varit lika bra att de hade haft en broder till istället. 



         



Jag har ingenting emot våld men måste ändå ifrågasätta våldet när det nästan enbart verkar slå över åt det sadistiska hållet, som det gör en smula i den här filmen. Som i en scen, där Beth ska ordna med pengar ur en automat och två andra tjejer kommer och blir otåliga. Ike, som är med, riktar efter ett tag sin pistol mot kvinnorna och kastar till dem en kniv och säger att den som dödar den andre kommer att få leva. Sedan när det hela är över efter mycket om och men, så springer den överlevande kvinnan iväg bara för att bli skjuten i ryggen. 

I en annan tänder skurkarnas mamma eld på en av de kidnappades hår. Man tror att hon ska få brinna ihjäl, men riktigt så grym är de ändå inte. Det finns en del andra scener som jag ifrågasätter lite, men man kan i alla fall konstatera att man inte håller igen på våldsfronten. 


Mother´s day blir i alla fall aldrig långtråkig, det händer saker hela tiden och man hinner knappt hämta andan förrän eftertexterna börjar rulla. Jag önskar att man hade tagit sig tid att stanna upp lite och ge karaktärerna, framför allt de goda, lite mer kött och blod så man hade kunnat sitta och heja mer på dem, nu blir det istället mer av karaktären att man hoppas att de ska vinna för man vill gärna att de ska ta en gruvlig, hemsk hämnd på skurkfamiljen. Skurkarna förtjänar faktiskt det våld de själva tillslut får utstå, tycker jag. Slutet är däremot inte helt klockrent, man gjorde det en aning för komplicerat eller så var det jag som var utmattad efter nästan två timmars blod, gråt, tortyr och nervspåfrestning. Jag förstod helt enkelt inte slutet till fullo. Men jag har heller inga intentioner att se om filmen för att förstå den bättre, för riktigt så bra var den faktiskt inte. Men helt okej som en stunds underhållningsvåld....




 



Av theotherside - 5 oktober 2012 00:45

Ah, äntligen en teaser till Rob Zombies kommande skräckrulle The Lords of Salem och mycket ser lovande ut faktiskt och den här ser betydligt mer intressant ut jämfört med hur fallet var med hans uppföljare till remaken av Halloween. Äntligen något helt nytt, och framför allt eget, från honom istället för att han ska planka redan existerande filmer. Bara börja peppa ännu mer inför den här filmen nu...




 





 







Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards