Direktlänk till inlägg 31 mars 2012

Captain America

Av theotherside - 31 mars 2012 03:00

Jag har dragit mig för att se den här filmen, av flera olika anledningar men mest av allt för att det nästan inte går att känna igen gamla seriefigurer längre för antingen ska de vara så realistiska att man undrar vad en seriefigur har där att göra ( The dark knight) eller så blir det alldeles för överdrivet ( Hulken bland annat) och Kapten Amerika placerar sig någonstans mitt emellan. Det största problemet med den här är att jag aldrig riktigt blev engagerad eller speciellt brydd i storyn, och då det också var så jävla överdrivet stundtals var det svårt att inte hålla gäspningarna borta. Varför skulle huvudskurken vara någon mindre, röd Hellboy till exempel? Och varför bryter nazisterna med lite "tysk" brytning men talar annars helt perfekt engelska? Sådant stör, tycker jag. Ska man ha med nazister så ska de banne mig tala tyska och enbart det. Annars blir mest tanken varför amerikaner vill slåss mot amerikaner som snackar engelska med lite brytning i...





LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.






Jag stör mig också på bilden av hur män ska vara. Ja, faktiskt för den här diskussionen hade varit i allra högsta grad levande om det hade handlat om kvinnor. Från början, när Chris Evans karaktär är liten och spinkig, blir han hela tiden hånskrattad och har ingen som helst tur med kvinnor. Men, när han genom konstgjord väg, har fått sig muskler och ser ut som en riktig underklädesmodell, då faller kvinnorna genast för honom och han får respekt och blir beundrad. Vad sänder då detta för signal till de killar som tittar? Ja, börja använda anabola steroider ( ja vad då då, Captain America himself behöver ju inte träna sig halvt bortom sans och förstånd för att få muskler), bli en riktig biff och sen får du ära, berömmelse och hur mycket fitta som helst. 


Genomgående i den här filmen finns det väldigt mycket Amerikansk patrioism, nästan lite för mycket ibland. Man ska ställa upp för sitt land, man ska dö för sitt land, man ska sparka naziröv för sitt land and so on, and so on. Det blir en smula tröttsamt ibland men som tur är uppvägs det här flaggviftandet med en hel drös snygga actionscener så man glömmer bort det tillslut. 



   


Annars tycker jag om Tommy Lee Jones och rollen som tuff general är som klippt och skuren för honom, men vafan- kunde han inte ha fått vara lite mer gapig och lite mer uppkäftig? Han har ju knappt en enda rolig replik i filmen. Men för otvättade barnaöron så får det ju inte bli för mycket hemskheter, men man öser på med en del blod och våld, även om det aldrig blir speciellt grafiskt eller ens speciellt bra eftersom man hela tiden har haft målgruppens ålder i baktanken. Synd, för det hade behövts lite humor som hade gått huvudmålgruppen förbi. 


Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, mer än att jag blev lite besviken på den här filmen. Jag hade ändå förväntat mig lite mer, men det blir icke mer än hyfsat underhållande för stunden men frågan kvarstår ändå i slutet- varför skulle man bry sig om någon av karaktärerna alls? Känns inte som att man hade något motiv till att känna något alls, tyvärr. Och då blir det inte mycket kvar av den här soppan utöver några snygga actionscener...









 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards