Direktlänk till inlägg 17 mars 2012

The Grey

Av theotherside - 17 mars 2012 03:15

Jaså, blev det inte mer än så var den första tanke jag hade när eftertexterna började rulla men efter att man fick reflektera en kort stund så kan jag ändå konstatera att filmen var helt okej, om inte rentav riktigt bra till och med, i alla fall stundtals. Jag har ett ganska stort problem med hur vargarna skildras i den här filmen, det är inte särskilt trovärdigt och djuret blir lika demoniserat som vithajen blev efter en viss film av en viss Spielberg, och det är framför allt det som drar ned betyget en hel del. 







LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.





Liam Neeson gör det som förväntas av honom, men jag blir aldrig riktigt gripen av denna karaktär. Det känns aldrig riktigt i hjärtat att han är en plågad man, trots att vi i tillbakablickar förstår att något har hänt med hans älskade hustru fast det dröjer till slutminuterna innan vi får hela bilden men trots det lyckas jag inte förmå mig att bry mig nämnvärt. Sorry. Däremot så gillar jag hans små utbrott mot det religiösa och framför allt mot Gud, i en scen konstaterar han att "kylan finns, djuren finns" osv och senare så ropar han ut mot himmelen: " Förtjäna min tro, bevisa att du finns, kom och rädda mig" för att efter en kort stund efteråt sucka och säga " Äh, jag gör det själv". För var är denne Gud, egentligen? Gud verkar aldrig ha lust att visa sig, eller komma till ens hjälp vid nödsituationer. Men jag antar att Gud har större och viktigare saker för sig... 



       



Och så skildringen av vargarna i filmen... Här i Sverige är ju vargfrågan en ganska het potatis, men jag är övertygad om att varghatarna och de som är livrädda för varg, trots att de förmodligen aldrig ser någon ute i det fria och bara tittar på dem på Skansen, skulle skriva under att den här filmen visar vilket blodtörstigt djur det handlar om. Men så är det verkligen inte. Eld, till exempel, räcker utmärkt för att hålla vargarna borta för det är så att deras närmaste släkting, hunden, är precis lika rädda för den mäktiga elden som vargar är. De anfaller inte heller i akt och mening att döda alla "motståndare", om de skulle anfalla så skulle de antingen känna sig trängda eller vara förbannat hungriga. Mindre djur visst, det kan vargarna döda för att få föda... Men människor? Nej, knappast. Och inte på ett sådant utstuderat sätt som i den här filmen, och inte heller på så sätt som för tankarna till skräckfilmer. Någon av karaktärerna konstaterar också i filmen att vargar är det enda djur som söker hämnd... Åh, please. Bara en stadsbonisse kan komma med ett sådant uttalande. Saken blir knappast bättre av att de har datoranimerat vargarna också, allt för att de ska göra som "regissören" vill. Nej det här med vargar som mordiska, sluga mördarmaskiner köper jag helt enkelt inte. Det hade varit bättre om The Gray hade fokuserat på att skildra hur människorna klarar sig mitt ute i vildmarken samtidigt som snön och kylan tränger in på bara skinnet.


Men ändock, filmen är på något sätt tillräckligt intressant medan den pågår, och jag är starstrucked i Liam Neeson så det är mest på grund av honom som jag ändå ger The Grey godkänt, om än ett svagt godkännande.









 






   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - Onsdag 1 maj 14:25

Det är förträffligt när teknik fungerar men lite nindre roligt när det inte fungerar samtidigt kan man förstås också resonera att en blogg inte är det som är allra viktigaste, när allt kommer till kritan! Men roligt i alla fall att se att ens konto f...

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards