Direktlänk till inlägg 9 januari 2012

Inhale

Av theotherside - 9 januari 2012 21:00

Hade egentligen ingen aning om vad Inhale var för film, och trodde det rörde sig om en skräckfilm men det visade sig vara helt fel. Eftersom jag inte bryr mig om att kolla upp filmer något närmare utan går mer på känsla, filmens titel, vilka skådisar som finns med eller helt enkelt bara vet att just den filmen ska jag se av den ena eller andra anledningen så började jag se Inhale utan att ha någon aning om vad som skulle bjudas på. Det visade sig handla om organhandel och att det råder en skriande stor brist på organ sett till hur många som behöver transplantera det ena eller det andra. Så filmen berör verkligen ett aktuellt ämne! Ändå kan jag inte säga att jag föll pladask för den.






LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.




Skådespelarinsatserna svajade mellan sådär och mindre bra, och mest övertygande var Dermont Mulroney i huvudrollen även om han inte arbetade utifrån ett brett register utan skulle antingen/eller se bister men bestämd ut eller tveksam och sorgsen. Mulroney misslyckades ganska stort med att övertyga som "desperat" man som gör allt för sin dotter, Chloe. Med dottern försökte regissören verkligen att skapa någon form av sympati hos tittaren men jag tyckte att han smörade på en aning för mycket och för brett- Chloe alldeles älskvärd och söt som socker när hon hälsar på pappa och mamma, och sedan hostattackerna som blir värre och värre hela tiden. Sorry, jag vet inte vad det är med mig, men jag börjar inte lida med familjen. Därmed faller ett viktigt moment för filmen, att jag inte bryr mig om karaktärerna, men jag kan såklart ändå känna lite empati och föreställa mig att det finns familjer som lever i den här verkligheten. 

Det var i alla fall roligt att se Diane Kruger och Sam Shepard, tyvärr är ingen av dem speciellt bra i respektive roller och har ganska lite att arbeta med. Speciellt Diane som mest måste antingen se tapper ut medan hon är med sin sjuka dotter och sedan ser desperat ut i alla andra scener. Särskilt variationsrikt blir det aldrig, direkt. 


Sen förstod jag aldrig riktigt den relation som tydligen hinner byggas upp mellan Mulroneys karaktär Paul och den unga killen i Mexico. Här hade regissören kunnat förtydliga betydligt mer, så att inte slutklämmen hade känts lika konstig och till viss del underlig.


Det som stannade kvar hos mig när filmen var slut var det som händer i slutet av filmen. Jag kan inte bestämma mig för huruvida Paul gör rätt eller inte. Man kan argumentera för båda sidorna, att han gör rätt men också att han gör helt åt helvete fel. Men samtidigt- hur hade man själv agerat i samma situation? Jag hoppas vid Gud att jag aldrig ställs inför ett sådant val någon gång i livet, så på det sättet känner jag verkligen för Paul och tycker nog ändå att han handlade rätt, i alla fall moraliskt. Men utgången blir en personlig katastrof för honom, och man kan spinna vidare på det här öppna slutet- tar han sitt liv senare ( frun lämnar honom också såvitt jag förstod av slutscenen), eller orkar han fortsätta leva vidare genom att i alla fall acceptera att han handlade rätt moraliskt sett? Inte för att Inhale förtjänar en uppföljare, så bra var den verkligen inte, men jag skulle gärna vilja se hur Paul hanterar sitt beslut. Vem vet, kanske fler än jag som känner på samma sätt så kanske en Inhale 2 dyker upp någon gång...





   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - Onsdag 1 maj 14:25

Det är förträffligt när teknik fungerar men lite nindre roligt när det inte fungerar samtidigt kan man förstås också resonera att en blogg inte är det som är allra viktigaste, när allt kommer till kritan! Men roligt i alla fall att se att ens konto f...

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards