Alla inlägg den 13 mars 2011

Av theotherside - 13 mars 2011 23:33

Ja, så har man då tillslut sett den här omtalade svenska filmen och tvingas konstatera att jag är föga imponerad och inte överraskad över att filmen visade sig vara hyfsat elementär och inte bjuda på något utöver sådant som man redan har sett tidigare i svensk film.


Mest besynnerligt tycker jag det är att Noomi Rapace har fått sådan beundran för sin tolkning av Lisbeth Salander. Vad är det egentligen som gör Rapace så bra?! Jag tycker inte att hon är särskilt märkvärdig, och den kaxiga attityden stinker "skådespeleri" som bara den, kaxigheten sitter inte där naturligt och består mest av "arga" blickar och surmula kommentarer... Näh, det är inte alls kaxigt eller häftigt. Jag föredrar den Salander som finns i böckerna, den tjejen är verkligen inte att leka med medan Rapace är en sådan flicka som man kan säga "klipp dig och skaffa ett jobb", ungefär. Det känns inte på riktigt, tyvärr. Men å andra sidan har vi väl såpass dåliga skådespelare i det här landet att vi hyllar i princip allt som finns, och Rapace framstod väl som något nytt, en "tuff" goth-datahacker-tjej som "kickar rumpa" så det måste ju hyllas och framhävas som något riktigt, riktit bra. Synd bara att det lyser igenom att det bara handlar om skådespeleri.

De övriga skådisarna är inte mycket bättre, tyvärr. Irriterar mig framför allt på Sven-Bertil Taube som verkar ha hämtats direkt från Dramatenscenen... Allt från honom andas teaterskådis... Suck.

Nej, jag tror fortfarnade på att den amerikanska remaken kommer att sparka röv med den här tråkiga svenska filmen. Tjejen som spelar USA-versionen av Salander lär vara betydligt råare och tuffare än mesversionen som Rapace försöker få att verka tuff. 







  

Av theotherside - 13 mars 2011 19:56

Den här teasern inför den kommande nyversionen av Conan gjorde mig inte direkt mer övertygad om att filmen kommer att vara speciellt bra, tvärtom. Jag tycker att Jason Momoa är helt fel skådis för att gestalta denne barbar ( hade faktiskt gärna sett någon muskulösare skådespelare, men jag är väl skadad av Arnolds porträtt av Conan). Hoppas i alla fall på att filmen inte blir sådär äckligt "barnvänlig" som alla filmer är numera. Conan är inte en barnfigur, det ska förekomma avhuggna huvuden och massvis med blod där Conan drar fram, men jag tror snarare att de har gjort en trevlig och underhållande familjefilm av alltsammans. Nåja, det är för tidigt att säga något ännu baserat på den här korta teasern, men jag bävar en smula. Men snälla, snälla- säg inte att Jason Momoa kommer att tala som man hör honom tala i teasern!?! Det låter förskräckligt, nämligen!




http://www.youtube.com/watch?v=AUGA9zw4_wA







  

Av theotherside - 13 mars 2011 15:47

Ja, nu är det verkligen hög tid att se den mest omtalade filmen på väldigt länge. Jag misstänker att jag inte kommer att tycka om Män som hatar kvinnor lika mycket som alla andra gör, mest på grund av att jag verkligen inte tycker om svensk film. Men nu när SVT visar filmen ikväll 21.00 så ska jag ta mig en titt, och se vad all uppståndelse handlar om. Min förhandstippning är i alla fall att den amerikanska remaken kommer att slå den svenska versionen på alla områden- Salander, resurser, regi och ja, i allt annat också. Men det är tråkigt att konstatera att Hollywood lider av sådan brist på idéer att de till och med måste göra remakes på svenska filmer... Ett tecken i tiden så gott som något annat, men tråkigt är det likafullt att det tycks vara slut på originella idéer överallt. Man kan bara hoppas på att något land sticker ut näsan snart och kommer med något nytt, eller är den tiden kanske för alltid förbi? Nej, nu ska man inte vara alltför dyster utan hoppas på att remake-och reboot-tåget snart spårar ur ordentligt, såpass mycket att biopubliken säger ifrån och vägrar gå och se remakes på biografen. För varför ska man betala sina surt förvärvade pengar på en film som man ju ändå har sett en gång tidigare ( undantaget är väl den unga biopubliken som kanske inte har sett originalet, men alla vi andra som är lite äldre bör inte fortsätta att uppmuntra Hollywood att fortsätta med remakes). 






  

Av theotherside - 13 mars 2011 01:34

Filmen Super påminner alldeles för mycket om Kick-Ass, och jag tror inte att Super kommer i närheten av Kick-Ass genialitet. Men en smårolig film kanske Super i alla fall kan vara?...






http://www.youtube.com/watch?v=ctcURFb7XE4







  

Av theotherside - 13 mars 2011 01:07

Nu när det är på gång en ny film om Lara Croft och hennes äventyr så börjar det spekuleras omkring vem som ska överta manteln efter Angelina Jolie. Vem det är blir, så måste det vara någon som har den rätta kaxiga attityden och som ger ett ganska tufft intryck, samtidigt som hon naturligtvis måste vara sexig. En inte helt lätt uppgift, med andra ord. Säga vad man vill om de två första filmerna, men jag tycker att Jolie var ett perfekt val. Hon har den där kaxigheten samtidigt som hon är sexig och vacker. Men filmerna var absolut inga mästerverk på något sätt- faktum är att de var riktigt tråkiga stundtals men om jag minns rätt så var i alla fall den andra filmen lite bättre än den första. Förhoppningsvis blir Tomb Raider-rebooten en aning bättre, och den får gärna vara betydligt mörkare jämfört med vad de två tidigare filmerna var. 







    En av förhandsvalen kanske?! Olivia Wilde kanske skulle göra sig väldigt bra som Lara Croft?



   

Annars tror jag att kanske Michelle Rodriguez skulle kunna passa för rollen... Hon har i alla fall rätt attityd i de filmer jag har sett henne i, och hon skulle kunna vara en riktigt kick-ass Croft. Men å andra sidan så kanske hennes ålder är en nackdel, då Croft ska vara "yngre" i den kommande filmen. 






http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article8704555.ab






Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards