Direktlänk till inlägg 13 mars 2011

Män som hatar kvinnor

Av theotherside - 13 mars 2011 23:33

Ja, så har man då tillslut sett den här omtalade svenska filmen och tvingas konstatera att jag är föga imponerad och inte överraskad över att filmen visade sig vara hyfsat elementär och inte bjuda på något utöver sådant som man redan har sett tidigare i svensk film.


Mest besynnerligt tycker jag det är att Noomi Rapace har fått sådan beundran för sin tolkning av Lisbeth Salander. Vad är det egentligen som gör Rapace så bra?! Jag tycker inte att hon är särskilt märkvärdig, och den kaxiga attityden stinker "skådespeleri" som bara den, kaxigheten sitter inte där naturligt och består mest av "arga" blickar och surmula kommentarer... Näh, det är inte alls kaxigt eller häftigt. Jag föredrar den Salander som finns i böckerna, den tjejen är verkligen inte att leka med medan Rapace är en sådan flicka som man kan säga "klipp dig och skaffa ett jobb", ungefär. Det känns inte på riktigt, tyvärr. Men å andra sidan har vi väl såpass dåliga skådespelare i det här landet att vi hyllar i princip allt som finns, och Rapace framstod väl som något nytt, en "tuff" goth-datahacker-tjej som "kickar rumpa" så det måste ju hyllas och framhävas som något riktigt, riktit bra. Synd bara att det lyser igenom att det bara handlar om skådespeleri.

De övriga skådisarna är inte mycket bättre, tyvärr. Irriterar mig framför allt på Sven-Bertil Taube som verkar ha hämtats direkt från Dramatenscenen... Allt från honom andas teaterskådis... Suck.

Nej, jag tror fortfarnade på att den amerikanska remaken kommer att sparka röv med den här tråkiga svenska filmen. Tjejen som spelar USA-versionen av Salander lär vara betydligt råare och tuffare än mesversionen som Rapace försöker få att verka tuff. 







  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - Onsdag 1 maj 14:25

Det är förträffligt när teknik fungerar men lite nindre roligt när det inte fungerar samtidigt kan man förstås också resonera att en blogg inte är det som är allra viktigaste, när allt kommer till kritan! Men roligt i alla fall att se att ens konto f...

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards