Direktlänk till inlägg 6 oktober 2013

Drive

Av theotherside - 6 oktober 2013 22:00

Nicolas Winding Refn har något som många regissörer saknar nu för tiden och skulle kunna kapa av sig en av sin hand för att få- nämligen det unika med att ha en "egen stil" och snart känner man igen en film av Refn lika säkert som man kan se att en film är signerad Spielberg eller Tarantino utan att man på förhand vet vem som har regisserat filmen. Men för min del har det börjat lite dåligt med Nicolas Winding Refn ty jag tyckte verkligen inte om Valhalla rising (jag hade förväntat mig en helt annan typ av film än vad jag fick) och jag tyckte inte något vidare om Bronson heller även om den var lite mer underhållande jämfört med vad jag tyckte Valhalla Rising var. Man kan lugnt säga att Drive är en blandning av de här filmerna och jag tycker ungefär likadant om den som med de två föregående- ibland är det alldeles för lugnt och nästan tråkigt, sedan exploderar Drive och blir som en serietidningsfilm och blodet sprutar. Det var tur för Drive att den började med en biljaktsekvens, för annars hade jag inte mäktat med att se filmen till slutet, och för att jag annars hade funderat på att stämma filmskaparna för missledande titel eftersom jag tycker att en titel med ordet Drive har väldigt lite med just drive att göra...

 

 

 

                                         LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.

 

 

 

 


Precis som fallet var med Valhalla Rising så hade jag trott på förhand att Drive skulle vara en annan film än vad den visade sig vara. Jag hade trott på mer action och raka rör från regissören, men riktigt så var det ju inte. En lång, alldeles för lång, kärlekshistoria utvecklar sig efter inledningen och jag bryr mig helt enkelt inte alls. Det blir inte enklare att uthärda love storyn då huvudpersonen Ryan Gosling i princip knappt säger något alls, men trots det blir kvinnan väldigt intresserad av honom. Fåordiga män, med ett pojkaktigt utseende, verkar fungera oavsett vilket år det står i kalendern men jag trodde väl ändå inte att det skulle fungera även år 2013. Vad gör karln egentligen för att vinna kvinnans hjärta? Han ser ut att tycka om hennes unge och han kan hur bilar fungerar, han är med i filmer som stuntman och i övrigt behöver tjejen inte veta mer. En kontaktannons på matchdejting.com är förmodligen en halv Stephen King-roman men det där kan man strunta i för det enda man behöver är att vara tystlåten, lite mystisk/spännande och ställa upp för kvinnan när hon behöver det som mest. 






                 



Men trots de tråkiga stunderna ( det blir alldeles för många ögonkast mellan karaktärerna, ögonkast som förmodligen gör sig bättre i romanen filmen bygger på men som jag inte tycker säger så jäkla mycket i filmen mer än att allting bara stannar av) så lyckas regissören få till sina små moments ibland som gör att man vaknar upp ur apatin och börjar hoppas på att det snart ska bli betydligt bättre. Snart, snart, snart, efter den här sekvensen måste filmen komma igång, snart, snart. Men icke... Jag vet inte riktigt vad det beror på att jag inte blir hänryckt och uppslukad av filmen, men jag har svårt för att bry mig om huvudpersonerna och jag tycker helt enkelt inte alls om Gosling. Att variera mellan ungefär två ansiktsuttryck genom hela filmen samtidigt som man verkar vara beredd att fara till närmaste rättspsyke när som helst räcker inte för min del. 


Dessutom tycker jag att slutet var riktigt dåligt och tråkigt. Drive funkar helt klart att se en sväng i alla fall, men det här är inte något som jag ser om igen på väldigt, väldigt länge. 







 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards