Alla inlägg den 6 oktober 2013

Av theotherside - 6 oktober 2013 22:00

Nicolas Winding Refn har något som många regissörer saknar nu för tiden och skulle kunna kapa av sig en av sin hand för att få- nämligen det unika med att ha en "egen stil" och snart känner man igen en film av Refn lika säkert som man kan se att en film är signerad Spielberg eller Tarantino utan att man på förhand vet vem som har regisserat filmen. Men för min del har det börjat lite dåligt med Nicolas Winding Refn ty jag tyckte verkligen inte om Valhalla rising (jag hade förväntat mig en helt annan typ av film än vad jag fick) och jag tyckte inte något vidare om Bronson heller även om den var lite mer underhållande jämfört med vad jag tyckte Valhalla Rising var. Man kan lugnt säga att Drive är en blandning av de här filmerna och jag tycker ungefär likadant om den som med de två föregående- ibland är det alldeles för lugnt och nästan tråkigt, sedan exploderar Drive och blir som en serietidningsfilm och blodet sprutar. Det var tur för Drive att den började med en biljaktsekvens, för annars hade jag inte mäktat med att se filmen till slutet, och för att jag annars hade funderat på att stämma filmskaparna för missledande titel eftersom jag tycker att en titel med ordet Drive har väldigt lite med just drive att göra...

 

 

 

                                         LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.

 

 

 

 


Precis som fallet var med Valhalla Rising så hade jag trott på förhand att Drive skulle vara en annan film än vad den visade sig vara. Jag hade trott på mer action och raka rör från regissören, men riktigt så var det ju inte. En lång, alldeles för lång, kärlekshistoria utvecklar sig efter inledningen och jag bryr mig helt enkelt inte alls. Det blir inte enklare att uthärda love storyn då huvudpersonen Ryan Gosling i princip knappt säger något alls, men trots det blir kvinnan väldigt intresserad av honom. Fåordiga män, med ett pojkaktigt utseende, verkar fungera oavsett vilket år det står i kalendern men jag trodde väl ändå inte att det skulle fungera även år 2013. Vad gör karln egentligen för att vinna kvinnans hjärta? Han ser ut att tycka om hennes unge och han kan hur bilar fungerar, han är med i filmer som stuntman och i övrigt behöver tjejen inte veta mer. En kontaktannons på matchdejting.com är förmodligen en halv Stephen King-roman men det där kan man strunta i för det enda man behöver är att vara tystlåten, lite mystisk/spännande och ställa upp för kvinnan när hon behöver det som mest. 






                 



Men trots de tråkiga stunderna ( det blir alldeles för många ögonkast mellan karaktärerna, ögonkast som förmodligen gör sig bättre i romanen filmen bygger på men som jag inte tycker säger så jäkla mycket i filmen mer än att allting bara stannar av) så lyckas regissören få till sina små moments ibland som gör att man vaknar upp ur apatin och börjar hoppas på att det snart ska bli betydligt bättre. Snart, snart, snart, efter den här sekvensen måste filmen komma igång, snart, snart. Men icke... Jag vet inte riktigt vad det beror på att jag inte blir hänryckt och uppslukad av filmen, men jag har svårt för att bry mig om huvudpersonerna och jag tycker helt enkelt inte alls om Gosling. Att variera mellan ungefär två ansiktsuttryck genom hela filmen samtidigt som man verkar vara beredd att fara till närmaste rättspsyke när som helst räcker inte för min del. 


Dessutom tycker jag att slutet var riktigt dåligt och tråkigt. Drive funkar helt klart att se en sväng i alla fall, men det här är inte något som jag ser om igen på väldigt, väldigt länge. 







 

Av theotherside - 6 oktober 2013 05:00

Det blev en ganska gammal film som fick bli "lördagsunderhållning" den här lördagen men filmen är ändå bara från 2010 men känns som en gammal relik från 1980-talet, för det är mycket som är bekant med den här filmen och det bjuds inte på några överraskningar ( förutom slutet, möjligen), och inledningen som ändå skapade ett visst intresse och gjorde att man faktiskt orkade se klart alltsammans. Men när allt så småningom ska vara förklarat, så är det fortfarande frågetecken som kvarstår och egentligen undrar jag vad som egentligen var poängen med stackars Williams som får se så mycket hemskt. Det blir inte mycket till förklaringar, och på den här punkten hade man faktiskt kunnat göra den här filmen intressant- hur får man ett oskyldigt barn att bli en mördare? Är det enbart uppfostran det handlar om, eller finns den där mörka sidan inom oss alla redan från början? Men tyvärr gör Bereavement inte några anspråk på att lyfta några filosofiska frågor, och därmed faller hela inledningen som ett dåligt korthus och man förstår inte alls vilka motiv filmens psykopat har utan han får förstås spela över å det grövsta i ett patetiskt, men vanligt förekommande, försök till att verka galen. 





                                                LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.

 

 

 

 


Det är egentligen William som är viktigast med filmen och därmed borde man ha gjort något mer av det här för jag begriper helt enkelt inte varför psykopaten kidnappar pojken i inledningen för att sedan, som det verkar, träna upp honom i att bli en mördare? Och vilka demoner är det egentligen som är efter psykopaten? Det får man inget svar på tyvärr. Sedan får man följa en ganska ointressant story om tjejen vars föräldrar har dött och därmed tvingas flytta från Chicago till vischan och bo med sin onkel, men ingen fara på taket ty tjejen hittar snabbt en modellsnygg kille som-håll dig hårt i stolen nu så du inte faller av den- mekar med bilar. Två hjärtan blir snabbt ett och bara det att modellsnygga killen tar hand om sin farsa som sitter i rullstol gör att tjejens hjärta om möjligt smälter snabbare än smör i solsken. Medan detta utspelas får vi under tiden se hur psykopaten dels slaktar en massa skrikande, oskyldiga kvinnor samtidigt som han gör något slags försök till att lära upp William men varför psykopaten håller på med det han gör förblir en obesvarad fråga och därmed blir ju alltsammans poänglöst underhållningsvåld enbart för sakens skull vilket jag tycker är poänglöst. 




               



Manuset till Bereavement borde ha lästs igenom inte bara två varv till, utan minst tio gånger för att regissören borde ha kunnat upptäcka att trots allting så är det här inte mycket bättre än en slasherfilm som snabbt försvinner i mängden och som väldigt få människor kommer att titta på. Det var knappt att det här fungerade som film en trist lördagsnatt i början av oktober, och det här är ingenting som man någonsin kommer att titta på igen om man inte helt tappar minnet vid något tillfälle men så fort man börjar titta på den igen så kommer man att minnas hur dålig den är och stänga av omedelbart. 









 

Av theotherside - 6 oktober 2013 04:30

Tack Rix FM för att ni påminde om den här låten, och kanske framför allt videon till den, som jag inte har tänkt på väldigt länge. Musik var helt enkelt mycket bättre förr... 










 

Av theotherside - 6 oktober 2013 04:00

Godzilla har gått i samma skola som Batman, Superman och Spider-Man och kommer nykläckt ut 2014 som en betydligt tuffare figur, och teaser, jämfört med hur det var vid det senaste försöket 1998. Det ser mycket bättre ut och det avslöjas inte heller alltför mycket av vad som är att vänta. En längre trailer kommer väl förmodligen snart men det är nog ändå den här korta glimten man ska nöja sig med om man inte vill ha alltför mycket förstört redan innan man har sett filmen...





http://movies.cosmicbooknews.com/content/godzilla-2014-teaser-trailer-leaks-online










 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards