Alla inlägg den 12 oktober 2013

Av theotherside - 12 oktober 2013 08:00

Av någon anledning (!) vill man marknadsföra uppföljaren till Machete med karaktären som spelas av Sofia Vergara som Killjoy, och inte mig emot... Äntligen en härligt urflippad kvinnlig karaktär som mycket möjligt kan finnas med i den tredje filmen med Machete som då kanske ska utspelas i rymden. 






Och så en ny trailer som har med Charlie Sheen och Mel Gibson... Vem fan blir inte sugen på att inte se den här uppföljaren efter den här titten?






Det känns vääääldigt långt kvar innan den svenska premiären den 8 november i Sverige, men jag hoppas som fan att väntan är värd det den här gången...




 

Av theotherside - 12 oktober 2013 05:00

Det är från och med nu troligt att regissören som gav världen Sjätte Sinnet, M. Night Shyamalan, aldrig kommer att lyckas upprepa framgången med sin debutfilm och i och med After Earth borde det gå upp ett ljus för karln att han borde ägna sig åt mindre produktioner i samma slag som Sjätte sinnet där jag tror att han passar bättre, om han nu alls har något mer att berätta... En snabb titt på imdb.com ger vid handen att Shyamalan i alla fall inte har något större projekt inplanerat än att göra en serie vilket gör att han förhoppningsvis tar sig en paus i ett par år och sedan gör ett försök till återkomst. Eller tackar för sig, och erkänner att han helt enkelt inte har något intressant att tillföra film längre. 

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som är fel med After Earth men jag hade stora problem med att bry mig om det som hände och kände inget riktigt engagemang för hur det skulle gå för karaktärerna, och inte heller blev det särskilt intressant att göra återbesök på en övergiven jord som av någon anledning saknar spår efter mänskligheten helt och hållet, ja förutom några grottmålningar i mitten av filmen. Dessutom tycker jag att det är svårt att förlika sig vid tanken på att djurlivet har tagit sådana proportioner som de hade ungefär samtidigt som under dinosauriernas storhetstid, och mest av allt blir det svårt att tro på att livet skulle kunna vara så frodigt och välmående med tanke på att det varje natt blir så in i helvete kallt så växter fryser till is... Någon som är forskare har förhoppningsvis sett den här och kritiserat det här, men det krävs ju inte att man har doktorerat i biologi för att inse att ett sådant extremt växlande klimat skulle göra att det inte skulle finnas så mycket djur och växtliv på jorden- och, än viktigare, det som gjorde att mänskligheten fick lägga benen på ryggen och dra iväg ut i rymden för att överleva, borde också ha gjort att även djuren, och växtligheten, borde ha dött ut betydligt mer än vad filmen påskiner... Det hänger helt enkelt inte alls ihop, inte ens det här biologiska. 


 






                                                   LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.

 

 

 

 

 

 

 

 

Will Smith family production AB är i allra högsta grad medverkande, inte minst Will Smiths son Jaden Smith som tyvärr misslyckas kapitalt med att bära filmen på sina späda axlar och i var och varannan scen ser det ut som att han ska brista ut i gråt. After Earth måste vara den film där Will Smith dessutom är med allra minst och är minst delaktig i filmen efter den mer än hjälpligt tråkiga inledningen. Jag saknade också humorn som vanligtvis brukar genomsyra antingen filmen Will Smith medverkar i, eller en humoristisk touch i hans karaktär som har varit ett av hans signum men något sådant finns ej att hitta här och inte ens Sherlock Holmes skulle kunna hitta något spår efter mänsklighet eller trovärdighet i far och son här. 





                 




Men märkligaste sekvensen av dem alla i den här filmen måste vara Kitai och mötet med jättefågeln... Först blir han tagen av jättefågeln för att bli lunch till fågelns ungar, men direkt blir de attackerade av ett tigerliknande rovdjur och Kitai har under den korta sekunden hunnit bli känslomässigt berörd av fågelungarna och börjar direkt försvara ungarna, varvid mamma fågel registrerar detta och tänker "naww, han vill rädda mina ungar från rovdjuren, jag älskar dig" och därefter räddar fågelmamman Kitai från en säker död vilket också innebär att mamman inte har en chans att överleva själv. Ehm...? Något sådant här kan bara en regissör i Hollywood tänka ut, och jag har ingen aning vad man vill säga om scenen mer än att bevisa för mig att man har ingen jävla aning om hur djur, och speciellt inte fåglar, tänker och agerar. FÖR DJUR TÄNKER INTE PÅ SAMMA SÄTT SOM MÄNNISKOR och mammafågel förstår inte att den tilltänkta lunchbiten till ungarna försöker hjälpa henne och helt enkelt inte försvarar sig själv... Nej efter det där störtdök mitt lilla förtroende jag möjligtvis hade för filmen och jag slutade helt och hållet att bry mig alls om det som var kvar av filmen.


Och påtal om löjligheter så finns det också en scen där Will Smith ska förklara rädsla och hans avsaknad av rädsla: "Det enda stället som rädsla kan existera på är vår uppfattning av våran framtid. Den är en produkt, skapad av vår fantasi. Förstå mig rätt. Fara är ett verkligt hot. Men rädsla är ett beslut." Kort och gott, vi väljer om vi vill vara rädda eller ej ( gissa vem som väljer alldeles rätt lagom innan slutet?) och att rädsla är något som människan har latent i sig för att man antingen ska springa ifrån fara, eller stanna kvar och slåss? Jösses, det har vi ju bara känt till i hur många år som helst, hade Smith ingenting vettigare att säga till sin son?


Men, specialeffekterna var okej men under senare tid har man blivit så bortskämd på det området att man knappt reagerar på sådant längre, och effekter och perfekt yta bär tyvärr inte upp en hel film på egen hand och man vill faktiskt ha lite djup och intressanta karaktärer också. Nej det enda bra med den här var Ursas, som dessutom knappt är med i filmen förrän slutet så man vet inte riktigt hur de ser ut och vad de är kapabla till- vilket ändå gör att man vill se klart resten av eländet för att se det ofrånkomliga mötet mellan Kitai och den här varelsen. Dock förstår jag inte riktigt poängen med att de ska vara blinda? Kunde utomjordingarna inte förse dem med syn så hade man kunnat strunta i allt snack om rädsla hit och dit...



Nej för min del var After Earth ett riktigt praktfiasko och fullständigt ointressant och inte det minsta engagerande. Och Will Smith är inte längre någon skådespelare som jag högaktar eller tycker om ens en gång längre. 





 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards