Direktlänk till inlägg 29 september 2013

The Frozen Ground

Av theotherside - 29 september 2013 05:00

Verklighetsbaserat, och det är inte någon trevlig berättelse det handlar om, utan en seriemördare som under väldigt lång tid dödar unga, framför allt prostituerade, kvinnor. Ibland kan man inte låta bli att slås av häpnad över vilka saker som faktiskt kan inträffa i verkligheten, och man kan inte gömma sig bakom en befriande tanke om att det är någon påtänd regissör i Hollywood som sitter och diktar ihop alltsammans utan det vi får se har faktiskt hänt, eller har förmodligen hänt, och de luckor som finns kan man fylla ut med vad man tror hände. Men som film betraktad, tycker jag nog att historien om de här brotten hade kunnat få en lite bättre film och en som inte var lika spekulativ. 

I övrigt var det härligt att se att Nicolas Cage klarar av att spela en "vanlig" roll helt fritt från överspel och galna, stirrande ögon. Det är nog bra för honom om han håller sig så långt bort från Jerry Bruckhaimer som det bara går. 







                                           LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.

 

 

 

 


Jag har lite problem med John Cusack som spelar förövaren. I och för sig gör han det bra, inget att snacka om där, men filmen spretar lite för snabbt och i ena sekunden är han med sin familj och i nästa är han iväg och plockar upp kvinnor och det blir aldrig riktigt någon stark skildring av dubbellivet som den här mannen lever. Det finns knappt med en scen där hela familjen är samlad och det gör att det känns som att regissören tycker att det viktigaste var att Hansen är ute och begår sina fruktansvärda brott. 

Inte heller karaktären som Cage spelar kommer vi in på livet, även hans familj finns mer eller mindre bara i bakgrunden. Det jag har mest problem med The Frozen Ground är att det aldrig blir någon riktig nerv i mördarjakten, utan ganska tidigt förekommer mördarens namn och finns i stort sett med genom hela filmen. Jag tycker det är hemskt att anledningen till att man inte bara springer iväg och griper Hansen omedelbart är på grund av att det är en prostituerad kvinna, Cindy, som anklagar mannen- och man kan ju inte ta hennes ord på allvar, eftersom Hansen är en respekterad och familjeman. 




                         


Jag blev lite imponerad av Vanessa Hudgens i rollen som prostituerade Cindy. Med en karriär framför allt i High School Musical tidigare så har hon lyckats väl med att etablera sig i lite mer seriösa sammanhang, och jag trodde inte att hon skulle klara av att bära upp en sådan här roll men det gjorde hon och det med övertygelse också. 


The Frozen Ground var ingen perfekt film, och är inte den bästa filmen som handlar om jakten och tillfångatagandet av en mördare, men det gör inte mig så mycket för jag följde i alla fall med spänning händelserna fram till slutet. Och återigen började jag fundera över vilka människor det finns bland oss... 







 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - Onsdag 1 maj 14:25

Det är förträffligt när teknik fungerar men lite nindre roligt när det inte fungerar samtidigt kan man förstås också resonera att en blogg inte är det som är allra viktigaste, när allt kommer till kritan! Men roligt i alla fall att se att ens konto f...

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards