Alla inlägg den 22 februari 2016

Av theotherside - 22 februari 2016 10:00

 

Det blev att se Deadpool på bio på lördagskvällen och jag hade förväntat mig att roas filmen igenom. De förhoppningarna grusades en aning då jag ganska snabbt tröttnade på allt ordbajsande från huvudpersonen Deadpool och för att filmen var rätt flamsig. Visst jag förstod att The merc with The mouth skulle kasta ur sig onliners konstant men jag trodde att filmen i övrigt skulle ha en tuffare och råare ton. Tyvärr kändes det som att se en avsidesversion av Spider-Man men med fortsatt glättig starkt serierna yta. 


Och så funderar jag i efterhand hur nödvändig R-ratingen verkligen var för filmen. Visst förekommer fler svordomar än vad som finns med i någon annan seriefigurfilm men våld är vi ju så pass avskärmade ifrån nu så man reagerar inte alls när huvuden skiljs från halsar eller när kroppsdelar flyger hit och dit. Och det var inte så mycket blod eller naket heller så egentligen kunde denna ha varit tillåten med sedvanlig PG-13 stämpel. 


Sedan hade jag kunnat göra mer bakgrundsinläsning om karaktärerna och universumet som alltsammans utspelas i. Jag läste bara lite snabb fakta om Deadpool innan jag såg filmen menade var inte tillräckligt.  Jag har ingen aning om vem ryske stora plåtnicklas var eller tjejen som teamar upp med Deadpool. 


I övrigt var filmen ganska plottrig och inleds med en scen från trailern som var cool för att sedan hoppa fram och tillbaka utan att lyckas etablera någon handling som gör mig engagerad eller nyfiken på hur det ska gå. 





     





Allra bäst med filmen är att Deadpool bryter den fjärde väggen och snackar med oss i publiken. Man använder dock detta aningen för ofta och det skulle ha kunnat användas mer sparsmakat för att få mer effekt.  Men det är ingen underskrift att säga att filmen leker med både sig själv och dess förutsättningar på ett sätt som faktiskt känns lite uppfriskande.  

Och en och annan av alla onliners som kommer från Deadpool är jävligt roliga, faktiskt. Det är synd att de kommer så frekvent för säkert missar man flera stycken på grund av att de kommer snabbare än en minigun lyckas spotta ur sig kulor. 


Men... förväntningarna var ganska höga från min sida på den här filmen men de blev inte infriade. Jag hoppas i alla fallna filmen får sådant inflytande inflytandet det gör att fler serietidningsfilmer blir "vuxnare" och det talas redan nu om att Wolverine 3 kan bli rated R något den karaktären verkligen förtjänar. Kanske spiller det här över till "vanlig" actionfilm också som sannerligen inte är inriktad till vuxna längre utan flirtar med allt och alla för att generera så mycket pengar som möjligt.


Så kanske kanske får jag anledning att rikta ett tack till Deadpool i framtiden. 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards