Direktlänk till inlägg 8 februari 2016

Beck Steinar

Av theotherside - 8 februari 2016 10:00

 

Hoppade över första filmen i evighetssåpan Beck för att ihelgen mer eller mindre ofrivilligt se Beck Steinar. Jag reagerade i första hand på att filmens åldersgräns var satt till elva år. Tidigare var det väl ändå femtonårsgräns som gällde eller minns jag galet? I alla fall märktes det tydligt att alltsammans var onödigt snällt. Inte ens någon vidare misär visades upp bland husvagnsfolket och Steinar fungerade mest av allt som ett lite småroligt inslag emellanåt- något riktigt intresse för den nya karaktären var svårt att uppbåda för min del men avsaknaden av intresse är synonymt för min del när det kommer till Beck och svenska deckare i övrigt. 


Det märks tydligt hur stor del av Beck har bestått av Gunhild Larsson och nu när han är borta så finns det ingen i ensemblen som står för lite fart och fläkt. Steinar är en väldigt pratig film och inte är det mycket som sägs som är av intresse direkt. 

Steinar som karaktär vet jag inte vad de har tänkt med. Det känns ibland som att han ska vara Gunvald-light men det mäkta inte med ( vid ett enda tillfälle gör Steinar något utanför regelboken och lyckas finna en avgörande ledtråd vid det tillfället). Suck. Deckarintrigen håller minsann knappt bättre nivå än vad man skulle kunna återfinna i en Åsa-Nisse-film men John Elfström skulle i alla fall orka med att uppbåda mer entusiasm än vad Peter Hade orkar med här efter att ha spelat samma karaktär i snart 601 tröttsamma filmer. 


Nej Hade det varit jag som gjort Steinar hade huvudsak legat på en sörjande Martin Beck som blivit av med sin kollega som han jobbat tillsammans med under ett helt yrkesliv. Jag tycker aldrig att det riktigt känns som att en av huvudkaraktärerna försvunnit och dessutom finns det något mycket speciellt inbäddat i relationen mellan Beck och Gunvald. Men av det finns ingenting av här. Kanske kommer det mer av det framöver men jag tror inte det. 


Jag hoppas verkligen att det här är de sista Beck - filmerna. Men det innebär knappast slutet för Beck ändå ty inom en snar framtid börjar man förmodligen om igen men med ett helt nytt radarpar som Beck och Gunvald. Beck har ju en förmåga att komma tillbaka med jämna mellanrum. Men när så är fallet hoppas jag på en återgång till mer mörka filmer och betydligt större inriktning på action. Och utan någon jävla granne som ska bjuda på stänkte och som borde ha skrivits ut ur filmerna för länge sedan. 





 
 
Emm

Emm

10 februari 2016 08:04

Haha min första tanke när jag såg detta...vänta lite...är det inte snubben i gameofthrones. Typ ygrittes pappa? Helt förvirrad. :) men hoppas du får en bra onsdag.

http://www.motherofbutterflies.blogg.se

theotherside

10 februari 2016 19:53

Tack hoppas att du har en härlig onsdag:) det är samma snubbe från Games of thrones men jag hoppas att han spelar bättre i serien än vad han gjorde i Beckfilmen haha;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - Onsdag 1 maj 14:25

Det är förträffligt när teknik fungerar men lite nindre roligt när det inte fungerar samtidigt kan man förstås också resonera att en blogg inte är det som är allra viktigaste, när allt kommer till kritan! Men roligt i alla fall att se att ens konto f...

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards