Direktlänk till inlägg 23 juli 2015

It Follows

Av theotherside - 23 juli 2015 04:00

Det kanske bara var jag som hade lite för stora förväntningar på It Follows, men det blir lätt så när man läser lovord angående en skräckfilm istället för att man får höra om att det är samma slitna klichéer som man sett så många gånger tidigare, och visst är det här en frisk fläkt i skräcksammanhang- men den var tyvärr ganska så oengagerande. I alla fall tycker jag inte att filmen lyckas gripa tag i mig. 


Men för att få på pränt vad som var bra med It Follows:

* Inledningen. Ja, faktiskt! Det var inte det man vant sig vid från andra skräckisar utan här kommer faktiskt något ögonbrynshöjande- man får inte se vad det är som är efter den stackars kvinnan! Om det här hade varit en film med Jason eller Myers så hade vi direkt vetat vad "ondskan" bestod utav. Så är inte fallet här. Bra, man håller tittarens intresse vaken innan man börjar begripa vad det hela handlar om egentligen. Önskar att fler skräckfilmer sparade på det hemska längre. För som vi alla vet, det vi inte förstår och inte ser, är det som är skrämmande och obehagligt på riktigt. 


* It Follows har en härlig doft och aura av 50-0ch 60-tal. Inga mobiltelefoner här, inte. Svartvita gamla skräckfilmer som huvudpersonerna tittar på. Lovley! Att bilden dessutom i filmen inte är så "snygg" som man är bortskämd med nuförtiden gör det hela extra bra! Det känns som att man hela tiden sitter och tittar på en film som visas på utomhusbio. 



   

* Jag gillade slutet. Nog sagt om det, men man kan säga så mycket som att det inte var något klassiskt slut i alla fall. 


* Om man ska tolka "smittan" lite allegoriskt, kan man ju konstatera att RFSL och de som anser att man ska ha kondom på sig vid sex har en utmärkt film att visa på gymnasieskolorna te.x Inte för att denna någonsin kommer att få visas i skolsammanhang dock....


Jag vet inte egentligen varför jag inte hyllar It Follows... Men jag tycker nog att filmen hade kunnat ha ett rappare tempo, även om det var jävligt skönt att för en gångs skull slippa massor med hetsiga klipp och att man har satsat på att bygga upp stämningen ordentligt där det behövs. Men alltför ofta finns det med lite för långa transportsträckor som man helst av allt bara hade velat snabbsopla igenom, som jag dessutom inte tycker tillför något för historien eller gör huvudpersonerna speciellt mer intressanta. Det är ganska typiska karaktärer, speciellt den lite omanliga killen som är kär i huvudrollsinnehavaren. Och till sist tycker jag faktiskt att filmen blir lite väl tjatig och upprepande. 


Och snälla, snälla, snälla... Ingen uppföljare, tack! Låt filmen sluta som den gör, och låt våran fantasi få spinna vidare på vad som eventuellt händer. Vi behöver inte se samma sak en gång till, och förmodligen med sämre resultat. 






 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards