Direktlänk till inlägg 26 mars 2013

112 Aina

Av theotherside - 26 mars 2013 02:00

Jag ska förvisso vara lite försiktig efter att bara ha sett första avsnittet av TV6 nya komediserie 112 Aina, i och med att det är samma personer bakom den här serien som gjorde Karatefylla som inte gick hem hos mig direkt innan jag förstod mig på den serien, men jag tyckte verkligen att parodin på bland annat 112- på liv och död inte fungerade alls och att alla skämt var precis de man hade förväntat sig i förväg. Vågade komediserier är verkligen ingenting som Sverige är känt för och precis på det spåret fortsätter vi i komediserie efter komediserie, men Karatefylla är i alla fall hundra gånger mer vågad än vad 112 Aina avsnitt ett var. 

Nora Lindh spelar en "polisassp" som ska se sådär härligt förvånad ut över hur illa det är på polisstationen där hon ska göra sin praktik, men verkar ungefär lika trovärdig när hon ser konfunderad ut som man gör när man vet att bensintanken är nära noll och sedan slår över till noll på mätaren. Man riktigt ser hur Lindh anstränger sig för att se förvirrad ut men det lyckas inget vidare alls. 

Frans Ytterman verkar vara den enda som har en hjärncell igång åtminstone, även om han naturligtvis ska vara rolig ibland också men det är samma sak här, alla reaktioner och agerande känns hundra procent onaturligt och inte alls som att det som händer sker utan att han vet om det i förväg. Det är en fin balansgång, det här med humor, och en del har det helt enkelt inte. 

Stefan Schwarz är den enda i det här gänget som har en verklig naturlig fallenhet för komik, vilket han inte minst bevisade för mig i Karatefylla och här verkar han spela något utav samma karaktär även om han är en aning mer nedtonad som polis. Vilket inte gör något alls, han blir automatiskt rolig av någon anledning, men jag hoppas att det visar sig att han är ännu mer svin i senare avsnitt.

Walter Eriksson är tjock och... ja, ungefär där tog skämten slut med den här karaktären, direkt. Han är tjock, gillar mat, dansar erotiskt på en möhippa men skämmer mest ut sig och påminner mest om samma karaktär som finns med i filmen Snuten i varuhuset. Inget nytänkande här, inte.

Vanessa Frankell ska ungefär vara tjejkillen i gänget, sådär "härligt" tuff och kaxig men... inget nytt under solen här heller dessvärre. Nog för att Frankell har tillräckligt med skinn på näsan för att ge lite trovärdighet till en sådan här karaktär, men speciellt rolig blir hon inte. Vi har helt enkelt sett det här alldeles för många gånger i Johan Falk, där den enda tjejen i gruppen för speciella insatser ska vara på ungefär samma sätt som kvinnan Frankell spelar här. 


Och, den stora 10.000-kronorsfrågan återstår- behövs det verkligen en parodi på polisen när den vanliga polisen redan i verkligheten är ett enda stort, pågende skämt? 





 

 

Den enda naturligt roliga i det här gänget. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards