Direktlänk till inlägg 6 april 2012

The Divide

Av theotherside - 6 april 2012 02:45

Med tanke på vilka filmer som den här filmens regissör har gjort tidigare, med Frontiers som kanske främsta varumärke, så är det kanske inte konstigt att The Divide fallerar efter en ganska lovande inledning. En del saker påminner en hel del om framför allt andra "jorden går under men vad gör väl det"-filmer men den här blir aldrig engagerande utan mest tråkig och banal och framför allt, hyfsat ointressant.






LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.






Något har inträffat och i några få sekunder ser vi en enorm explosion och världen som tillsynes håller på att fara åt helvete, ett antal människor barrierar sig i en källare för att söka skydd och vi "lär känna" individerna som det är meningen att vi ska känna något för. Ni vet den vanliga rutinen, en mamma och hennes dotter, två tuffingar, en kvinna som det är "något" med men det dröjer evigheter innan man får veta något alls om henne och inte ens den lilla information som man får reda på är till någon större hjälp för varför jag ska "heja" på henne och tycka att hon gör rätt i slutet. För det gör jag verkligen inte, jag tycker mest av allt att hon utnyttjar alla de andra för att sedan fegt smita iväg. 

Och medan världen verkar gå under så kommer några soldater i vitskyddade dräkter, men låt oss inte oroa oss över det och låt oss heller inte oroa oss speciellt mycket över det faktum att de svetsar fast källardörren så våra karaktärer är infångade. Och låt oss heller inte oroa oss över att de har mat för stunden, kanske till och med ett halvår framåt, men ingen börjar fundera över hur tusan man ska klara livhanken efter det att matresuterna har tagit slut. Karaktärerna verkar inte speciellt oroade över att världen som de kände till innan de kröp ned i skyddsrummet kanske inte längre existerar- utan vad är det som händer? Ja, istället tar de två kriminella bröderna över tillställningen, har en kvinna som sexleksak och håller järnkoll på maten. Filmens fokus växlas till den här helt ointressanta kampen, medan vi som tittar mest funderar över det elementära- vad fan händer uppe på ytan, finns jorden kvar alls? Vilka var soldaterna som sonika kommer in, tar ungen och sen drar? Stora frågor, men ack så få svar. 



     



Nej The Divide kunde ha blivit något intressant och sevärt, och Gud må förlåta mig för att jag trodde det skulle bli det efter en mycket intressant inledning men tyvärr tappar regissören bort fokuset helt och hållet och tillslut undrar man mest av allt vad man egentligen har fått se. Spelar det egentligen någon större roll att jorden håller på att förintas? Skulle man kanske ha struntat i den inledningen och kastat in karaktärerna i källaren på grund av någon helt annan anledning? Ja,jag röstar på mitt eget förslag istället för att man "fuskar" på det här sättet. Och egentligen borde det komma en fortsättning på den här filmen, för man skulle gärna vilja ha lite svar efter att man har sett på något i två timmar. Men nej, inte ens det vill jag, jag vill inte se något mer av det här eländet, tack...






    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - Onsdag 1 maj 14:25

Det är förträffligt när teknik fungerar men lite nindre roligt när det inte fungerar samtidigt kan man förstås också resonera att en blogg inte är det som är allra viktigaste, när allt kommer till kritan! Men roligt i alla fall att se att ens konto f...

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards