Direktlänk till inlägg 3 april 2012

Sleep tight

Av theotherside - 3 april 2012 03:15

Om man ska begrunda de filmer som regissören Jaume Balagueró gjort före den här, som Rec och Rec 2, så får man säga som så att den här var betydligt bättre och den kröp sig mer under skinnet på grund av att den handlade om realism och om verkliga människor istället för zombies, virus och dylikt. Men jag förstår samtidigt dem som kanske inte gillar filmer som är mer verklighetstrogna, och en del saker hade kunnat vara bättre i den här filmen men summan av kardemumman blir att jag inte hittar något riktigt stort fel på filmen att klaga över. Nej,jag tyckte att den här var rakt igenom underhållande och intressant nästan hela tiden.






LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.







Sleep tight, eller Mientras duermes som den heter i original, kretas nästan uteslutande omkring portvakten César och man förstår ganska tidigt att det är något underligt med den här mannen. Men man kan inte riktigt sätta fingret på det, men allteftersom filmen fortgår förstår man mer och mer vem han är, men jag lyckas aldrig bli riktigt på det klara med varför han gör som han gör. I och för sig kommer det så småninom en förklaring, nämligen att han aldrig har känt sig riktigt lycklig och att han tror att han föddes utan egenskapen att vara riktigt lycklig, och därför vill han göra andra olyckliga. Okej, det låter väl som en anledning så god som någon ( om man saknar empati och känslor och är en psykopat så kan jag tänka mig att den här anledningen låter lika vettig som vilken anledning som helst), men vad jag inte riktigt begriper är varför Clara "bearbetas" med en sådan intensivitet av César? Okej, hon är lycklig, visst och han vill inte att andra ska vara lyckliga, men jag begriper ändå inte fullt ut varför Clara är det offer vars vardag ska förstöras till varje pris. Detta hade filmen vunnit mycket på att förklara bättre. Och varför besöker han sin sjuka mamma på sjukhuset och berättar för sin mor om allting? Hmm nej de här två frågorna blir jag dessvärre aldrig riktigt klok på. 




     




Men förutom de två frågeställningarna så dröjer det också en stund innan filmen kommer igång på allvar, och inledningen verkade vara mer drama än spänning men ger man bara filmen en chans och tålmodigt väntar en stund så dras spänningsskruven åt betänkligt och man faller pladask för intrigen och vad som ska hända och varför portvakten håller på som han gör. Sidospåret, med den unga flickan som utöver utpressning på César däremot, där blir det ånyo en frågeställning ty varför ville hon ha en porrfilm? Jag hade förstått pengar eller liknande, men en porrfilm? Hmm...


Men sammanfattningsvis, Sleep tight var spännande, lite annorlunda och hela tiden intressant! Men den hade kunnat avslutas betydligt bättre än vad den gjorde, men det är misstag i marginalen. 






 






  

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - Onsdag 1 maj 14:25

Det är förträffligt när teknik fungerar men lite nindre roligt när det inte fungerar samtidigt kan man förstås också resonera att en blogg inte är det som är allra viktigaste, när allt kommer till kritan! Men roligt i alla fall att se att ens konto f...

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards