Direktlänk till inlägg 18 februari 2011

Trassel

Av theotherside - 18 februari 2011 14:28

Trassel (Tangled) erbjuder inget som helt nytt ( ja, om man nu inte räknar in 3D som något nytt, men det kan man ju snarare säga är standard numera). Trassel är en ursöt, alldeles för gullig för min smak och det farliga och hemska känns aldrig på riktigt. Om man inte är sju, åtta år så kan man förmdoligen ganska enkelt räkna ut hur filmen ska sluta, och det är en tämligen enkel och okonstlad historia. Inte ens det som brukar vara Disneys adelsmärke, skurken, är något att jubla över i den här filmen. Gothel kan faktiskt vara en av de tråkigaste Disneyskurkarna någonsin. 


Det som ändå var bra med Trassel var hästen, Maximus! Maximus hade allt det som de andra karaktärerna saknade helt och hållet- personlighet, kaxighet och han blev dessutom rolig utan att egentligen bete sig på något komiskt sätt. Underbart!

Tyvärr tycker jag inte heller att kameleonten Pascal hade så många roliga nummer... Vad är det med Disney egentligen? Något bättre än det här brukar de ju kunna åstadkomma, i nio fall av tio.


Det sjungs också alldeles för mycket i Trassel, en trend som verkar hålla i sig i Disneys senaste filmer. Jag vill minnas att det var mycket sång i Prinsessan och grodan också, och i Trassel så sjunger de närhelst de inte har så mycket att säga eller föra handlingen vidare. Den bästa sången var emellerid "Jag har en dröm" och alla skurkar på krogen visar sig egentligen drömma om ett helt annat liv än att fortsätta vara just skurkar. 

Duetten mellan Rapunzel och Flynn på båten medan de tittar på ljusen som seglar upp mot himelen hade stildrag från Aladdin och Jasmines sång medan de flyger på mattan, men den nya sången sätter sig inte riktigt på samma sätt, tyvärr. 


Det känns som att Trassel riktar in sig enbart på en yngre publik, så jag som äldre har inte så väldigt mycket att hämta av filmen. Ganska snygga animationer och en rolig häst, det är vad jag tar med mig efter att ha sett filmen, men jag kommer förmodligen att ganska snabbt ha glömt bort den. 





  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards