Direktlänk till inlägg 4 juni 2011

Gnomeo and Juliet

Av theotherside - 4 juni 2011 19:26

Det krävs knappast en litteraturprofessor för att man ska inse vilken välkänd pjäs den här filmen har funnit inspiration ifrån, men vissa "konstnärliga friheter" har vidtagits och av originalet finns inte mycket kvar mer än grundstoryn. Gnomeo and Juliet var mer underhållande än vad jag trodde att den skulle vara, samtidigt som det är en hel del som man har sett flera gånger om. Jag tror dock att den här vänder sig till de som är yngre än mig, så man får ju ha överseende med detta och ta filmen för vad den egentligen är- en barnfilm. Tyvärr inte kryddad med så mycket "skämt" som går över huvudet på de yngre, så stundtals blir det lite för mycket kladd och alltför gulligt för min smak. 






Läs inte mer om du inte har sett filmen!





Filmens absoluta höjdpunkter tycker jag var inledningen- där en torr tomte ska berätta den långa inledningen till berättelsen. Jag gillade också sekvensen där huvudpersonen pratar med Romeo och Julia-skaparen William Shakespear, men jag tycker nog att William borde ha haft lite mer vettiga saker att komma med;P


De obligatoriska roliga bipersonerna består den här gången av Featherstone, en flamingo med en välinsmord mun men som är sådär härligt tokigtroligglad, precis som bipersoner i en sådan här film har en tendens att vara. Och visst, flamingon lockar ned några fniss från mig med men han är tyvärr inte den roligaste figur man har sett. Även Juliets bästa väninna, grodan,har sina stunder men de är alldeles för få och fyller inte tomrummet så värst bra. 


Men Gnomeo and Juliet är småputtrig och ganska underhållande medan den pågår, men visst- jag saknar det där lilla extra! Det där lilla extra som ofta återfinns i Pixars animerade filmer. Jag kan inte riktigt säga vad det är, men jag tror ni förstår ungefär vad jag menar i alla fall. Och det blir helt enkelt för mycket med den supertrimmade gräsklipparen i slutet, ett ganska väntat slut samtidigt som det inte kändes speciellt nyskapande eller dramatiskt. En liten fadd smak av att man ville ha lite mer än vad som erbjöds infinner sig när eftertexterna börjar rulla, och inte ens Elton Johns, vanligtvis så briljanta, musik är något lyft för den här filmen. Så till viss del är jag inte helt nöjd med filmen, samtidigt som den ändå levererade vad den skulle- underhållning för stunden!








 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards