Direktlänk till inlägg 27 augusti 2017

Alien: Convenant

Av theotherside - 27 augusti 2017 23:45

Det var hög tid att se filmen som fortsätter på Alien-sagan, andra delen av Ridley Scotts påbörjade prequal som han av någon anledning har bestämt sig för att dra ut på i all oändlighet genom att göra totalt sex filmer(!) och frågan vi alla ställer oss, är om det ens är meningsfullt att följa med på denna (lång)dragna resa? 

Jag börjar misströsta i alla fall, men så var jag också tveksam till det hela och när Promethus gjorde sitt bästa med att göra så många som möjligt besvikna, så gör i alla fall Convenant sitt bästa för att ösa på med action och skitdåligt gjorda "splatter"-sekvenser. Man håller andan, knyter näven hårt i byxfickan samtidigt som man undrar vad i helvete det är som pågår egentligen? 


Sir Riedley Scott, får man fråga lite artigt vad i fan som hände med premisserna som DU använde så förtjänstfullt och med bravur i den allra första filmen ( om du ens kommer ihåg den förstås, jag förstår att minnet kan börja svikta lite på äldre dagar)?

Det jag talar om, och inte återfinner hur mycket jag ens försöker i Convenant, är spänningsskapande, smygande, långa scener? Eller ja man kanske skulle efterlysa spänning överhuvudtaget, för den återfinns nämligen inte alls i den här filmen. 

Därefter, vad fan hände med att inte visa upp monster i tid och otid? Ja jag vet, andra gör också detta misstag för jämnan numera, men för tusan såpbubblor, du är från den gamla tiden och borde ha bättre vett än att få praktstånd av att se din varelse, Alien, från alla vinklar och vrår... Sådant kan väl de yngre, obegåvade filmjönsarna få syssla med, men inte du? Dessutom tycker jag att Alien i denna film är direkt ful och riktigt dåligt CGI- plottrigt. I övrigt fanns inte mycket att beklaga vad gäller specialeffekterna, rymdskeppen är snygga som tusan ( även om jag lite väl ofta fick känsla av att titta på design från ett snyggt datorspel). 

Sedan, orkar du vara uppe och lyssna fortfarande Sir Ridley Scott? Ja men då så, jo detta med intressanta karaktärer? Det har du glömt bort helt eller? Jaså inte? Hur kommer det sig då att jag knappt känner igen så många karaktärer på gruppfotot av bestättningen som lämpligt nog dyker upp halvvägs mot slutet? 

Tråkigare, intetsägande karaktärer var det väldigt länge sedan man såg i ett sådant här påkostat projekt. Ja, senaste gången skulle väl ha varit i Promethus, då. 

Nej vet du vad, jag tycker att du ska snegla lite på James Cameron och lära dig ett och annat om hur man gör en besättning på ett rymdskepp personliga och intressanta för tittaren ( ett litet tips, titta på Aliens, du kommer fatta vad jag menar sen, jag lovar). 


Eller så det bästa av allt, lämna över stafettpinnen till någon annan. Snälla, snälla... snäääälla!!!!! Du kan ju alltid fortsätta att vara med som producent eller någonting sådant men helst av allt skulle du inte vara inblandad alls, inte det minsta. Jag är trött på det här prequal-ältrandet, det blir ändå aldrig riktigt intressant eller spännande och jag vet inte, men inte fan undrar man så överdrivet mycket över Aliens ursprung. Ge oss Blomkamps Alien-film istället så detta underbara, coola, häftiga, perfekt designade filmmonster får en återupprättelse! 

Namninsamling, kanske skulle vara ett alternativ? Något måste ju göras snart så gamle Scott förstår att han allt får ta och ge sig med det här nu. Två filmer redan med eländet, och jag vill i alla fall inte se mer. Jag bryr mig inte mer nu än efter första filmen om vem som är skaparen till ditt och datt, men vem var det som skapade skaparen???....

Dubbel-dubbel-suck. 



Snygga effekter i rymden.


               

Farsoten drabbade dem från himmelen, eller vad det nu står skrivet i Bibeln. Men ganska träffande symbolik i alla fall. 



   

Så mycket Alien i närbild i den här filmen. Man blir ju nästan trött på att se dem hela tiden. 



       

Hur en Alien ser på världen, tydligen. Trodde aldrig man skulle få se det, men det sägs ju vara bra att byta perspektiv ibland. 


     

Ser inte snyggt ut alls, dagens aliens... 


 

Hm få se nu vem är den snubben? Vem är han? Vem är den bruden? Vem är den tjejen? Suck, har ingen aning och slutade att bry mig långt innan filmen var färdig. 







Fanns det då något som var lite bra med Alien Convenant? Ja framför allt att filmen är R-rated, men man kan fråga sig på grund av vad egentligen. Sekundsnabbt visade tuttar i rymden? Eller kan det vara på grund av aliens kalasande och därmed att blodet sprutar onaturligt och överdrivet? Strunt samma, men jag hade hellre sett en mycket bättre, kallare och råare stämning istället. Sådant som fanns i film förr.... 

Sedan var det bra att det var mer full fart i den här filmen jämfört med föregångaren. Det gjorde att speltiden på lite över två timmar försvann ganska snabbt, så det gjorde sitt till för att förkorta lidandet. 


Nej usch nu tror jag att jag ger fan i den här prequal-Alien-skiten. Bättre ( snarare bara värre) än så här blir det ju knappast. 





 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards