Alla inlägg den 18 juni 2017

Av theotherside - 18 juni 2017 23:45

Science fiction är inte direkt min kopp med the, om det inte blandas upp med lite skräck som i Alien och liknande, och därmed hade jag inga stora förväntningar på Arrival. Någon trailer hade jag sett innan men ingenting som jag såg gjorde mig speciellt nyfiken eller intresserad. Men ibland, vid ytterst få tillfällen får medges, kan det faktiskt vara uppfriskande att titta på något annat som inte är renodlad action eller skräck, så jag fick ett infall och tog mig en titt på den här filmen. 


Såhär i efterhand, fast jag likväl visste det på förhand, så blev jag inte direkt imponerad. Arrival gör det ganska bra genom att börja annorlunda ( jag jämför denna lite med Independence Day) och trodde att man skulle få se rymdfarkosterna snabbt men icke, vilket är bra och gör att man är lite nyfiken trots allt. Man fångar på ett bra sätt paniken som sprider sig över världen och människans snabba mobilisering mot farkosterna. Det är inte mycket vi får veta, och det mest intressanta långt in i filmen är forskarnas besök i ett av rymdskeppen. Efter det, tycker jag filmen börjar tappa styrfarten en aning, och det börjar att antydas om hopp fram och tillbaka i tiden och dylikt och då förlorade jag mitt intresse ganska snabbt. 

Mitten delen av filmen är rätt så småseg, jag fick flera gånger hålla tillbaka impulsen av att stänga av filmen eftersom jag inte kan påstå att jag var speciellt nyfiken på hur alltsammans skulle mynna ut i. 


Det blir lite bättre framåt slutet men allting förklaras inte, och sådant hatälskar jag i film! Det kan vara roligt att tänka efter filmens slut på vad som egentligen hände och vad saker och ting betydde men när man inte blir direkt engagerad i filmen så faller det. Arrival gjorde mig aldrig speciellt exalterad eller tagen. Som bäst kan jag sträcka mig till att den höll mig nyfiken en stund, men att det sedan försvann. Jag tänker inte börja filosofera omkring filmen, spola fram och tillbaka och titta på nyckelscener eller något sådant. 


             


Några av de bättre aspekterna med filmen:


* Ingen överexponering av utomjordingarna, man håller sig på en bra nivå utan att avslöja så mycket. 


* Man visar upp en bra bild av hur många skulle beskriva världsläget idag i världen, att hot och katastrofer gör att vi inte sluter oss samman och hjälper varandra utan tvärtom... Närvaro av utomjordiska farkoster skulle säkerligen göra att vi först försöker att lösa problemet tillsammans för att sedan eskalera. Det som får många länder att vilja attackera skeppen är ett löjligt missförstånd. Bra spegelbild av "verkliga" världen. Lär vi oss någonsin någonting? 


* Användandet av tiden på ett annorlunda sätt som man inte ser ofta ( eller aldrig) på film. Skulle behöva se om filmen för att få ett bättre perspektiv på tidsaspekten, men det kommer inte att ske. Lite rörigt blir det tyvärr, speciellt framåt slutet, men det var i alla fall trevligt att se ett annorlunda grepp användas med tid och händelser. 



Överlag, helt okej film. Inte riktigt min typ av film, men den håller som sagt intresset igång ett tag och ibland räcker det ganska långt men det är ingen film som jag kommer att se om någonsin igen. 







 



Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards