Direktlänk till inlägg 15 september 2021

Mortal Engines

Av theotherside - 15 september 2021 23:00

Bättre sent än aldrig, förmodar jag i alla fall, men Mortal Engines intresserade mig varken när den kom eller nu långt senare och mest såg jag den för att det inte fanns någonting annat att kolla på just den kvällen.  Jag trodde aldrig på konceptet med "rullande städer", i ett suck- dystopiskt framtidslandskap. Sådana går det ett dussin av, i alla fall i raden av liknande filmer efter böcker som forsade fram under fem, sex år. 


Nåväl, icke att förundras, blev jag inte blown away men det som ändå gjorde att filmen gick att se färdigt var förstås de hisnande, tjusiga effekterna som man blev fullständigt ögonknullad av vid vissa specifika tillfällen. Well done. Däremot, det blev alldeles för mycket av det goda och till sist var man alldeles för bortskämd med de visuella effekterna och jag kan bara gissa att filmskaparna kände samma sak- för någonstans glömdes det bort att göra filmens handling intressant ( eller varför inte episk, kändes inte som att någonting spelade någon roll, raka motsatsen till Sagan om ringen, som många bakom kameran var inblandade i tidigare). 


Karaktärerna var tråkigare än på mycket länge, helt oengagerande och totalt nollställda på något sätt. Man förstod snabbt att de skulle finna varandra, ja bli kära och allt det där vanliga svamlet, men tack och lov slipper vi faktiskt bevittna någon kyss däromkring slutet som ska riktigt smälla till oss och visa vad som komma skall- eller snarare, vad som inte kom, ingen succé blev det av denna film! Kunde ändå inte bry mig mindre om de här två...



 



Den enda karaktär som faktiskt var intressant på riktigt, var ju utan tvekan Shrike. Där fanns ju en intressant backstory som filmen inte tecknar fullständigt ( och jag gissar att man får veta betydligt mer i boken och/eller böckerna) däremot tycker jag det blev ett alldeles för snöpligt slut för denne karaktär. Shrike var nog den enda som gjorde att jag faktiskt höll lite intresse igång, ja i alla fall tills dess hans resa tog slut. Påtal om slut, slutet i den här soppan var nog ett av de mest oengagerande jag sett på väldigt länge. 

Mest av allt kändes det som, vad vann de egentligen? Jaja skurken var ju jätteond och sådär, men han hade ju faktiskt en poäng med vad han ville uppnå? Vad sysslar de med i resterande böcker egentligen? Bygger upp något slags Fantasia-land där alla lever lyckliga? Suck. Jag vill inte ens veta. 



Nja på det stora hela, Mortal Engines  var ganska ointressant och oengagerande, snygga visuella effekter förvisso, men ingenting som man kommer att minnas efter att eftertexterna rullar.  Det börjar bli hög tid att hoppas på att Peter Jacksson kommer tillbaka i god form snart, han har inte direkt radat upp mycket av intresse på senare tid- och hans Tintin-uppföljare verkar aldrig bli färdig... 





    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards