Direktlänk till inlägg 1 april 2018

IT

Av theotherside - 1 april 2018 02:00

Så blev det äntligen dags att ta sig en titt på den för min del mest emotsedda filmen från förra året, IT. Och härmed kan jag tydligt konstatera att man ska sluta upp med att ha någon som helst förväntning på film överhuvudtaget, för det blir aldrig bra längre tyvärr. Det är ständigt och jämnt samma problem i modern skräckfilm, allt ska avklaras så snabbt som möjligt, scener staplas på varandra i ett högt tempo och det etableras ingen stämning alls. Knappt hinner mördarclownen Pennywise göra det, så gör han det andra och dyker upp alldeles för ofta. Ingen etablering av karaktärerna, det avklaras tämligen snabbt- man får ett blypennstunnt linje av en kille som är hypokondriker, en annan som stammar osv osv. Men de blir faktiskt ändå till sist ganska charmanta tillsammans. Men jag hade gärna sett lite mer fördjupning av alla karaktärer och då framför allt Beverly, som är en av de intressantaste här.  


Men det absolut tråkigaste var att konstatera att de har förvandlat Pennywise till någonting otroligt oläskigt, det blir inte ens creepy en endaste gång. Jag reagerade redan i inledningen på clownens röst därnere i kloaken (vad fan, ska det vara skrämmande...), sedan jönsas det på i resten av filmen med lika delar datoranimering som att vår svenske export Bill Skarsgård ska stå och leverera ett litet har-framtand leende lite här och var. Eh? Och då har jag inte ens orkat nämna sminkningen, men tar det lite kort- det ser inte bra ut, det är inte direkt skrämmande och det enda bra på denna nya version är det gigantiska, ballongliknande pannbenet/huvudet. 

Tim Curry kom tillbaka snälla, allt är förlåtet till och med de dåliga specialeffekterna! 



         


Nej usch det här var verkligen ännu en skräckfilm som följer den tråkiga trenden av att vara alldeles för snabbmats-tillfredsställande. Det hjälpte inte ens att en skräckfilm äntligen fick en 18-års åldersgräns ty det här är en tämligen oblodig film, knappt något blod alls att tala om och det mesta förminskas till konstiga ryckningar och tjut och skrik från Pennywise.  Synd, denna karaktär förtjänar verkligen en värdig film! 


Det är bara att hoppas på att rond två blir aningen bättre, men jag har lärt mig läxan nu äntligen och kommer inte att ha några större förhoppningar inför IT part 2.... 






 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards