Alla inlägg under december 2015

Av theotherside - 8 december 2015 20:00

Jag har inte lagt mig i kritikerstormen gentemot årets julkalender Tusen år till julafton, helt enkelt för att jag inte sett ett enda avsnitt och inte har för avsikt att titta på den heller. Men det är i sammanhanget en smula roligt att de enda åsikter som hörs överallt kommer från upprörda föräldrar (företrädesvis från mammor, finns det inga pappor i mellanmjölkens land som kliver upp i ottan och tittar tillsammans med barnen på julkalendern? De finns men de verkar inte göra sina röster hörda direkt). På den här punkten däremot så ligger det en logik i alla fall- julkalendern är, sist jag tittade i alla fall, i första hand till för barnen och det borde således vara deras åsikt om kalendern som räknas. Inte vad alla över 30 anser om saken. Noteringsbart är i vart fall att det har stormat ovanligt mycket omkring årets upplaga av julkalendern, såpass mycket att det till och med har nått min radar men som jag mer eller mindre observerat på avstånd bara. 


Men, nu gick det inte längre. Äntligen ( eller vad man nu ska säga) kommer det kritik på en punkt som jag har filurat på i flera år vid det här laget, och som jag har funderat över varenda gång man sett en komedi under det senaste decenniet(!). 


Det här med mansrollen, ja. Varför är det alltid pappan i familjen som är den som är rolig, lite frånvarande samt "barnsliga"? Så även i årets kalender alltså, men traditionen är lång, alltifrån min favorit bland kalendrarna, Sunes jul, till en annan stor favorit, Mysteriet på Greveholm. Men det slutar inte på 90-talet, nej. Även i Barna Hedenhös alldeles nyss ( eller snarare, för två år sedan redan) var pappan smårolig och töntig. Varför ska det vara på det här sättet? Jag tror inte för en sekund på förklaringen som ges i artikeln i DN, den om att, suck, män har makten i verkligheten och så kan man skratta åt den när farsorna i andra sammanhang är dumskallar. 

Det kan ju förhålla sig så, att det faktiskt är mer okej att pappan är den rolige, flummige medan det inte alls hade blivit lika roligt, eller inte roligt alls, om den rollen hade framförts av en kvinna istället? 


Men jag vet inte riktigt var jag ställer mig i alltsammans. De julkalendrar man njöt av en gång i tiden så är det den rolige pappan man kommer ihåg allra mest. Och det är väl en årlig tradition som kommer att fortsätta åtminstone tjugo år framöver. 



http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/kritik-mot-julkalendern-varfor-maste-pappan-alltid-spela-dum/


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Och när man nu ändå skriver om julkalendrar, så passar det ju utmärkt att Moviezine har haft en omröstning om vilken som är den bästa julkalendern och nu har resultatet tillkännagetts: Mysteriet på Greveholm vinner alla gånger!!!

Det kanske kan ge SVT en fingervisning om vad barn såväl som vuxna gärna vill se kommande adventstider?! Lite lagom spänning, lite spöken, lite galna grevar som härjar omkring på vinden men framför allt- snö på marken och lite julstämning? 



https://www.moviezine.se/nyheter/har-ar-tidernas-basta-julkalender


Men även Pelle Svanslös går att se om och om igen. Jag tittar lite ibland på några avsnitt åt gången på SVT Play. Och Sunes jul funkar alltid, oavsett om det är just i december eller mitt i sommaren som man tittar på klipp från den kalendern;)






   



Av theotherside - 8 december 2015 16:31

   

Då hittade man sig en bok i år också som förhoppningsvis kan bli till en julklapp till mig själv längre fram men alldeles oavsett om tomten kommer mee boken eller nittar något annat som kanske passar sig, så kommer jag att läsa denna bok på ett eller annat sätt i alla fall. 


Det verkar nästan som  att Erik Åsard har haft mig i baktanke medan han skrivit boken men om så hade varit fallet så hade han kunnat skippa kapitlen om Vem kidnappade och mördade Lindberghs son, vem orsakade Dag Hammarskjölds död och vem mördade John F. Kennedy?

Det är också intressanta historier inget snack om det men det är sådant som jag läst om tidigare och som inte direkt tilldrar sig densamma förrjusande fascination och intresse hos mig som de andra kapiteln boken består av; Vem låg egentligen bakom 9/11 konspirationen, varför flög Rudolf Hess till Skottland under brinnande världskrig och vem angav Anne Frank och hennes familj? 


Även slutpläderingen med rubriken konspirationsteorierna illustrerar vårt behov av motberättelser verkar intressant och läsvärt. Och alla sådana här teorier får vansinnigt snabb spridningmed Internets benägna hjälp. Vi måste som alltid vara källkritiska med allt som vi läser om på nätet. 


Skönt att ha något att läsa under julen. Sådana här böcker får det gärna komma fler utav. 




Av theotherside - 5 december 2015 00:14

Gäääsp, är väl den enda sammanfattningen av den här filmen som behövs och som dessutom är pricksäker och stämmer till hundra procent?!


Det var länge sedan som jag har haft så tråkigt  som jag hade medan den här filmen utspelade sig och mest av allt ville man bara att eländet skulle ta slut någon gång. 





     


Nej den här remaken hade man klarat sig utan! Och det realistiska, mörkare spåret man körde på här är helt fel koncept för Fantastiska fyran som ändå inte riktigt går att ta på allvar. Det hade verkligen inte skadat att få in lite humor här. 


Jag ser hellre om de två andra försöken istället för att tvingas se om den här remaken en enda gång till, någonsin!


Det stora problemet var att 87 procent av filmen handlade om att bygga en och samma maskin, enda skillnaden var att personerna som sponsrade alltsammans varierade. Sedan ska man snabbt presentera karaktärernas olika, nya krafter och sedan ska det vara upplagt för en fight i en annan dimension som man knappt bryr sig om för någon utveckling hos karaktärerna finns ju knappast alls. 


Ojoj så trist film. Jag förstår verkligen varför den planerade uppföljaren kanske inte alls blir bra. Jag hoppas att vi slipper se fler försök! 





 

Av theotherside - 3 december 2015 19:57

Ååh vad allt har sett lovande ut ( eller jag allt och allt, jag har fortfarande mina tvivel angående att Wonder Woman också finns med i alltsammans, och att Batman och Superman faktiskt ska fightas sinsemellan på film), men det mesta har sett lovande ut och det fortsatte att verka lovande när man började se den nya trailern och den är helt klart mer actioninriktad än de tidigare ( och kanske fick man se några scener som man gott och väl hade klarat sig utan att känna till fram tills man såg filmen, så en varning till de som inte har sett trailern ännu). Jessie Eisenberg som Lex Luthor övertygar fortfarande inte mig... Vet inte varför, egentligen! Men i den nya trailern var han trots allt rolig på riktigt i alla fall fast han känns alltför spjuveraktig. 


Nåväl det såg som sagt bra ut fram till sista bilderna i trailern... Det såg mest bara löjligt ut och jag hoppas verkligen att samma scen inte alls finns med i filmen. 


Men nog kommer man att se fram emot den här filmen oerhört mycket. Batman v Superman ser jag faktiskt fram emot betydligt mer än Star Wars The Force Awakens helt enkelt för att Batman alltid har varit min favorit bland alla hjältar. Jag hoppas verkligen att Ben Affleck övertygar när man väl ser honom i rollen i filmen, för han kommer ju att spela min favorithjälte för en lång tid framöver. 


Äh nu håller jag tummarna för att den där lilla lilla gnagande känslan av oro som uppstod försvinner innan den här filmen har premiär. Jag hoppas verkligen att jag inte blir besviken!






Av theotherside - 1 december 2015 23:45

Ja, vad ska man säga egentligen? Det räcker med en ny filmposter inför den här filmen så kan man inte låta bli att dra på smilebanden en aning. Ännu en av de filmer som man verkligen ser fram emot under 2015:)






 

Av theotherside - 1 december 2015 20:15

   




Åh vilken fin bokgran de hade gjort på bibblan. Uppskattades säkerligen av alla besökare. Det blev ett extra plus i kanten för när jag granksade vilka böcker som bygger upp julgranen så fanns det en del som man faktiskt hade läst och andra som man gärna skulle läsa, så för att dra till sig nyfikenhet om man inte vet riktigt vad man ska låna när man befinner sig på bibblan så borde denna julgran fungera alldeles utmärkt både som dekoration och som tips på läsning under julledigheten. 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards