Direktlänk till inlägg 10 oktober 2015

Jurassic World

Av theotherside - 10 oktober 2015 04:00

Det är svårt att föreställa sig att det faktiskt passerat 22 år sedan Spielberg släppte loss dinosaurierna i Jurassic Park och hänförde en hel värld med vad som gick att skapa med datorernas hjälp, kryddat med ett hyggligt spännande äventyr där de utdöda urtidsdjuren gjorde revolt. Och nu var det dags igen, och det är lika bra att man glömmer bort Lost World och förskräckliga Jurassic Park 3 för Jurassic World krossar de två filmerna fullständigt. Jag tycker bara att det är lite trist i sammanhanget att specialeffekterna har gått framåt sedan 1993, det för att det inte blev samma ögonbrynshöjande effekt när man fick se levande dinosaurier igen. Men den där lite förbluffande känslan kommer man aldrig någonsin att få uppleva igen eftersom man är så bortskämd med vad som kan visualiseras nu för tiden (och tänk bara vad som kan visas om tjugo till femtio år från nu). Däremot var det jävla svårt att värja sig, filmen har ett bra tempo, och dinosaurierna har sin charm fortfarande och filmen är precis som den första en härlig matinefilm.


Det blir extra plus i kanten för att man inte hade skalat bort detaljer när djuren käkade människor! Jag trodde att man skulle göra som i så många andra filmer och dra ned på det visuella och inte visa så mycket när människan går från högst upp på näringskedjan till något som bäst kan beskrivas som skräpmat från MacDonalds. 

En scen, där kvinnan som ska vara nanny till de två pojkarna, och hennes öde- det är nästan utstuderat elakt, på ett sätt. Men jag gillar det. Inte ens svordomar har man skurit ned på i Jurassic World. Hää-ärligt! 


Jag saknade dock en Jeff Goldblum-karaktär som kunde lätta upp stämningen lite med antingen sarkasm eller bitska kommentarer. Den nya snubben som mest sitter vid datorskärmen, och hyllar originalet lite snyggt med en tröja med Jurassic Parks gamla logga, funkade inte lika bra här som komiskt inslag. 


     

Det här var nästan lite väl sött...


 

Utnyttja djur, en verklig mänsklig specialitet.


   




     

Verkligen sista natten med gänget eller?


         


Sedan är jag ett riktigt sucker för slutet.... T-Rex gör en magnifik comeback. Man får bara skymta denna monsterkung en kort sekund i en sekvens och jag trodde att det var det enda man skulle få se av denne men tack och lov så hade jag fel. Sedan tycker jag att man kryddat lite väl mycket med det nya monstret. Det räckte inte med att denne skulle vara större än T-Rex, nej den skulle dessutom vara smart, och inte döda för att äta sig mätt utan döda för att det var "kul". Sådana saker hade man klarat sig utan! 


Men, jag har inte så mycket att invända egentligen. Jag hade roligt medan filmen pågick och det här är den första filmen som lyckas leva upp till förväntningarna, och spontant kände jag direkt efter att den tagit slut att jag ville se om den igen. Visst finns det brister och saker som inte var jättebra, men vad fan, det struntar jag i denna gång. 


Jurassic World gjorde det den skulle, och det var att underhålla för stunden! 






 

 
 
Emm

Emm

10 oktober 2015 22:54

Detta är ju en film som jag verkligen skäms över att jag inte har sett ännu. Den första jurassic park filmen är den bästa filmen jag sett i mitt liv. Det kvittar hur mycket jag än tittar på den. Spänningen är fortfstande där och musiken...åhh herregud går inte ens att veskrivas så vacker den är. De andra filmerna vill jag inte prata så mycket om men den här kanske ger mig hoppet åter. :)

http://www.emelisian.bloggplatsen.se

theotherside

11 oktober 2015 02:19

Åh skönt jag trodde att jag var sist med att ha sett den här filmen;) Jag hoppas verkligen att jag inte spoilat eller förstört något för dig med min recension!!!!

Och jag håller med dig helt angående den första filmen. Inte jag heller kan bli trött på den utan jag ser om den med jämna mellanrum. Musiken, handlingen, skådisarna ja jäklat allt med originalfilmen är klockrent.
Uppföljarna kan vi ju däremot snacka mindre högt om;)

Jag tror att Jurassic World ger dig hoppet åter. Det gjorde den för mig i alla fall:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards