Alla inlägg den 9 september 2015

Av theotherside - 9 september 2015 19:01

Mmmmm jag hade mina misstankar innan jag klickade igång trailern, men det här såg betydligt bättre ut än vad jag trodde att det skulle vara. Det såg faktiskt jäkla bra ut, minst sagt! " One of the most terrifying monster movies in recent history" som ett omdömde gör gällande, ja det låter ju som ljuv musik i mina öron och jag hoppas verkligen att det visar sig stämma. The Hallow kommer jag att hålla utkik efter. 


Av theotherside - 9 september 2015 18:51

Jag får nästan lite vibbar av Gremlins medan trailer rullar på, men i övrigt noterade jag något ogillande att det verkar röra sig betydligt åt hållet komedi snarare än en renodlad skräckrulle. Nåväl inte gör det någonting, om balansen blir den rätta ( som balansen som fanns med i Gremlins). Och det är inte så ofta man har tillfälle att avnjuta en skräckis som utspelar sig juletid. 


Ett stort plus för en snygg poster också!!! Och denna lär nog kunna rymmas någonstans i något litet utrymme efter sillsallat, äggtoddy, Kalle Ankas jul och julmust. 













Av theotherside - 9 september 2015 05:00

Åååh vad denna trailer påminner mig om någon annan film....? Kan det kanske vara något av Spielbergs tidiga verk som inpsirerat till denna? Om jag nu inte helt missminner mig. I alla fall, Wrecker ser helt klart ut att funka vilken fredagskväll som helst;= Och denna påminde mig om att jag måste se filmen American Mary så snart som möjligt! Jag vet inte huruvida det hjälper denna film eller inte (producenterna bakom American Mary är tydligen inblandade i Wrecker), men den här ser i alla fall ut att vara underhållande. 











Av theotherside - 9 september 2015 02:15

Imdb.com har ibland konstiga snittbetyg, men det kanske man inte ska lasta den filmdatabasen för utan snarare de som lägger sin röst på filmer! Jag tittade och jämförde betygen för andra filmen i den här serien, och film nummer två får högre betyg än den tredje vilket jag tycker är helt uppåt väggarna. Inte, och jag upprepar inte, för att den tredje filmen är något mästerverk men den är i alla fall något bättre än den andra filmen. Ingen av uppföljarna slår dock första filmen- som inte heller var perfekt men som åtminstone var lite verklighetstrogen, och med en nerv som helt saknas i de två uppföljarna. I Taken 3 känns det faktiskt som att actionfarfar Liam Neeson också är trött. Eller så går det så mycket på rutin efter tre filmer- poker face anlagt, stenhård blick, slå människor på käften. Repeate! Inte mycket till skådespel direkt! 


Det var i alla fall skönt att ingen blev kidnappad ännu en gång, för det hade verkligen varit att mjölka en kossa som är fullständigt dränerad på mjölk. 

Sedan var det tråkigt att se att också denna actionserie går i Die Hardvismen, och har med vissa scener som är alldeles för överdrivna och som inte passar när man för övrigt håller sig på en hyggligt realistisk nivå. Jag tänker framför allt på hisscenen, där Bryan far ned med en hel bil i hisschaktet (!). Och även den där hans bil blir prejad över bergskanten... Nej sådant vill inte jag se. Sådana scener hör mer hemma i Superman i sådant här sammanhang. 



   

 




Forest Whitaker var i alla fall en liten vitamininjektion i den tredje installationen, men det är märkvärdigt vad lite han har att göra och hur många gånger har man inte sett detta tidigare egentligen? Nej om man skulle tänka logiskt (vilket man inte ska göra i det här sammanhanget, jag vet) så skulle givetvis polisen anlita någon med samma erfarenheter som Neesons karaktär ha, som sedan fick leka lite härlig katt-och råtta-lek. Men nej... för "spänningens" skull, antar jag i alla fall, tar man in en snut som är lite smartare än vad de andra snutarna är (vilket för att vara ärlig, inte är mycket som krävs för de vanliga poliserna är verkligen ovanligt dumma här). 


Handling och allt, äh det är oväsentligt att snacka om. Det är ungefär samma upplägg som i de två tidigare filmerna, med den (viktiga?) skillnaden att Bryan Mills denna gång blir jagad av snutar istället. Det dröjer lite för länge innan man har klart för sig vad inledningen av filmen har med det övriga att göra, inte för att det direkt är något som gör det mer spännande eller så utan för att jag tycker att man planterar alltsammans åt helvete för dåligt. Det blir dåligt med engagemang, allt går alldeles för mycket på rutin, allting är vansinnigt förutsägbart. Pust... 


Inte ens actionscenerna är ögonbrynshöjande. Sett det och det och det i första och andra filmen, okej dottern till Bryan är ingen dum blondin i alla fall, hon har lite skinn på näsan, medan hennes pojkvän mest fungerar som en kuliss och mest är ett enda stort våp precis hela tiden, Bryan avväpnar den och den och den skurken och det utan att knappt komma till skada.... Och slutscenen tror jag dessutom utspelar sig på samma fik som i andra filmen (eller om det var i första filmen, jag minns inte så noga). 


It ends here.

En bra tagline i alla fall men dessvärre har väl det nyss kommit en nyhet om att det här kanske inte är sista akten i Taken- sagan? Finns det verkligen publik till en fjärde film? Eller gör man som med Transporter, efter två trötta uppföljare så ska man nu väcka nytt liv i alltsammans och dessutom med en ny skådis i huvudrollen!!!! Taken-franschien kan man göra precis detsamma med, bara byt ut actionfarfar med någon yngre actionskådis så kan man köra samma koncept ännu en gång. Suck... 


Men.... Fan ta mej, men del tre var i alla fall mer underhållande jämfört med vad andra filmen var. Och tiden gick ganska snabbt medan filmen pågick, så man hade inte många långtråkiga stunder. Men nog finns det betydligt bättre actionfilmer att ta sig en titt på när höstmörkret kryper sig inpå en. Denna duger om man inte har något annat vettigt att titta på och om man är beredd att ställa in hjärnan på autopilot under någon timme... 




 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards