Direktlänk till inlägg 2 september 2015

Asterix- Gudarnas hemvist

Av theotherside - 2 september 2015 02:00

Jag har aldrig varit något större fan av Asterix och hans vänner och deras äventyr. Minns att jag knappt orkade med de tecknade filmerna när man såg dem på någon tevekanal förr om åren, och inte heller har jag suttit som uppslukad och läst något av seriealbumen. Något enstaka har man förstås läst, minns inte vilket av albumen dock, men jag kommer däremot ihåg att jag uppskattade tecknarstilen och försökte efterlikna den en hel del i mitt egna tecknande. Och sedan är det inte lönt att nämna de två ( eller är det tre till och med) spelfilmerna som kommit, för de har jag inte ens haft en enda tanke på att ta mig en titt på.


Så det var inte med några stora förväntningar direkt som jag tog mig en titt på Gudarnas hemvist, men jag kan i alla fall säga att jag inte ångrar det såhär i efterhand. Det var i stort sett en trevlig stund, som bjöd på en del fniss här och var. Det var inget fel på tempot heller, det gick undan i vanlig ordning- och animeringen kan man inte heller anmärka på även om man blivit bortskämd med löjligt fin datoranimering från framför allt Pixars under flera års tid. Däremot kanske jag ändå saknade det där lilla extra, som gör andra datoranimerade filmer särskilt minnesvärda. Här fanns ingenting som direkt kommer att stanna i minnet speciellt länge, mer än att filmen går att dra igång vid någon kall, mörk, trist vinterkväll framöver. 



         


Det fanns en hel del sekvenser som var roliga i filmen, men det som nog var allra bäst var soldaterna- som, om jag minns det rätt nu, är tämligen anonyma strykobjekt i seriealbumen, men som i denna i det närmaste fungerar som en fackförening som måste diskutera sinsemellan huruvida de ska göra ditt eller datt och att högsta befälet kan säga "snälla ni" vid varje beordning. 


Asterix är en figur som lämpar sig särskilt bra som datoranimerad film! Gudarnas hemvist var en trevlig återbekantskap med figurerna, och en film som roade gott nog för stunden. 





  

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards