Alla inlägg den 24 juli 2015

Av theotherside - 24 juli 2015 04:00

En av de märkligaste filmserier som jag i alla fall känner till och den är nu med denna uppe i tre filmer totalt, men det finns nog bud om att det kan komma en fjärde film. Och varför inte? Enklaste brainstormingsmötet måste den här filmserien inneha, låt mig måla upp ungefär hur det måste gå till:

"Jaha, vi kör en tredje film, right? Och vi ska inte förklara någon av händelserna från de två föregående filmerna, right? Så alla sätter sig ned med en kaffekopp och tänker ut det jävlat knasigaste ni kan komma på- och kom ihåg, V/H/S är filmserien helt utan logik, så ni behöver inte förklara ett endaste skit. Okej, ska vi säga så? Vi ses på måndag och så får vi se vad ni har hittat på."


Jag skulle gärna vilja ingå i den här gruppen. Snälla, om ni läser detta, tveka då inte att ringa till mig. Jag har en hel del knasiga idéer inför en eventuell fjärde film. 


Av den första V/H/S-filmen kommer jag inte ihåg mycket, förutom att den satsade mer än tredje installationen på att i alla fall vara en skräckis. Viral har inte så mycket skräckelement direkt. >om jag skulle vara lite elak så vill jag nog säga att det här mest rör sig om en komedi med mörka undertoner. Och kanske en släng av kritik mot hur vi vill filma precis jäklat allt och strunta i riskerna det medför- en kille ramlar från en bro medan ett flertal filmar ett polisuppbåd, men ingen bryr sig knappt om killen som faller och dör. Och även i slutet framkommer väl ungefär samma kritik även om den blir aningen uddlös och snarare mer oförståelig. 



       


Lösryckta historier, där den om en magisk mantel som kanske tillhörde trollkarlsmästaren Houdini, tillhör de allra bästa. Sedan blir det mest av allt bara svammel av alltsammans. Men jag förmodar att man brände de pengar man hade för effekter redan i den första historien med trollkarlen och sedan fick man fixa resten med enklare, billigare metoder. Skateboardkillarna som slåss mot, tja vad det nu var, är lite old school-filmtrixande. Enda inslaget där blodet verkligen sprutar! Inslaget med snubben som skapar en parallell verklighet och möter sig själv är mest wierd och konstig ( som sagt, ingenting behöver förklaras i denna filmserie). 


Nej, jag saknar mystiken som framför allt fanns med i den andra filmen ( och som fortfarande är den bästa i denna serie). Jag hoppas att man snart överger det här formatet och börjar folk börja filma med mobilkameror istället för jag menar, kom igen, och ärligt talat- hur länge funkar det med VHS? Man har frångått en hel del av det koncept som första och andra filmen byggde på, men tyvärr blir ingenting bättre i V/H/S Viral. Snarare tvärtom- tredje filmen är denna series tråkigaste! Jag hade väldigt svårt för att inte tillåta mig själv att stänga av eländet, och det hade jag gjort också om inte speltiden hade varit så kort. 


Det behövs ingen fjärde film. Snälla! Låt det räcka nu. Uppenbarligen vet ingen vad man ska göra längre med den här filmserien. Låt det räcka med tre filmer. 








 



Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards