Direktlänk till inlägg 9 juni 2015

Kungens tunga fall från tronen

Av theotherside - 9 juni 2015 13:00

 

 

 

När Jurassic park hade premiär var man bara en pojkspoling men dinosauriefebern hade drabbat mig långt innan jag såg Spielbergs mästerliga äventyrsfilm. Jag hoppas att ungarna kommer att drabbas av samma fascination för de här utdöda jättarna i och med premiären av Jurassic World. 


Lagom innan filmens premiär skriver Illustrerad vetenskap en intressant artikel. T-Rex som vi nog alla älskar att hata kanske inte alls är den kung han utmålats som. Det finns nämligen tre utmanare som gärna vill ta över tronen;

Spinosaurius

Carcharodontosaurus

Giganotosaurus


Jag vet inte men jag tror ändå att tyrannosaurie rex kan vara ohotad i alla fall i folks medvetande ty namnet är enklare än de tre nya utmanarna, och T-Rexs rykte förblir nog detsamma i alla fall. Men det är ändå spännande att det finns så många olika rovdjur och det ena större och värre än det andra. 


Men redan innan Jurrasic World haft sin premiär kan en paleontolog peka ut brister i filmen. Men det förvånar väl knappast någon heller... 

Sedan kommer också den moraliska frågan huruvida vi ska väcka liv i mammutar och dinosaurier? Tekniken finns säkerligen eller kommer att finnas inom en inte alltför avlägsen tid. Men ska vi leka Gud? Nog för att vi människor är bra på att göra just det, men till styende och visst handlar Jurassic Park ändå om hur fruktansvärt det kan gå när vi mixtrar med naturen?



Spännande och intressant läsning. Mer sådant här tack Illustrerad vetenskap. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards