Alla inlägg den 2 juni 2015

Av theotherside - 2 juni 2015 23:45

Eat, en film som man knappast skulle ha tänkt tanken på att ens titta på om det inte hade varit för de rådande omständigheterna i lördags kväll;) Om detta förtäljer jag inte mer än så, men om själva filmen har jag egentligen inte mycket mer att säga om än att den är dålig, i ordets alla dåliga bemärkelser. Inte dålig som i "bra" ( Bad Taste, Black Sheep och liknande filmer) utan enbart dålig. Punkt!


Skådespeleriet lämnar allting i övrigt att önska. Det är som att man gått omkring i landets samtliga Arbetsförmedlingar och frågat efter arbetslösa som vill ha något att göra en stund, och då betonat att någon erfarenhet av skådespelaryrket verkligen inte varit nödvändigt. Jag vet egentligen inte vem av de inblandade som är sämst, men om man ändå tar sig en titt på denna kan man ju roa sig med att rangordna vilka som gör sämst ifrån sig. För att få tiden att gå, liksom- det finns ingenting annat som engagerar eller gör en nyfiken på hur det kommer att gå för de inblandade. 


Jag vet inte riktigt vilka som hade sett filmen innan, men de skrev med lockord som gjorde att jag lystrade till och blev lite nyfiken. Det lät helt klart som en film som skulle passa mig, för den verkade ha de ingredienser som jag vill ha med i en b-film. Men ibland kan man ta riktigt, riktigt fel och det gäller i fallet med Eat. 



 


För att ändå, om än mer eller mindre för att man hade så fruktansvärt tråkigt under filmens ändå relativit korta speltid, ge filmen någon anledning till att alls existera, så gav jag mig in på att tolka den på en högre nivå.  För er som fortfarande är sugna på att kolla in denna, så är det hög tid att sluta läsa NU!


Okej, huvudpersonen beklagar sig ofta över att hon inte är lika snygg och vacker som sina konkurrenter inom skådespeleriet. Och i övrigt är samhället konstruerat på sådant sätt att det är tyvärr vanligt att kvinnor ständigt ska se ned på sig själva, och jämföra sig med alla andra som alltid är bättre, vackrare och duktigare än vad de själva är. Dessvärre är det så det ser ut i dagsläget, vilket jag är den första att beklaga. 

Förutom det, så ska ju en kvinna vara smal, för att överhuvudtaget vara vacker. Det är det ideal som råder idag. Återigen, tyvärr på denna punkt också. 

Nåväl, huvudpersonen lider alltså av en dålig självbild, hon ska vara smalare och vackrare ( på något sätt) för att få någon filmroll överhuvudtaget. Så vad ska man göra? Börja att äta av sig själv, förstås(!). Man blir ju smalare, i alla fall. Kanske inte så vacker, men man ska se detta att kvinnan äter på sig själv i metaforisk glas och kanske reflektera över att detta, draget till sin spets, är vad kvinnor måste kämpa med för att anses vara perfekta. Eller för att anses duga. Det är en jävla press på tjejer och kvinnor i dag, så enkelt är det. 


Men vill ni inte börja att övertolka den här (skit)filmen utan förväntar er en film som kommer med äckliga scener och skruvade sekvenser kommer ni att bli lika besvikna som jag blev. För oss som sett vår beskärda del av splatter- och b-filmer så finns absolut ingenting nytt att hämta i Eat. Filmen är bara tråkig, långsam och går knappt att behålla intresse för från start till mål. 






 

Av theotherside - 2 juni 2015 07:09

Det är nu inte bara Annie Lööf som är kappvändare i politiska sammanhang. Mången poltiker skulle kunna se sig om och konstatera att det kanske inte blev som det sades under valkampanjer och under en mandatperiod. 

Men såvitt jag kan erinra mig sade aldrig Lööf något om att Fas 3 behövde någon korrigering medan hon och Centerparitet satt vid makten och kunde göra något åt detta Fas 3-elände. Det gällde för övrigt också Alliansen, som med berått mod införde denna mycket tveksamma åtgärd, men som sedan inte gjorde något annat än att låta eländet bero medan det bara har växt och växt och blivit större än Volvo i antalet deltagare. 

Nu återstår att se om det nya ljudet från Lööf bär någon aktualitet eller inte. 

Och vad har Socialdemokraterna tänkt att göra åt Fas 3 egentligen?  Inte något har blivit sagt om detta, men å andra sidan så sägs det inte så förbannat mycket från S håll heller. 


Nej jag hoppas bara att vi så snart som möjligt kan lägga Fas 3 till handlingarna och att det kommer riktiga åtgärdet mot arbetslösheten och för alla de som är långtidsarvetslösa. 


http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article20892093.ab




Det är mycket bra att svt norrbotten nu inleder en granskning av Fas 3 och att det har böejat att bli en debatt om detta igen.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/norrbotten/arbetslosa-blir-fast-i-fas-3










 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards