Alla inlägg den 23 maj 2015

Av theotherside - 23 maj 2015 05:00

Jag vet inte vad jag hade förväntat mig riktigt, men däremot hade jag både läst och hört spridda skurar angående Kingsman- och innan man såg filmen visste jag inte vad jag hade att förvänta mig egentligen. Det enda som det gick att göra några antaganden om var regissören till den här filmen, Matthew Vaughn, vars Kick-Ass frälste i alla fall mig och som också tidigare gjort en hel del bra insatser med filmer som jag gillat. Kingsman påminner en hel del om Kick-Ass i framförandet och blandningen mellan skämt och blodiga scener samt att man driver en aning med mediumet. Jag tänker framför allt på Samuel L. Jackson som är en skurk som inte alls tål blod och våldsamheter, och att den här filmen stundtals påminner om en enda lång parodi på spionfilmer. Det är svårt att ta den här filmen på allvar, vilket jag inte heller tror är tanken att man ska göra heller.


Jag hade i alla fall roligt medan filmen pågick. Det enda som man kanske kan anmärka på, är att Kingsman The Secret Service är aningen för lång. Mot slutet av filmen blev jag påmind flera gånger om att jag tänkte "är det inte slut snart". Och en annan sak, som man precis hela tiden såg som självklart, var att huvudpersonen skulle klara uttagningen. Det blev som aldrig spännande på riktigt. Jag gillade att man skämtade friskt med brittisk artighet och "torrhet", men när huvudpersonen skulle vara just sådan så fallerade det ganska omedelbart tyvärr.



                 


Det som kanske förvånade mig mest såhär i efterhand är hur många stjärnor som fanns med i en film som Kingsman: Michael Cain, Colin Firth, Mark Hamill ( helt underbar i de få scener som han får vara med), Samuel L Jackson (hur hinner karln, hur orkar han, och framför allt helt underbar här).


Ja, Samuel L Jackson förtjänar några rader till... Jag vet inte vad man ska säga. Det är inte vanligt Jackson-spel här, inte så som man känner honom från andra filmer- här läspar hand bland annat, och klär sig i helt otroligt konstiga kläder som inte direkt associeras med honom varken som skådis eller privat, men ändå blir det liksom rätt! Det syns att han har roligt som fan i den här rollen. Kanske en liten uppvärmning inför nästa film, Big Game? I vilket fall som helst, Jackson levererar även i den här filmen.


Sedan var det ju roligt att en svenska fanns med i filmen. Som får prata lite svenska, till och med. Och bli intim med huvudpersonen lagom innan eftertexterna.


Summa sumarum Kingsman The Secret Service var underhållande, stundtals lite väl blodig och brutal för sitt eget bästa, räckte lite för länge för att kännas riktigt bra- och är inte i närheten av vad Kick-Ass betydde en gång i tiden för inte alltför länge sedan. Mest av allt är det här väl en underhållande bagatell som man visserligen glömmer bort ganska snabbt, men som i alla fall gör jobbet sitt och underhåller skapligt medan den pågår. Kanske var det bara jag som hade förhoppningar om lite mer, lite smartare, lite subtilare innehåll...





 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards