Alla inlägg den 11 januari 2015

Av theotherside - 11 januari 2015 23:45

Huruvida speciellt mycket "untold" som fanns med i den här filmen tvekar jag lite och försöker erinra mig romanen Dracula av Bram Stoker som man läste i gymnasiet, men jag kan inte komma på att speciellt mycket skiljer sig från den här versionen jämfört med det vi har sett på film hittills. Så inte mycket nytt under solen här inte. Det var ingen engagerande handling och jag tycker mest av allt att filmen helt enkelt bara var ganska tråkig och lyckades inte alls göra berättelsen om Dracula speciellt intressant. 


Dracula Untold lyckades med konsten att verka påkostad men ibland undrade man i sitt stilla sinne om det här egentligen inte var tänkt som en miniserie en gång i tiden. Hur i så fall, hur fan gick det till att man fick göra en långfilm av det här? Var det ingen som hörde varningssirenen ljuda i bakgrunden och som kunde ha skickat tillbaka manuset för åtminstone en omarbetning till innan man startade kamerorna? Det här kunde man ha vässat till, fixat en betydligt bättre handling och finputat några varv till innan man spottade ur sig den färdiga produktionen. Här finns verkligen ingenting som fastnar i minnet, inte ens en karismatisk Vlad om än Luke Evans gör hyggligt ifrån sig i huvudrollen. 



         



Krig mot turkarna, Vlad måste vinna och sedan följer slagsmål efter slagsmål men på grund av att Vlad får ett slags "superkrafter" så blir det aldrig direkt spännande. För övrigt undrade jag hela tiden hur Vlad kunde så snabbt bli bekant med sina nya krafter, filmen hinner inte ens låta honom prova på hur det är att vara vampyr utan det blir direkt ut i strid istället. 


Nej Dracula Untold var verkligen skittråkig kort och gott. 







 

Av theotherside - 11 januari 2015 23:45

Äntligen spelar Pierce Brosnan en spion/hemlig agent tänkte jag när jag såg trailern till den här filmen men där stannar också det positiva med The November Man. Brosnan gör precis som jag trodde på förhand bra ifrån sig, men samtidigt går det inte att undgå att han har blivit äldre och slow motion-scenerna antar jag är en följd av detta dessvärre. Man saknar verkligen när Brosnan var James Bond, framför allt från debuten med GoldenEye. Men takterna sitter fortfarande i tack och lov, till och med de gånger när hans karaktär rättar till slipsen i den här filmen så får man flashbacks till Brosnans 007-dagar. Men det hade nog varit bättre om han hade spelat en äldre, grånande agent här som hjälper en yngre förmåga istället för att man ska "tro" på att den åldrande agenten är som i fornstora dagar. 


Annars fanns det inte speciellt mycket att jubla åt i The November Man. Handlingen är snårig, man förstår att det dubbelspelas till höger och vänster och att det är någon som lurar någon men man bryr sig helt enkelt inte. I alla fall jag hade väldigt svårt för att bry mig om intrigen, den känns inte speciellt engagerande eller medryckande vid något tillfälle. Stundtals har jag väldigt svårt för att uppbåda tillräckligt med intresse för att ens bry mig om det som händer. The November Man sticker verkligen inte ut på något sätt alls och är en film som man snabbt kommer att ha glömt bort. 



Samma övningar som jag utför minst varenda morgon;)


       

Skönt att se att de gamla James Bond- movsen sitter där de ska i alla fall. 


   




I övrigt var det enda minnesvärda efter att filmen tagit slut det faktum att Olga Kurylenko faktiskt inte alls irriterar mig på något sätt i den här filmen. Alltsedan hon medverkade i Quantum of Solace så har jag haft märkvärdigt svårt för den här skådespelaren, men i den här filmen sköter hon sig faktiskt bra ( även om en viss scen påminner väldigt mycekt om en scen från just nämnda Bondfilm). 


I övrigt, kort och gott, en hyggligt sevärd actionfilm som tyvärr inte var riktigt vad jag ändå hade förväntat mig. På plussidan, att Brosnan får spela en agent återigen, men jag hade trots det förväntat mig en helt annan film. Hyggligt underhållande i alla fall, men knappast mer än så dessvärre. 






 



Av theotherside - 11 januari 2015 23:30

Liam Neeson fortsätter att knäcka näsor i rasande tempo även när han tagit av sig Taken-kostymen, men vad gör väl det? Jag tycker i alla fall att det är väldigt underhållande att Neeson gått och blivit en rövsparkande äldre man med skills och attityd. Run All Night ser inte ut att bjuda på något märkvärdigt direkt, men kanske ändå är en underhållande actionfilm och sådant funkar ju ibland också! Och tittar man på regissören till den här tidigare verk så finns Non-Stop och Unknown på meritlistan och det gör ju att man förmodligen vet åt vilket håll Run All Night kommer att luta åt. Jag hoppas också på att Ed Harris kommer att få spela ut korten ordentligt som skurk, det var länge sedan man såg honom briljera som bad guy i The Rock. Och dessutom, lite roligt är det ju allt att Joel Kinnaman finns med i den här filmen också! 





Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards