Alla inlägg den 21 september 2014

Av theotherside - 21 september 2014 23:45

Det är sorgligt att säga men jag har inte sett originalfilmen, och efter att ha sett remaken vet jag inte om jag vill se den heller. Det mesta som kan bli fel blir fel i den här remaken, och det stora problemet är att man har valt Elijah Wood i huvudrollen och i mina ögon övertygar han aldrig någonsin som galning. Och jag förstår inte riktigt heller vilken drivkraft som galningen har i den här filmen... Visst, man ska inte leka Freud när man ser på moderna remakes, som inte ödslar onödig tid på förklaringar eller djupdykningar i mänsklig ondska, men ibland önskar man att man kunde ägna lite tid åt annat än så mycket blod som möjligt. Maniac hade bara en enda sak som gjorde att man klarade av att se klart filmen, och det var att man hela tiden fick följa händelserna ur Woods perspektiv vilket ibland gav intressanta kameravinklar och perspektiv. Jag vet inte om det var detsamma i originalet dock. 





             



Lite 80-talskänsla får man också ibland i filmen, men i överlag var det här bara fruktansvärt ointressant och tråkigt och jag tittade konstant på klockan och hoppades att tiden hade förflutit snabbt men det hade den sällan gjort och suckande fick man konstarera att det fortfarande var mycket kvar av filmen innan den äntligen var slut och knappt lämnade något kvar i minnet och därmed kommer man snabbt att ha glömt bort att man överhuvudtaget har sett den här filmen.












 

Av theotherside - 21 september 2014 23:45

Jag hade inte så stora förväntningar när det gällde Godzillas comeback och såg därför filmen med lågt ställda krav, och jag måste tillstå att jag blev ganska nöjd. Filmen är underhållande nästan hela vägen och jag hade inga stora problem med att fastna för handlingen även om det inte är något nytt man får se egentligen. Stora monster och söndermosade städer har vi nästan sett alldeles för mycket utav vid det här laget, och det finns egentligen ingenting som utmärker Godzilla. Det hade kunnat vara i stort sett vilket monster som helst. Däremot hade jag svårt för Godzillas nya utformning, som var allt annat än snyggt. Kanske man inte ska tänka på den första originalfilmen eller på efterföljarna, och Godzilla måste ju förnyas förstås, men bättre än såhär måste väl det bli? Stor och plumsig och nästan tjock, och med ett ormliknande ansikte... Nej det gillade jag inte alls. 






           



Sedan hade jag inget problem med det som många tycker var dåligt med filmen, nämligen att Godzilla är med så lite. Jag förstår att det är framför allt ungdomar som vill se betydligt mer utav Godzilla, och de borde förmodligen tycka att den förra filmen är mer i deras smak. Men jag tycker inte att det behövs finnas så mycket Godzilla med, ty monstret fanns hela tiden med i bakgrunden och syntes precis så mycket som hen behövde. Några utdragna stridsscener mellan Godzilla och MUTO-erna behövde åtminstone inte jag, och jag var nöjd med det man fick se av striden. Sedan hade jag betydligt mer problem med att Godzilla dyker upp och räddar hjälten precis hela tiden och att Godzilla mer eller mindre kämpar på människans sida. 


Nej Godzilla anno 2014 var en underhållande monsterfilm, och i alla fall jag hade ganska trevligt medan jag tittade på filmen utan att den på något sätt lämnade några bestående intryck hos mig. Hyggligt underhållande!






 

Av theotherside - 21 september 2014 23:00

Filmpostern och trailern till Sabotage är tyvärr mer intressanta än vad själva filmen visade sig vara. Tyvärr finns här alldeles för mycket repliker som bygger på "knulla henne/honom", "mina ballar är hårdare än dina" etc etc att det är riktigt tråkigt att ens bry sig om vad som blir sagt. Dialogen är inte i huvudrollen i den här filmen på något sätt men lite mer klass på den hade man ju ändå velat ha. Det blir inte speciellt mycket roligare när man återigen tvingas konstatera att Arnold Schwarzenegger har sina bättre dagar bakom sig på film, men jag hoppas att det blir desto bättre när han ska spela Terminator och Conan igen, men i Sabotage är han mer orörlig än någonsin och han gör inte heller speciellt mycket. Jag misstänker starkt att det är en stuntman i de mer krävande scenerna ( och sådana fanns det nästan bara i slutet). Annars snackar Arnold mest bara hela tiden. Att handlingen är ganska tråkig och ointressant gör inte heller saken bättre, och att man försöker göra det lite smartare mot slutet blir bara ännu mer pinsamt. 





             



Sabotage är dessutom onödigt våldsam och brutal stundtals vilket inte gör mig det minsta, men man kan börja fundera över vad syftet med detta egentligen är... Filmen blir i alla fall inte bättre på grund av det. 


Nej det här var inte alls bra. Allra minst hade jag förväntat mig en underhållande actionrökare som duger att se en regnig, blåsig lördagkväll men blev knappt alls underhållen utan satt mest och väntade på att filmen skulle ta slut (den var alldeles för lång och kunde ha kortats ned betydligt). Det här hör hemma på filmhistoriens skräphög och bör inte ens ses av dem som tycker om Arnold och minns svunna storhetstider med honom inom filmens värld... 






 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards