Direktlänk till inlägg 26 januari 2014

Escape Plan

Av theotherside - 26 januari 2014 23:45

En film som helt och hållet förlitar sig på att de som gillade actionfilm på 80-talet ska vallfärda och se den här filmen på grund av att Arnold Schwarzenegger och Sylvester Stallone dels har huvudrollen och dels spelar i en och samma film (igen förvisso) men det hade man aldrig kunnat tro en gång i tiden då det var en slags fight mellan deras filmer och vem av dem som skulle betitlas som "actionkung". Men nu är gamla synder förlåtna och i Dollarreligionens namn samspelar man numera för att åtminstone kunna dra lite extra publik genom att ha med två åldrande actionrävar i en och samma film. Lite extra krydda får anrättningen då Escape Plan dessutom är regisserad av svenske Mikael Håfström men det tycker inte jag märktes på något speciellt sätt alls förutom kanske det faktum att man orkade ta med några muslimer som dessutom får vara med i ett hörn och be i det superövervakade fängelset. Om en amerikansk regissör hade gjort den här filmen istället hade förmodligen sådant inte fått vara med.

Jag tycker inte att det här var speciellt överraskande eller nyskapande, och det mesta har man sett både en, två, tjugofem, trettiofem gånger tidigare. Helt okej film som inte kräver alltför mycket av ens hjärna för att hänga med, och blir således ett utmärkt val om kvart i tre-ragget gick åt helvete och man slokar hemåt och funderar på att se på något som inte kräver så mycket av en. 




                                       LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.

 

 

 

 

 


En återkommande person som jag alltid verkar misslyckas med att upptäcka är artisten 50 Cent, kanske för att jag inte alls lyssnar på hans musik och inte bryr mig om honom direkt. Blev faktiskt förvånad när jag såg på imdb att han fanns med i Escape Plan! Vinnie Jones är alltid lika "trevlig" som bad ass-sadistisk skurk, men han hade gärna fått gå bärsäkragång lite mer när han ska möta Stallone mot slutet. En som jag däremot tyckte kunde ha varit mer jävlig vad fängelsets chef, som har enstaka scener där han är riktigt slibbigt jävlig, men jag tycker att man var alldeles för snål på en här punkten- det kunde ha varit en så mycket bättre skitstövel! En rymma-från-fängelse-film måste ha med ett sådant här sadistiskt supersvin så man verkligen hejar på hjältarna. 


Sedan funderar jag över två saker:


* Hur stora måltavlor behöver de totalt inkompetenta vakterna för att lyckas träffa? Större måltavlor än Stallone och Schwarzenegger finns väl knappt, ändå lyckas de missa hela tiden? Det här är inte ett trovärdigt förfarande i dagens actionfilmer. På den här jävla punkten måste något hända för såhär har det ju varit ända sedan det jävla 80-talet!


* "Du slår som en vegeterian". Hah! Det här årets första klockrena punshline från mr Governör.


* Inte en enda brud på superfängelset! Hur länge ska detta fortsätta? Kvinnor kan också göra hemska saker, men dock tänker jag ju att det är en svensk som regisserat och han kommer från det enda landet i världen som alltid, alltid betraktar kvinnor som offer och aldrig som förövare. 



               


Nej jag hoppas verkligen på bättre actionfilmer under 2014, och det vore ju förträffligt om herrarna Stallone och Schwarzenegger åtminstone är med i en ända riktigt bra actionrulle innan det är dags för dem att sluta. 















 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theotherside - 21 april 2023 18:45

Jag är inte något överväldigande fantast av Miss Li vanligtvis, men kan ändock ej undgå att digga detta å när låten inleds med en spellevink-vibb för att därefter fortsätta i någon stil av disco-dunkabunkaddunk- aaaah! aaah. Igår när jag var på kro...

Av theotherside - 21 november 2022 03:56


Detta var en film som jag inte hade någon koll på, knappt visste att den överhuvudtaget fanns men så visades den på TV4 film under söndagskvällen och jag tog en chans och tittade.  The Night Listener är definitivt inte något mästerverk, men fungerade...

Av theotherside - 18 november 2022 18:35

   

Av theotherside - 13 november 2022 19:26

Du har ingen aning vad som händer, söndag bara sker. Varje dag, vilken veckodag är det egentligen? Du vet inte, måndag, onsdag, lördag Spelar ingen roll.  Du är mer eller mindre alltid full, en två tre Öl eller lite whiskey. Idag är det s...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards