Alla inlägg den 6 januari 2014

Av theotherside - 6 januari 2014 23:45

Jag har ingen aning om i vilken ording eller riktigt till vilken filmserie den här filmen tillhör, men det är i alla fall onödigt att lägga in den här i något sammanhang eftersom jag definitivt inte blir sugen på att se någon av de andra filmerna. Return to House on Haunted Hill är en riktigt trött film som jag inte ens vill kalla för skräck, snarare handlar det om actionfilm som förklätts i lite skräckfilmsrekvisita men med superproducenten Joel Silver trodde jag aldrig att filmen skulle ha en chans att ens etablera någon stämning- det brassas på ordentligt så fort personerna har klivit in i det hemsökta huset. Spökena har verkligen ingen ro eller tålamod utan attackerar tämligen omgående de inblandade samtidigt som karaktärerna spelas av så tråkiga skådespelare att man ger blanka fan i hur det kommer att gå för någon av dem. 



Vansinnigt datoranimerat spökhus som ser ut som om det vore taget från spelet Silent Hill...


     

Och lite sådant här hinner vi förstås med vid sidan av.


   

Hyggligt välsminkat spöke, huh?


Nu hettade filmen till en aning...


 

Dude, what happened with my brain? 


       

Inte helt dumt med lesbiska spöken...


 

Det här är enbart för att visa upp vilken makt man besitter- till och med i akten efter eftertexterna lyckas man få med en ung skådespelerska som visar upp brösten och får två, tre sekunder i rampljuset...


   


Return to House on Haunted Hill visar upp allt som är fel med skräckfilm idag, trots att den redan har flera år på nacken- allt ska gå snabbt, snabbt, snabbt och ingen tid spills åt att etablera spänning eller hålla det hemligt vad det är som jagar efter huvudpersonerna och så kryddar man anrättningen med lite blodspill och naket. Det här kan möjligen skrämma den som aldrig tidigare sett en skräckfilm! Andra gör sig icke besvär för det här är definitionen av slöseri med tid. Söker man upp bortkastad tid i ordboken finns Return to House on Haunted Hill som beskrivning av vad det innebär. 


Och samtidigt finns det säkerligen många okända talangfulla filmare därute som skulle kunna ge skräckfilmen en välbehövlig renässans. 





 

Av theotherside - 6 januari 2014 23:15

Tack TV6 för att ni kör en reprisomgång med Rambo-filmerna istället för det eviga reprisandet av Rocky på lördagskvällarna i inledningen av 2014. Det var nämligen år och dar sedan jag såg den allra första filmen i den här serien, och egentligen utdragna filmserien, och det borde ha blivit ett värdigt slut för vietnamveteranen redan i den tredje. Dessvärre ( eller vad man nu väljer att säga) kom det ju en fjärde film också som bara trampade vidare med spåret att Rambo är en mördarmaskin. 


I den första filmen finns i alla fall mer än dödande med. Man får till och med ett litet smakprov av Rambos psyke, att han inte klarar av återanpassningen till ett civilt liv, att han känner sig sviken av sitt land och att han inte lyckas få arbete, inte ens som parkeringsvakt. Vad är det för ett liv för en krigspitt? Det är inte konstigt att han snedtänder när han råkar i händerna på en synnerligen otrevlig och småsadistisk småstadssheriff. 


Men däremot noterade jag under filmens gång att trots överstens varningar till den lokala polisen om hur duktig Rambo är på att döda och att klara sig genom att äta sådant som skulle få vanliga människor att kräkas, så känns aldrig Rambo riktigt farlig. Eller har jag blivit söndermatad med senare års actionhjältar som lyckas ha ihjäl hur många som helst och samtidigt klarar sig relativt oskadd? Nej Rambo modell film nummer fyra känns betydligt dödligare än vad samme man gör i den allra första filmen.

Men som sagt, lite mer psykologi och drama hade inte skadat de andra filmerna i den här serien! Men man valde tyvärr att börja skildra Rambo som den ultimata mördarmaskinen och filmerna blev som de blev därefter. 






 

Av theotherside - 6 januari 2014 22:45

Den här var bättre än vad jag trodde att den skulle vara men så har jag ju faktiskt inte ens orkat med att se del tre eller fyra, men det känns inte som att jag direkt har gått miste om något väsentligt ändå. Det jag framför allt avskydde med film ett och två, som jag verkligen fick kämpa mig igenom och borde hedrats med en tapperhetsmedalj efteråt, var att de mest tilltalade tittare med fetish för snygga, snabba bilar och brudar som åmade sig med kroppen mot bilarnas snygga lack. I del fem finns det inte med så mycket av det, och det är inte så stort fokus på snabba bilar och femte filmen innehåller dessutom två av de snyggare actionsekvenser jag har sett på länge- rånet på tåget samt flykten med två bilar som släpar med sig ett gigantiskt kassaskåp! Wow, måste jag lite motvilligt flämta ur mig. Det är ändå ganska otroligt vilka actionsekvenser som går att utföra nu för tiden! 


Sedan hade man gott och väl kunnat ge fan i att försöka fördjupa karaktärerna, och att framför allt inblanda ett kommande barn hos en av huvudkaraktärerna. Det tillför ingen direkt spänning, men jag antar att man har tänkt sig att ungen också ska hamna i någon slags fara i de kommande filmerna ( för den här filmserien har knappast sett sitt slut ännu trots Paul Walkers tragiska bortgång). Speltiden känns dessutom tilltagen i överkant och hade kunnat kortas ned en smula! 



                   



Det var däremot roligare än vad jag hade förväntat mig att se Michellingubben Vin Diesel och Dwayne The Rock slåss men däremot tycker jag att Diesel ser ganska liten ut i sällskap med The Rock och dessutom känns det inte riktigt som att Vin Diesel tycker att det här är speciellt roligt längre för han verkar ganska direkt ganska trött och ointresserad. 


Men om man inte har mer förväntan än ett actionspektakel och stänger av hjärnan för stunden, så var Fast Five ändå tillräckligt underhållande och spektakulär för att jag skulle bli nöjd för stunden. 





 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards